محمد کاظم شکوهی راد کارشناس اقتصادی:

راه آهن رشت – کاسپین تغذیه کننده مقصدهای داخلی و مقاصد شرق و جنوب شرق آسیا و اروپاست

محمد کاظم شکوهی راد معتقد است: راه آهن رشت – کاسپین علی رغم فاصله کوتاه چند مسئله مهم دارد یکی اینکه بدون اتصال راه آهن تهران – رشت به دریای خزر و بندر کاسپین، عملا این خط از نظر باربری و حمل کالا که مهمترین عملکرد راه آهن است باز می‌ماند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  محمد کاظم شکوهی راد از مدیران اسبق اقتصادی استانداری گیلان و کارشناس اقتصادی در رابطه با اهمیت اتصال راه آهن تهران رشت به بندر کاسپین می‌گوید: راه آهن رشت – بندر کاسپین این امکان را به وجود می‌آورد که کاسپین را به راه آهن سراسری و از آن طریق کالا را به پاکستان و دریای جنوب و خلیج فارس و دریای عمان برساند و این مراکز علاوه بر تغذیه مقصدهای داخلی به مقاصد شرق و جنوب شرق آسیا و حتی این امکان را به وجود می‌آورد در مسیر برگشت، کالای این مناطق را تا اروپا حمل نماید.

این کارشناس اقتصادی معتقد است: راه آهن رشت – کاسپین علی رغم فاصله کوتاه چند مسئله مهم دارد یکی اینکه بدون اتصال راه آهن تهران – رشت به دریای خزر و بندر کاسپین، عملا این خط از نظر باربری و حمل کالا که مهمترین عملکرد راه آهن است باز می‌ماند.

این خط ریلی زمانی معنی پیدا می‌کند عملکرد راه آهن تهران – رشت و به اصطلاح راه آهن سراسری به دریای خزر و امکانات دریایی وصل گردد، بنابراین با این اتفاق مهم موجب فعال شدن خط آهن رشت – تهران به جهت عملکرد باربری خواهد بود و موجب رونق و بکارگیری و اتصال راه آهن رشت به شبکه راه آهن کشور خواهد شد.

دوم اینکه مسیر حمل کالا که به شمال جنوب – شهرت دارد امروز از طریق دریای خزر تا ساحل کاسپین می‌رسد، اگر کاسپین به یک پسکرانه مطمئنی مثل راه آهن متصل نشود و نتواند از امکانات پسکرانه‌ای استفاده کند عملا نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد، میلیون‌ها تن کالایی که سالانه از این مسیر وارد می‌شود زمانی می‌تواند در مسیر درستی به مصرف کننده برسد و به مقصدهای تعیین شده برسد که کاسپین به بندر سراسری متصل باشد و لذا تفکری که بر اتصال راه آهن به بندر کاسپین حاکم بود تفکر دارای مطالعه و برنامه ریزی شده بوده است که البته اگر اشتباه نکرده باشم در زمان آقای دکتر مسرور این اتفاق صورت گرفت.

شکوهی راد می‌افزاید: راه آهن رشت کاسپین این امکان را به وجود می‌آورد که کاسپین را به راه آهن سراسری و از آن طریق کالا را به پاکستان و دریای جنوب و خلیج فارس و دریای عمان برساند و این مراکز علاوه بر تغذیه مقصدهای داخلی به مقاصد شرق و جنوب شرق آسیا و حتی این امکان را به وجود می‌آورد در مسیر برگشت، کالای این مناطق را تا اروپا حمل نماید

ظرفیتی که امروز بندر کاسپین دارد و می‌تواند کالا را وارد کند از توان حمل کامیون خارج است و علاوه بر آن کامیون در این مسیر رشت – قزوین و حضور آن در بزرگراه رشت تهران بر امکانات توریستی تاثیر منفی می‌گذارد و به عبارتی فضای امن توریستی را به مخاطره می‌اندازد و کاهش ترافیک بار در جاده به توسعه توریسم در شمال و گیلان افزوده خواهد کرد.

راه آهن قزوین – رشت عملا اکنون یک قطار مسافری دارد و باربری نیست چون بار در بندر است و مهمترین بارگیری و حمل اولیه در بندر صورت می‌گیرد. با اتصال راه آهن به بندر کاسپین رونق تجارت در گیلان صورت خواهد گرفت و حتی به محصولات گیلان برای صادرات هم رونق شایانی خواهد داد.

Share