مگر کارکنان آب و فاضلاب در شهرستانهای محروم کارمند شرکت دیگری هستند؟

اعتراض کارکنان آبفای گیلان به تبعیض در پرداخت حقوق کارکنان

اخیرا از طرف مدیران شرکت آب و فاضلاب گیلان تبعیضی بی سابقه علیه کارکنان ادارات شهرستانهای ‌کوچک و محروم تحمیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یکی از کارکنان آبفای گیلان با ارسال متنی نسبت به تبعیض در پرداخت حقوق کارکنان اعتراض کرد.

در متن ارسالی آمده است: ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهور محبوب و جمعی از یارانش به استحضار می رساند: اخیرا از طرف مدیران شرکت آب و فاضلاب گیلان تبعیضی بی سابقه علیه کارکنان ادارات شهرستانهای ‌کوچک و محروم تحمیل شده است.

به گفته مدیران شرکت آب و فاضلاب درآمد شرکت با هزینه های آن همخوانی ندارد لذا اقدام به کاهش اضافه کار و مزایای کارکنان کرده اند. به نظر می‌رسد که کاری منطقی است اما از این به ظاهر صرفه جویی، مبلغ ناچیزی در مقایسه با هزینه های غیر ضرور دیگر که می تواند کاهش یابد، عاید شرکت می شود و البته از معایب این کاهش دریافتی کارکنان در دوره ای که همگی ما درگیر اقساط وام و هزینه های سرسام آور زندگی هستیم کاهش انگیزه های کاری است. همه این موارد درحالی است که درآمد شرکت نسبت به سابق افزایش قابل ملاحظه ای دارد.

با همه این احوال، باز هم کار مدیران شرکت در ظاهر تاحدی منطقی به نظر می‌رسد اما …

اما تا جایی که بدانیم اخیرا در پرداخت حقوق کارکنان شرکت تبعیض عجیب و غیرقابل قبولی اعمال می شود. به این صورت که حقوق کارکنان ستادی (همچنین مدیرعامل، معاونین، مشاورین و مدیران ستادی) و تعداد معدودی از شهرستانها به موقع پرداخت شده اما کارکنان رسمی شهرستانهای های دیگر با دو ماه تاخیر در پرداخت اصل حقوق (بدون مزایا) مواجه اند و حتی قسمتی از مزایای سال ۱۴۰۲ را نیز دریافت نکرده اند.  این تبعیض بی سابقه در خصوص کارکنان شرکتی نیز اعمال می شود.

در توجیه این وضع، مدیران شرکت می گویند که هر شهرستان باید حقوق و مزایای کارکنان خود را با توجه به میزان درآمد و هزینه های خود تنظیم کرده و پرداخت کند! این تصمیم با کدام قانون و بند و تبصره قانونی همخوانی دارد؟ شهرستانهای محرومی که درآمدشان تنها از طریق پرداخت قبوض خانگی و تجاری کوچک بوده و اکثریت مشترکین اش  روستاییان شریفی هستند که شرایط مالی به مراتب ضعیف تری نسبت به ساکنین شهرهای بزرگ تر دارند را چگونه می توان با شهرهای بزرگ که درآمدهای کلانی از فروش روزانه انشعابات متعدد خانگی و تجاری و صنعتی آب و فاضلاب دارند و یا مبالغ هنگفت مصرف دوره ای آب از واحدهای درمانی و تجاری و … دریافت می کنند مقایسه کرد؟

این همه درحالی است که اتفاقا حجم کار در شهرستانهای محروم و دارای شرایط جغرافیایی کوهستانی نسبت به شهرستانهای بزرگ تر و اغلب جلگه ای، به علت منابع متعدد تولید آب، وجود روستاهای صعب العبور و هزینه های نگهداری تاسیسات کوچک اما متعدد و طول بالاتر شبکه و خطوط انتقال بسیار بالاتر بوده و غیرقابل مقایسه با شهرهای بزرگ است.

با توضیحات گفته شده در بالا این سوالات مطرح است:

۱- بر اساس کدام قانون و آیین نامه مدیران شرکت حقوق و مزایای خود، کارکنان ستادی و تعدادی از شهرستانها را پرداخت می کنند و بعضی دیگر را نه؟ مگر کارکنان آب و فاضلاب در شهرستانهای محروم کارمند شرکت دیگری غیر از آب و فاضلاب گیلان هستند؟ مگر این شرکت تحت نظارت دولت نیست که پرداخت حقوق در آن اینگونه ناهماهنگ و تبعیض آمیز صورت می گیرد؟ آیا این عمل شرعا درست است؟

۲- با فرض درست بودن این تصمیم مدیران شرکت (فرض محال)، چرا هزینه های نگهداری و صعوبت کار در شهرستان های محروم درنظر گرفته نمی شود؟ همانگونه که عرض شد هزینه های آبرسانی در شهرستانهای کوچک و کوهستانی با پراکندگی بالای روستاها، بسیار بالاست لذا ادارات آب و فاضلاب مستقر در آنها نیز با لحاظ مالی زیان‌ده می باشد. البته این نیز باید گفته شود که خدمت رسانی به مردم محروم شهرستانهای کوچک و روستاهای صعب العبور آنها برای ما یک افتخار است.

۳- این که در یک شرکت تحت نظارت دولت، عده ای از کارکنان از جمله مدیران اصلی شرکت حقوق به مراتب بالاتر خود را دریافت می‌کنند اما کارکنان رسمی و غیر رسمی شهرستانهای محروم چندین ماه حقوق نگرفته اند ترک فعل هیات مدیره و مدیرعامل شرکت محسوب نمی شود؟ بنابه قولی معروف “ظلم بالسویه عدالت است”. اگر پول هست خوب به همه حقوق بدهید و اگر پول کم است به همگان به صورت همزمان و کمتر حقوق بدهید. طبق ماده ۳۷ قانون کار نیز حقوق همگی کارکنان باید طبق عرف یعنی یک ماهه پرداخت شود. آیا کارکنان ستادی و کارکنان بعضی شهرستانها نسبت به بقیه کارمندتر اند؟ آیا این اقدام مدیران شرکت فراقانونی نیست؟

از شما مدیریت محترم پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا خواهشمندم این تبعیض را رسانه ای کنید تا شاید جلوی معضلاتی که می تواند بعدا پیش آید گرفته شود.

گفتنی است، دیارمبرزا آمادگی دارد پاسخ شرکت آب و فاضلاب گیلان در این زمینه را منعکس نماید.

Share