علت لقی دندان مصنوعی چیست؟

یکی از مشکلات دندان مصنوعی لق شدن آن است که در این مقاله به علت لقی دندان مصنوعی و راهکارهای درمان و مقابله با آن می پردازیم

دندان مصنوعی انتخابی محبوب برای افرادی است که دندان‌ ندارند تا عملکرد و زیبایی را به لبخند آن‌ها بازگرداند. با این‌حال، یکی از مشکلات رایج، لقی دندان‌ مصنوعی است. این امر به دلایلی مانند تحلیل رفتن لثه اتفاق می‌افتد که با راه‌حل‌های شامل رلینیگ برطرف می‌شود. در مواردی بهتر است به فکر یک راه دائمی‌تر مانند ایمپلنت باشیم.

 

دندان مصنوعی چیست؟

پروتز یک وسیله دندانی متحرک (پروتز) است که جایگزین دندان‌های از دست رفته و بافت‌های اطراف لثه می‌شود. معمولا از دندان‌های مصنوعی در پایه پلاستیکی یا فلزی آکریلیک رنگ لثه تشکیل شده است. پروتزهای مصنوعی می‌توانند کامل (جایگزین همه دندان‌ها) یا پروتزهای جزئی (جایگزین تنها برخی از دندان‌ها) باشند.

مواد ساخت دندان مصنوعی

دندان مصنوعی معمولا از رزین آکریلیک یا ترکیبی از آکریلیک و فلز ساخته می‌شود. پروتزهای آکریلیک سبک و مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند، درحالی‌که پروتزهای فلزی قوی‌تر و بادوام‌تر هستند. پیشرفت‌ در فناوری دندانپزشکی مواد پروتز انعطاف‌پذیری را معرفی کرده است که راحتی بهتر و ظاهر طبیعی‌تری را ارائه می‌دهد.

لق شدن دندان مصنوعی

دندان مصنوعی چقدر می‌تواند دوام بیاورد؟

برای جلوگیری از لقی دندان‌ مصنوعی بهتر است معاینات دوره‌ای انجام شود. طول عمر پروتز می‌تواند بسته به عواملی مانند کیفیت مواد، شیوه‌های بهداشت دهان و دندان استفاده کننده و دفعات نگهداری حرفه‌ای متفاوت باشد. طبق آمار جهانی، به‌طور متوسط، یک پروتز می‌تواند بین ۵ تا ۸ سال دوام بیاورد. با این‌حال، ممکن است در این مدت نیاز به تنظیماتی داشته باشند تا تغییرات حفره دهان را تطبیق دهند.

علل لقی دندان مصنوعی

عوامل متعددی می‌توانند در لق شدن دندان مصنوعی در طول زمان نقش داشته باشند. یکی از دلایل اصلی تغییرات در استخوان فک و بافت لثه است. از دست دادن دندان منجر به تحلیل استخوان شده و باعث کوچک شدن تدریجی فک و بافت دهان می‌شود. این امر آناتومی صورت و دهان را تغییر می‌دهد. ساییدگی طبیعی، بهداشت نامناسب دهان و نگهداری ناکافی از پروتز نیز می‌تواند باعث لقی شود.

دکتر الهام وزیری

همانطور که در سایت دکتر الهام وزیری یکی از بهترین متخصص ایمپلنت دندان آمده است:

حالا زمان پاسخ به سوال برای لقی دندان مصنوعی چه باید کرد؟ رسیده است! دندانپزشکان روش‌های مختلفی مثل ایمپلنت، تعویض دندان مصنوعی و استفاده از آستر را برای برطرف کردن لقی دندان مصنوعی پیشنهاد می‌کنند، انتخاب روش برطرف کردن مشکل لقی دندان مصنوعی بستگی به بودجه مالی و امکانات شما دارد اما اگر به دنبال بهترین روش هستد، شک نکنید که ایمپلنت دندان بهترین انتخاب است. گاهی هم با درمان خانگی لقی دندان مصنوعی میتوان مشکل را حل کرد.

مواجهه با دندان مصنوعی لق

دستیابی به تناسب بهتر برای دندان مصنوعی برای راحتی، عملکرد و رضایت کلی از پروتز بسیار مهم است. اگر مشکلی در مورد تناسب پروتزهای خود دارید، در اینجا چند قدم برای بهبود راحتی و ثبات آنها آورده شده است:

با دندانپزشک خود مشورت کنید

اولین و مهمترین قدم در مواجهه با لقی دندان‌ مصنوعی این است که با دندانپزشک یا پروتز دندان خود مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند تناسب دندان مصنوعی را ارزیابی، هرگونه مشکل را شناسایی و راه‌حل‌های مناسب را پیشنهاد کنند.

معاینات منظم دندانپزشکی

برای معاینات منظم با دندانپزشک خود برنامه‌ریزی کنید، زیرا تغییرات در استخوان فک یا بافت‌های دهان شما در طول زمان ممکن است نیاز به اصلاح دندان‌های مصنوعی داشته باشد. آن‌ها همچنین دندان‌های طبیعی، زخم‌های دهان و لثه را تحت نظر خواهند داشت.

چسب‌های دندان مصنوعی

از چسب دندان مصنوعی به مقدار کم و فقط طبق دستور استفاده کنید. درحالی‌که چسب دندان مصنوعی می‌تواند ثبات را بهبود بخشد، استفاده بیش از حد ممکن است نشان‌دهنده یک دندان مصنوعی نامناسب باشد که نیاز به تنظیم حرفه‌ای در کلینیک دندان مصنوعی دارد.

