اهمیت استفاده از دستکش ایمنی در مشاغل مختلف

استفاده از یک دستکش ایمنی مناسب می‌تواند در برابر این آسیب‌ها از بخش‌های مختلف دستان شما محافظت کند.

دستکش کار مهمترین رکن برای جلوگیری از حوادث ناشی از کار و حفظ ایمنی است و می‌تواند درصد زیادی از آسیب‌ها را حذف کند.

یکی از مهمترین تجهیزات ایمنی در محیط‌های صنعتی و کارگاهی، دستکش کار است که می‌تواند انواع خطرات مانند بریدگی، قطع شدگی یا پارگی را از شما دور کند. علاوه بر این، دستکش ایمنی یک محافظ بسیار عالی از دست‌ها در برابر انواع مواد شیمیایی و اسیدها است. در این مقاله می‌خواهیم اهمیت استفاده از دستکش ایمنی در مشاغل مختلف را مورد بررسی قرار داده و مزایای آن را بررسی کنیم.

دستکش ایمنی چیست؟

دستکش‌های ایمنی می‌توانند آسیب‌های احتمالی وارد شده به دست، انگشتان و مچ‌ها را به حداقل برسانند و از بروز خسارات جانی، تا حد زیادی جلوگیری کنند. برای مثال دستکش قصابی به دلیل داشتن یک بافت فلزی، می‌تواند ضربه‌های اجسام برنده و سنگین را از دست شما دور کند. همچنین دستکش چرمی هم مقاومت بالایی در برابر حرارت از خود نشان می‌دهد و برای کارهایی مانند جوشکاری یا آهنگری مناسب است. شما باید با توجه به ویژگی‌های محل کار خود، بهترین دستکش ایمنی را انتخاب نمایید.

اهمیت استفاده از دستکش ایمنی و مزایای آن

بر اساس آمار ارائه شده، حدود ۶۰ درصد از حوادث ناشی از کار، با پوشیدن دستکش ایمنی قابل پیشگیری هستند؛ از این رو تمام افرادی که در مشاغل پرخطر مشغول به کار هستند، باید از این دستکش‌ها در زمان کار و تماس با مواد شیمیایی خطرناک استفاده کرد. در این بخش به معرفی چند نمونه از مزایای این دستکش‌ها و اهمیت استفاده از آن در مشاغل مختلف می‌پردازیم.

دستکش ایمنی، عایق حرارت

دمای محیط‌های صنعتی و کارگاهی معمولا با محیط‌های معمولی متفاوت بوده و به نوعی می‌توانیم بگوییم نامتعارف است. این دما می‌تواند بسیار بالاتر و یا پایین‌تر از شرایط معمولی باشد. برای مثال پوشیدن دستکش جوشکاری ساق بلند در زمان انجام انواع جوشکاری تیگ، میگ و غیره ضروری است؛ زیرا دمای کاری آن ممکن است به بیش از ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد هم برسد. از این رو برای اینکه بتوانید دست‌های خود را در دمای مطلوب نگه داشته و عملکرد بهتری در این دماها داشته باشید، باید از یک دستکش ایمنی استفاده کنید. با کمک این دستکش‌ها می‌توانید حتی در نزدیکی کوره‌ها و دماهای خیلی بالا هم به راحتی فعالیت کنید.

محافظت از دست در برابر آسیب‌ها

در محیط‌های صنعتی و کارگاهی، عموما تجهیزات تیز، برنده، مواد شیمیایی خطرناک و عوامل آسیب‌زای مختلفی وجود دارند. استفاده از یک دستکش ایمنی مناسب می‌تواند در برابر این آسیب‌ها از بخش‌های مختلف دستان شما محافظت کند. با استفاده از این تجهیزات، خطراتی از قبیل خراش، ضربه، برش، حرارت و پارگی به حداقل میزان خود می‌رسند.

جلوگیری از آلودگی با پوشیدن دستکش کار

در این محیط‌ها عموما مقدار زیادی آلودگی وجود دارد که می‌توانند باعث بروز عفونت و یا بیماری‌های مختلف دیگری شوند. برای مثال روغن سوخته ماشین برای پوست بسیار خطرناک است و تماس مواد شیمیایی هم می‌تواند باعث از بین رفتن پوست دستان شود؛ در نتیجه استفاده از دستکش ایمنی بهترین روش برای جلوگیری از نفوذ این آلودگی‌ها به دستان شما خواهد بود. برای این دستکش‌های کار معمولا از مواد مختلفی مانند چرم یا برزنت استفاده می‌شود که در برابر نفوذ این مواد مقاوم هستند.

