رشد ۶۶درصدی ارزبری آیفون پس از ممنوعیت رجیستری

رشیدی کوچی: درس عبرتی شدم تا دیگر کسی پیگیر گردش مالی فیلترشکن‌ها نشود

نماینده مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس یازدهم با اشاره به حذف بندهایی از طرح صیانت و تغییر نام آن به طرح «نظام‌بخشی فضای مجازی» گفت: «پیش‌بینی من آن است که در مجلس آینده، طرح صیانت مطلوب جریان تندرو تصویب خواهد شد.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان از استان فارس در دوره یازدهم شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرآنلاین به این پرسش که سرانجام طرح «تحقیق و تفحص از فیلترشکن‌های پولی» به کجا رسید، چنین پاسخ داد: « ما طرح تحقیق و تفحص از فیلترشکن‌های پولی را در مجلس شورای اسلامی ارائه کردیم اما از آن‌جایی که مجلس با انبوهی از طرح‌های تحقیق و تفحص مواجه بود، فرصت رسیدگی به این طرح نرسید. بنده به شخصه دوست داشتم این طرح را در مجلس بعد پیگیری کنم که فرصت آن فراهم نشد و به نظر نمی‌رسد مجلس آینده نیز برای پیگیری این طرح اقدامی صورت دهد.»

او در ادامه گفت:« بعید است که مجلس آینده به بحث خرید و فروش فیلترشکن‌ها ورود کند؛ اما امیدوار هستیم که این اتفاق رخ دهد. با فیلترینگ تنها یک حلقه به دسترسی کاربران به شبکه‌های اجتماعی فیلترشده، اضافه شده است و آن حلقه نیز فیلترشکن‌ است.»

طرح صیانت مطلوب جریان تندرو تصویب خواهد شد

کوچی در ادامه گفت:« طرح صیانت به طرح نظام‌بخشی فضای مجازی تغییر کرده است، برخی از اتفاقات نامناسب طرح صیانت از طرح فعلی حذف شده و محدودیت‌هایی که قائل شده بودند، از طرح جدید حذف شده است. فرصت تصویب این طرح در مجلس دوره یازدهم فراهم نشد. پیش‌بینی من این است که در مجلس آینده طرح صیانت مطلوب جریان تندرو تصویب خواهد شد.»

نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم، در ادامه گفت:« مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش‌هایی مبنی بر گردش مالی فیلترشکن‌ها منتشر کرد که هدف حملات برخی از دولتی‌ها در فضای مجازی قرار گرفت. وظیفه مرکز پژوهش‌های مجلس دریافت و تحلیل داده است و در این راستا گردش مالی فیلترشکن‌ها را مورد بررسی قرار داد و گزارش‌هایی را به نمایندگان مجلس ارسال کرد، اما این گزارش‌ها بازتاب رسانه‌ای نداشت و من بابت پیگیری این گزارش‌ها برای بسیاری از نمایندگان “درس عبرت” شدم.»

او در ادامه افزود:« در مجلس آینده حتما در حوزه اینترنت قانون‌گذاری‌هایی انجام خواهد شد و طرح‌هایی برای قانون‌مند کردن فضای مجازی ارائه خواهد شد.»

رشد ۶۶درصدی ارزبری آیفون پس از ممنوعیت رجیستری

رشیدی کوچی در ادامه در خصوص سرنوشت رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ گفت: «صحبت‌هایی که در خصوص رجیستر بودن آیفون ۱۴ بنده می‌شود، صحت ندارد و من نیز از روش‌هایی استفاده کردم که سایر کاربران آیفون برای استفاده از آیفون ۱۴ و ۱۵ به کار می‌گیرند.»

او در ادامه گفت:« بعد از خارج شدن من از مجلس شورای اسلامی، فکر نمی‌کنم اقدامی در راستای رجیستری آیفون صورت گیرد. باید به صورت دقیق این موضوع را مطرح کرد که در حال حاضر صحبت از رجیستری آیفون فقط منوط به این موضوع نیست بلکه راجع به اتفاقی است با ممنوعیت رجیستری آیفون شروع شده است. بنابر آماری که به دست بنده رسیده؛ پیش از ممنوعیت رجیستری آیفون سالانه ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار ارز برای آن در نظر گرفته می‌شد و از زمانی که این ممنوعیت وضع شده‌ است، سالانه ۱٫۵ میلیارد دلار ارز برای قاچاق آیفون از کشور خارج می‌شود.»

کوچی در آخر گفت:« این موضوع حاکی از آن است که مسئولانی که این تصمیمات را می‌گیرند، فهمی از موضوع ندارند. این موضوع اول درآمد دولت را کاهش داده و بعد از آن قانون رجیستری را خراب کرده است.»

Share