با بهترین روش اندازه گیری پارچه مبل آشنا شوید!

انتخاب پارچه مبلی از مهم‌ترین اقدامات در طراحی دکوراسیون داخلی است.

در روند خرید مبلمان، تعیین نوع پارچه مبلی و طرح و رنگ آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردارد است. بعد از مدتی استفاده از انواع مبل، می‌توان با تعویض پارچه آن‌ها دکوراسیون را به طرز چشمگیری دچار تغییر کرد. یکی از پیچیده‌ترین اقدام‌ها در زمان خرید پارچه مبلی جدید، تخمین متراژ پارچه مورد نیاز است. در نظر گرفتن میزان دقیق پارچه می‌تواند از ایجاد هزینه‌های اضافی جلوگیری کند. در این مطلب همراه ما باشید تا بهترین روش اندازه گیری  برای خرید پارچه مبلی را بررسی کنیم.

روش اندازه گیری پارچه مبل

عوامل موثر در محاسبه متراژ پارچه مبل

برای محاسبه متراژ پارچه مبل باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید. در واقع نمی‌توان برای همه نوع مبلمان تنها یک فرمول ساده را در نظر گرفت و بر طبق آن پارچه‌ای با طول مشخص خریداری کرد. در ادامه مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روی بررسی این که یک دست مبل چند متر پارچه میبره را توضیح خواهیم داد.

تاثیر سبک مبلمان بر روی متراژ پارچه مبلی

یکی از مهم‌ترین مواردی که در هنگام تعیین متراژ پارچه مبلی در نظر گرفته می‌شود، سبک مبلمان است. برای مثال به طور معمول اندازه پارچه کاربردی در ساخت مبل راحتی بسیار بیشتر از ابعاد پارچه‌های مناسب برای مبلمان استیل است. چرا که مبلمان استیل و کلاسیک دسته‌های چوبی دارند، اما تمامی بدنه مبل‌های راحتی با پارچه پوشیده می‌شود.

خرید پارچه با توجه به ابعاد مبل‌ها

بررسی دقیق ابعاد مبلمان نیز راه دیگری برای تخمین میزان پارچه مبلی مورد نیاز است. در واقع حتی اگر تمامی مبل‌ها از یک سبک باشند، همچنان باید ابعاد هر کدام را به شکل جداگانه بررسی کرد. هر مبل عرض، ارتفاع و طول متفاوتی دارد. بنابراین باید ابعاد تمام مبل‌های دو نفره، سه نفره و تک نفره یک ست مبل را بررسی کنید و بر حسب آن پارچه بخرید.

شکل مبلمان و متراژ پارچه مورد نیاز

منظور از شکل مبلمان، همان مدل طراحی آن است. با توجه به استفاده از روش‌های جدید در صنعت مبل‌سازی، این روزها انواع زیادی وجود دارند که در ساخت آن از تکنیک لمسه‌دوزی استفاده می‌شود. برای مثال محاسبه این که مبل چستر چند متر پارچه میخواد، تا حد زیادی به تعداد لمسه‌کاری‌های مبل بستگی دارد. از طرف دیگر برخی از مبل‌ها دارای کوسن‌های بزرگ در نشیمن و پشتی هستند که برای ساخت یا تعویض پارچه آن‌ها به پارچه بیشتری نیاز دارید.

تاثیر تعداد کوسن‌های مورد نیاز بر روی متراژ پارچه

این مورد نسبت به نکات قبلی تاثیر کمتری بر روی متراژ پارچه مبل دارد؛ زیرا می‌توان کوسن‌های هر نوع مبلی را با پارچه دیگری نیز تولید کرد. با این حال برخی از افراد ترجیح می‌دهند که تعدادی از کوسن‌های مورد استفاده در دکوراسیون را با پارچه مبل ست کنند. بنابراین بهتر است در خرید اینترنتی پارچه مبلی این مسئله را نیز در نظر بگیرید.

عوامل موثر در محاسبه متراژ پارچه مبل

میزان پارچه مورد نیاز برای ست مبلمان راحتی

اگر کنجکاو هستید که بدانید مبل راحتی چند متر پارچه میخواد، باید هر مبل را به شکل جدا در نظر بگیرید و در نهایت میزان پارچه را جمع بزنید. به طور معمول ست مبلمان راحتی در دو مدل ۷ و ۸ نفره در بازار وجود دارند.

