آیا تسویه خلافی خودرو هنگام رفع توقیفی خودرو الزامی است؟

در این مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم در چه شرایطی می‌توان بدون تسویه کامل خلافی خودرو، رفع توقیفی آن را انجام داد و ماشین را از پارکینگ راهنمایی و رانندگی تحویل گرفت.

یا تسویه خلافی خودرو هنگام رفع توقیفی خودرو الزامی است؟

 

توقیف خودرو از سوی پلیس می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که به‌طور کلی به دو دسته توقیف‌های فوری و توقیف‌های سیستمی تقسیم می‌شوند. به‌طور معمول انتظار می‌رود که برای رفع توقیف خودرو، نیاز به تسویه خلافی و جرایم رانندگی مربوط به پلاک ماشین باشد؛ اما لزوما همیشه این‌طور نیست و در برخی مواقع شما با تقسیط خلافی خودرو می‌توانید نسبت به رفع توقیف آن اقدام کنید.

در این مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم در چه شرایطی می‌توان بدون تسویه کامل خلافی خودرو، رفع توقیفی آن را انجام داد و ماشین را از پارکینگ راهنمایی و رانندگی تحویل گرفت.

مدارک لازم برای ترخیص خودرو توقیفی

برای ترخیص خودرو توقیفی از پارکینگ راهنمایی و رانندگی به مدارک زیر نیاز دارید:

مدارک اصلی

مدارک اصلی برای ترخیص خودرو از پارکینگ راهنمایی و رانندگی به شرح زیر هستند:

  • برگ سبز خودرو (سند مالکیت)
  • کارت ماشین (شناسنامه خودرو)
  • گواهینامه رانندگی
  • بیمه‌نامه شخص ثالث (معتبر)
  • برگه ترخیص خودرو (که از سوی مامور راهنمایی و رانندگی صادر شده است)

مدارک تکمیلی

شما برای ترخیص خودرو از پارکینگ به این مدارک هم نیاز خواهید داشت:

  • گواهی تسویه خلافی خودرو
  • گواهی تسویه عوارض خودرو
  • وکالت‌نامه (در صورتی‌که شخص دیگری به جای مالک برای ترخیص خودرو مراجعه کند)
  • سند یا ضمانت (در شرایط خاص برای ترخیص خودرو بدون پرداخت خلافی)

پرداخت خلافی برای ترخیص خودرو

همان‌طور که در بالا مشاهده کردید، یکی از مدارک تکمیلی برای ترخیص خودرو از پارکینگ راهنمایی و رانندگی، برگه تسویه پرداخت خلافی ماشین است. از این روی شما باید خلافی خودرو خود را صفر کنید و پیش از مراجعه برای تحویل گرفتن ماشین، پرداخت آن را انجام دهید. در چنین شرایطی می‌توانید از پرداخت خلافی خودرو از طریق آیتول اقدام کنید تا نیازی به مراجعه مستقیم به مراکز پلیس ۱۰+ نداشته باشید؛ چون این مراکز در اکثر مواقع شلوغ هستند.

پرداخت خلافی خودرو با آیتول، پلتفرم جامع خدمات خودرویی، به شما این امکان را خواهد داد تا خلافی وسیله نقلیه خود را در لحظه تسویه کنید و معطلی بابت آن نداشته باشید. از آن جایی که معمولا برای تحویل گرفتن خودرو خود تعجیل داریم و اتلاف وقت و انرژی برای دریافت برگ تسویه خلافی، آزاردهنده به نظر می‌رسد، پیش بردن امور از طریق آیتول فرصتی عالی و ایده‌آل خواهد بود.

بدهی های خودرو برای رفع توقیف

به این ترتیب شما می‌توانید نسبت به پرداخت بدهی عوارض آزادراهی یا سایر دیون خودرو خود از طریق آیتول اقدام کنید.

همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد، پرداخت خلافی در برخی از موارد برای رفع توقیف خودرو الزامی است. از جمله:

  • توقیف به دلیل تخلفات رانندگی: اگر خودرو به دلیل ارتکاب تخلفات رانندگی مانند رانندگی در حالت مستی، سرعت غیرمجاز یا تجاوز به خط ممتد توقیف شده باشد، باید قبل از ترخیص از پارکینگ نسبت به پرداخت جریمه این تخلفات اقدام کنید.
  • توقیف به دلیل عدم پرداخت دیون: در صورتی‌که توقیف خودرو به دلیل عدم پرداخت دیون و بدهی‌های معوق مانند خلافی خودرو، عوارض شهرداری، جرایم نقدی و یا سایر دیون باشد، پرداخت این بدهی‌ها برای رفع توقیف الزامی خواهد بود.
  • توقیف سیستمی: در مواردی که توقیف خودرو به‌صورت سیستمی و از طریق اجرای احکام انجام شده باشد، برای رفع توقیف باید تمام بدهی‌ها از جمله خلافی خودرو، عوارض شهرداری، جرایم نقدی و یا سایر دیون معوق را بپردازید.

با این حال در برخی از موارد خاص ممکن است بتوانید با ارائه وثیقه یا ضمانت، خودرو را از پارکینگ ترخیص کنید و بعدا پرداخت خلافی آن را انجام دهید.

توقیف ماشین و تسویه بدهی ها

پرداخت قسطی خلافی برای رفع توقیف خودرو

در برخی مواقع شما می‌توانید خلافی وسیله نقلیه خود را تقسیط کنید و با پرداخت اولین قسط، ترخیص خودرو خود را انجام دهید. البته این بستگی به علت توقیف خودرو دارد و در تمامی موارد قابل اجرا نیست. این طرح به رانندگانی که جریمه‌های سنگینی دارند، کمک می‌کند تا بتوانند پرداخت بدهی خود را به‌صورت اقساطی و در چند مرحله انجام دهند.

سخن پایانی

در این مطلب دیدیم که برای تسویه خلافی خودرو و ترخیص وسیله نقیله از پارکینگ راهنمایی و رانندگی می‌توانید از طریق سامانه جامع خدمات خودرویی آیتول اقدام کنید. این موقعیتی استثنائی است که دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر پلیس ۱۰+ نداشته باشید و همه مراحل ترخیص خودرو را به سرعت انجام دهید.

شما چه نظر و تجربه‌ای در این باره دارید؟ آیا تا به‌حال خودرو شما به هر دلیلی توقیف شده است؟ برای ترخیص آن چه مراحلی را طی کرده‌اید؟ حتما در صورت تمایل نظرات و تجربیات خود در این باره را با ما و دیگر کاربران ما به بحث و اشتراک بگذارید.

Share