رئیس اداره محیط زیست لاهیجان خبر داد:

شکایت محیط زیست لاهیجان از شهرداری درباره ساماندهی لندفیل تموشل

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان لاهیجان با اشاره به اقدامات پیشگیرانه انجام شده در جایگاه دفن زباله تموشل، گفت: پروژه ساماندهی این جایگاه حدود ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و روبه اتمام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، علی امیری در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اقدامات پیشگیرانه انجام شده در خصوص جایگاه دفن زباله تموشل این شهرستان به مناسبت فرا رسیدن روز زمین پاک با شعار «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین»، اظهار کرد: با توجه به انتشار فیلمی از شیرابه جایگاه دفن زباله تموشل در فضای مجازی، از محل لندفیل زباله بازدید به عمل آمد.

وی افزود: لندفیل زباله لاهیجان واقع در تموشل از سال ۱۳۶۹ محل دفن زباله شهرستان بوده و در حال حاضر لندفیل مذکور مورد استفاده چهار شهر لاهیجان، رودبنه، سیاهکل و دیلمان و ۳۰۰ روستای بخش‌های تابعه است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان لاهیجان با بیان این که میزان زباله ورودی به لندفیل به صورت روزانه حدود ۱۸۰تن است، گفت: به دلیل‌عدم ساماندهی اصولی پسماند و شیرابه در سال ۹۸ شهردار وقت به مراجع قضایی معرفی شد و در پی آن شهرداری لاهیجان به منظور بهسازی لندفیل زباله از سال ۹۹ با جذب اعتبارات ملی، مطالعه و اجرای طرح ساماندهی جایگاه مذکور را در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان اینکه در زمان بازدید حدود ۹۲ درصد پروژه ساماندهی پیشرفت فیزیکی دارد و روبه اتمام است، تصریح کرد: در پی طرح شکایت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لاهیجان از شهرداری لاهیجان، مبنی بر خروج شیرابه جایگاه دفن زباله تموشل به عرصه‌های طبیعی و شالیزارهای مجاور و دستور دادستان محترم مقرر شد که در بازدید مشترک محیط زیست و شهرداری لاهیجان خروجی‌های شیرابه شناسایی و برای رفع معضل اقدام شود. رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان لاهیجان افزود: در همین راستا در بازدید مشترک نقاط مذکور شناسایی و تعرفه شد و شهرداری لاهیجان برنامه جلوگیری از خروجی شیرابه جایگاه دفن زباله را به پیمانکار ابلاغ کرد.

امیری گفت: بر اساس بازدید انجام شده اقدامات اولیه از سوی شهرداری لاهیجان به منظور ساماندهی شیرابه مذکور صورت گرفته است و شهرداری لاهیجان متعهد شد در دو هفته آینده حوضچه دوم برای جمع‌آوری خروجی احتمالی شیرابه را به اتمام رساند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این شهرداری لاهیجان در پی شکایت اداره حفاظت محیط زیست لاهیجان، طی نامه‌ای متعهد شد در اسرع وقت نسبت به ارتقاء کیفی تاسیسات تصفیه خانه شیرابه زباله اقدام کند تا شیرابه بازچرخانی شده از حوضچه‌های مذکور تصفیه شود.

وی درباره فیلم منتشر شده در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: با توجه به جمیع جهات فیلم منتشر شده قدیمی و متعلق به قبل از اقدامات مذکور بوده و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لاهیجان کاملا پیگیر اجرای طرح مذکور برای ساماندهی شیرابه لندفیل زباله تموشل است.

امیری افزود: براساس درخواست شهرداری مبنی بر راه اندازی واحد پردازش مکانیکی و بیولوژیکی، اداره محیط زیست با احداث واحد مذکور موافقت کرده و انتظار می‌رود با احداث واحد فوق و اجرای صحیح طرح تفکیک پسماند از سوی مدیریت اجرایی پسماند میزان پسماند وارده به لندفیل زباله تموشل کاهش یابد.

Share