شاید بپرسید برای مبل هفت نفره چند متر پارچه لازم است. با توجه به مدل مبلمان، ممکن است پارچه مورد نیاز برای این ست‌ها تا حدود ۵۰ متر در نظر گرفته شود. البته در صورت استفاده از پارچه طرح‌دار باید بین ۱۰ تا ۲۰ درصد به میزان پارچه اضافه کنید. در لیست زیر میزان پارچه مورد نیاز برای هر مدل از مبل‌ها را بررسی کرده‌ایم:

  • مبل راحتی تک نفره= ۷ تا ۹ متر پارچه
  • مبل دو نفره= ۱۴ متر پارچه
  • کاناپه سه نفره= ۱۶ تا ۱۸ متر پارچه
  • کاناپه ۴ نفره= ۲۰ تا ۲۲ متر پارچه

میزان پارچه مبلی مورد نیاز برای ست مبلمان راحتی

تعیین میزان پارچه مورد نیاز برای مبل کلاسیک

با توجه به این که دسته‌ها و پایه‌های مبلمان کلاسیک به پارچه نیازی ندارند، بهترین روش اندازه گیری پارچه مبل بررسی ابعاد نشیمن و پشتی مبل است. در واقع برای بررسی میزان کلی پارچه مورد نیاز باید اندازه این قسمت‌ها را با یکدیگر جمع بزنید. روش اندازه گیری روکش مبل کلاسیک باید با قسمت بیرونی پشتی و سپس قسمت درونی آن آغاز شود. بعد باید به سراغ بررسی ابعاد تشک‌های نشیمن بروید و در صورت نیاز اندازه کوسن‌ها را نیز اضافه کنید. به این ترتیب می‌توانید میزان پارچه مورد نیاز برای تعویض پارچه مبل کلاسیک را به دست آورید. بهتر است جهت احتیاط و پیشگیری از کم بودن پارچه، ۱۰ تا ۱۵ درصد متراژ را به عنوان درصد خطا در نظر بگیرید و متراژ بیشتری خریداری کنید.

اندازه‌گیری پارچه مبل سلطنتی یا استیل

مبلمان سلطنتی یا استیل دارای دسته‌ها، پایه‌ها و تاج‌های چوبی منبت‌کاری شده هستند. به طور کلی بسته به نوع مبلمان و تعداد آن‌ها، به حدود ۳۰ متر پارچه برای تعویض پارچه مبل استیل نیاز داریم. اگر می‌خواهید بدانید که مبل سلطنتی ۹ نفره چند متر پارچه میخواد، باید تکیه‌گاه، دسته‌ها و تشکچه‌های هر مبل را به شکل جداگانه اندازه‌گیری کنید.

روش اندازه گیری پارچه مبل

حال که با جزئیات تخمین متراژ پارچه برای هر یک از سه مدل محبوب مبلمان آشنا شده‌ایم، باید یک روش کلی ارائه بدهیم. جهت این که بدانیم هر مبل چند متر پارچه میخواد، تنها به سه وسیله ساده یعنی مترنواری، کاغذ و مداد نیاز دارید. در ادامه مراحل اندازه گیری مبل را توضیح می‌دهیم:

جداسازی اجزای مبلمان

تا حدی که می‌توانید اجزای مبلمان مثل کوسن‌ها و تشکچه‌ها را از بدنه جدا کنید. به این ترتیب می‌توانید به شکل ساده‌تری به همه قسمت‌ها دسترسی داشته باشید.

اندازه‌گیری ابعاد اصلی

منظور از اندازه‌گیری ابعاد اصلی، بررسی طول، عرض و ارتفاع هر بخشی از مبل است. برای مثال در روش اندازه گیری مبل سلطنتی تک نفره باید طول و عرض نشیمن، ضخامت پشتی و ارتفاع پشتی تا نشیمن را اندازه‌گیری کنید.

در نظر گرفتن پارچه اضافی

با توجه به مدل مبل و با در نظر گرفتن الگوها، چین‌ها یا هر خطای احتمالی باید حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد را به میزان پارچه اضافه کنید. به این ترتیب جای هیچ‌گونه نگرانی وجود نخواهد داشت.

روش اندازه گیری پارچه مبلی

انتخاب پارچه مبلی مناسب

اگر قصد خرید پارچه مبلی را دارید، باید طرح و جنس آن را به خوبی بررسی کنید. برای مثال پارچه مورد نظر شما نباید دارای انعطاف‌پذیری بالایی باشد و به مرور زمان دچار بد فرمی شود. از سوی دیگر بهتر است مقاومت پارچه را در برابر فشار وزن، پاره شدن و لکه‌های غذا بررسی کنید.

بازار آنلاین نساجیت از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را با هدف تولید پارچه دکوراتیو باکیفیت آغاز کرد. این گروه توانسته است رضایت تمام مشتریان خود را به دست بیاورد و پارچه‌های مرغوب را با مناسب‌ترین قیمت به بازار عرضه کند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر یا خرید پارچه مبلی مناسب، با کارشناسان تیم نساجیت در ارتباط باشید.

کلام آخر

انتخاب پارچه مبلی از مهم‌ترین اقدامات در طراحی دکوراسیون داخلی است. اگر قصد تعویض پارچه مبلی را دارید، باید متراژ مورد نیاز را به خوبی تخمین بزنید. در این مطلب تلاش کردیم شما را با بهترین روش اندازه گیری پارچه مبل آشنا کنیم. از سوی دیگر عوامل تاثیرگذار بر متراژ پارچه و شرایط تعویض پارچه در سبک‌های مختلف مبلمان را توضیح دادیم. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان ماهر تیم نساجیت در تماس باشید.

Share