رعایت بهداشت دهان و دندان

برای حفظ سلامت دهان و جلوگیری از لقی دندان‌ مصنوعی، آن را روزانه تمیز کنید. برای مراقبت خوب از پروتز مصنوعی، از یک مسواک نرم یا یک برس و پاک کننده ملایم دندان مصنوعی به‌کار ببرید. از خمیر دندان ساینده روی دندان مصنوعی خودداری کنید، زیرا می‌تواند به مواد دندان مصنوعی آسیب برساند.

رژیم غذایی خود را تنظیم کنید

در ابتدا، غذاهای جامد یا جویدنی کمتر بخورید، غذاهای نرم‌تر را امتحان نمایید و به تدریج یک رژیم غذایی معمولی را مجددا شروع کنید. جویدن هر دو طرف دهان می‌تواند به توزیع یکنواخت فشار کمک کند و آسیب کمتری به دندان وارد شود.

پدها یا بالشتک‌های دندان مصنوعی

پدهای دندان مصنوعی یا بالشتک‌ها را می‌توان روی سطح پروتز قرار داد تا راحتی را بهبود بخشد. این‌ها بدون نسخه در دسترس هستند و می‌توانند یک راه‌حل موقت در زمان انتظار برای تنظیم حرفه‌ای باشند و مانع از لقی دندان‌ مصنوعی شوند.

ریلاین دندان را فراموش نکنید

اگر پروتزهای مصنوعی شما شل هستند یا احساس ناراحتی دارید، احتمالا باید دندان مصنوعی را ریل کنید. این فرایند شامل اضافه کردن مواد به سطح اتصالات پروتز برای بهبود تناسب آن و کاهش شکاف است. روکش دندان مصنوعی به پروتز کمک می‌کند تا به خوبی روی لثه قرار گیرد. دندانپزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا رلینینگ ضروری است یا خیر.

همانطور که در دندانپزشکی ترنج آمده است:

ریلاین یک روش است که برای بهبود و تطبیق لقی دندان مصنوعی با بافت‌های دهان استفاده می‌شود. با گذشت زمان و استفاده مداوم از دندان مصنوعی، بافت‌های دهان می‌توانند تغییر کنند و فضایی بین محل لق شدگی و بافت‌ها شکل گیرد.

مشکلات رایج با دندان مصنوعی

پروتزهای مصنوعی در عین حال که راه‌حلی ارزان برای جایگزینی دندان هستند، می‌توانند در معرض مسائل یا مشکلات مختلفی باشند. در اینجا برخی از رایج‌ترین دلایل مشکلات مرتبط با دندان مصنوعی آورده شده است:

  • تغییرات در استخوان فک در طول زمان می‌تواند منجر به تناسب نامناسب شود و باعث لقی دندان‌ مصنوعی شود.
  • دندان مصنوعی نامناسب می‌تواند نقاط فشار ایجاد کند و منجر به ناراحتی و درد شود.
  • دندان مصنوعی نامناسب می‌تواند بر توانایی جویدن غذا تاثیر بگذارد و ممکن است در صحبت کردن مشکل ایجاد کند.
  • افتادن تصادفی یا جابجایی نادرست می‌تواند منجر به شکستگی پروتز شود.
  • عادات بد تمیز کردن، مصرف برخی غذاها یا نوشیدنی‌ها و استفاده از تنباکو می‌تواند منجر به لکه‌ شدن یا تغییر رنگ دندان‌های مصنوعی شود.
  • با از دست دادن دندان، استخوان فک احتمالا دچار تحلیل می‌شود و تناسب دندان مصنوعی را در مدت زمان طولانی تغییر دهد.
  • استفاده بیش از حد از چسب‌های دندان مصنوعی می‌تواند نشان دهنده نامناسب بودن پروتز باشد.
  • تنظیم دندان مصنوعی ممکن است به‌طور موقت بر الگوهای گفتار تاثیر بگذارد.

جایگزین‌های مدرن لقی دندان‌ مصنوعی: ایمپلنت‌های دندانی

درحالی‌که پروتز یک راه‌حل سنتی و کوتاه‌مدت برای جایگزینی دندان باست، ایمپلنت‌های دندانی جایگزینی مدرن و دائمی‌تر هستند. ایمپلنت‌های دندانی شامل قرار دادن پست‌های تیتانیومی در استخوان فک است که پایه‌ای پایدار برای مجموعه جدیدی از دندان‌های مصنوعی سرامیکی ایجاد می‌کند.

این روش در مقایسه با پروتزهای سنتی، ثبات، عملکرد و زیبایی بالاتری را ارائه می‌دهد. درحالی‌که هزینه اولیه بالاتر است، مزایای طولانی مدت و ظاهر و احساس طبیعی، ایمپلنت دندان را به یک انتخاب محبوب تبدیل کرده است.

ایمپلنت دندان

جمع بندی

لقی دندان مصنوعی اتفاقی رایج است که می‌تواند برای افرادی که برای فعالیت‌های روزمره مانند غذا خوردن و صحبت کردن به آن تکیه می‌کنند، ناراحت کننده باشد. هنگامی که دندان مصنوعی لق می‌شود یا از بین می‌رود، کمک فوری یک دندانپزشک بسیار مهم است. با تعمیر، تعویض یا ایمپبنت‌های دائمی دندان می‌توان این ناراحتی را برطرف کرد.

Share