بهبود عملکرد در زمان کار

اگر به دنبال تجهیزاتی هستید که بتوانید با استفاده از آن با اطمینان خاطر مشغول به کار شوید، توصیه می‌کنیم از دستکش‌های ایمنی مخصوص استفاده کنید. با کمک این دستکش‌ها عملکرد شما در زمان کار به میزان قابل توجهی ارتقا پیدا کرده و باعث رشد راندمان کاری می‌شود. برای مثال در مواقعی که با اجسام تیز و برنده و یا مواد شیمیایی آسیب‌زا سر و کار دارید، می‌توانید بدون نگرانی تمام تمرکز خود را بر روی انجام کار قرار داده و هیچ‌گونه نگرانی بابت حوادث احتمالی نداشته باشید. همچنین امکان انجام کارهای ظریف هم در زمان پوشیدن دستکش کار وجود دارد.

جلوگیری از سر خوردن اجسام و قطعات

طراحی دستکش‌های ایمنی به گونه‌ای انجام می‌شود که چسبندگی بیشتر و اصطکاک بالاتری میان دست و اجسام ایجاد می‌کنند. از این رو شما در زمان کار می‌توانید به راحتی اجسام لغزنده و سنگین را در دست نگه داشته و هیچ‌گونه نگرانی از بابت سر خوردن آن‌ها نداشته باشید. معمولا مشاغلی که با لوازم شکننده مانند شیشه و بلور سر و کار دارند، باید از این دستکش‌ها استفاده کنند تا از سر خوردن این قطعات به صورت کامل جلوگیری شود.

جلوگیری از نفوذ مواد شیمیایی

یکی از مواردی که تا حد زیادی آسیب‌زا بوده و می‌تواند سلامت کارکنان را تحت تاثیر قرار دهد، مواد شیمیایی مختلف است. دستکش‌های ایمنی مخصوص برای کار کردن در این محیط‌ها طراحی شده‌اند که مقاومت بالایی در برابر نفوذ این مواد دارند. افرادی که در محیط‌هایی مانند آزمایشگاه یا تعمیرگاه مشغول به کار هستند، حتما باید از این مدل دستکش‌ها استفاده کنند.

رعایت مقررات و استانداردها

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده استفاده از این تجهیزات در محیط‌های کاری اهمیت داشته باشد، پایبندی و رعایت قوانین و مقررات محیط‌های کاری است. بر اساس استانداردهای تعیین شده از سوی سازمان استاندارد ایران، همه کارفرمایان باید برای رعایت ایمنی کارگران خود، دستکش‌های ایمنی را متناسب با نیاز کارگاه خریداری کنند. همچنین خرید تجهیزات ایمنی دیگر مانند کفش، عینک و ماسک هم ضروری است.

ویژگی های دستکش ایمنی مناسب

برای اینکه دستکش ایمنی بالاترین اثرگذاری را به همراه داشته باشد و بتواند از آسیب‌های آتی به صورت کامل جلوگیری کند، باید حتما ویژگی‌های خاصی را دارا باشد. در این بخش چند نمونه از اصلی‌ترین ویژگی‌های این دستکش‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • عایق در برابر جریان برق
  • مقاومت در برابر دماهای مختلف و تغییرات دمایی
  • جلوگیری از تعریق دست‌ها
  • لایه داخلی ضد حساسیت
  • کاهش ارتعاشات ناشی از کار با لوازم مکانیکی
  • مقاومت در برابر نفوذ مواد شیمیایی

سخن پایانی

استفاده از دستکش‌های ایمنی یکی از مهم‌ترین مقررات در محیط‌های کارگاهی و صنعتی بوده که حتما باید رعایت شود. این دستکش‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند در برابر آسیب‌ها و صدمات مختلف مواد شیمیایی، اجسام تیز، حرارت، جریان الکتریکی و … از دستان شما محافظت کنند. تمام انگشتان، مچ و بخش‌های مختلف دست با استفاده از این دستکش‌ها محافظت می‌شوند. در بخش‌های قبلی به معرفی علت اهمیت استفاده از این تجهیزات ایمنی در انواع محیط‌های کارگاهی و صنعتی پرداختیم.

Share