در انتشار اخبار تروریستی کرمان، اشتباهمان چه بود؟

از خبرنگاران روسی یاد بگیرید!

در انتشار اخبار تروریستی کروکوس مسکو خبرنگار روسی به شکل حرفه‌ای عمل کردند که نکات آن را با حادثه تروریستی کرمان مقایسه می‌کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فرهیختگان،  در انتشار اخبار تروریستی کروکوس مسکو خبرنگار روسی به شکل حرفه‌ای عمل کردند که نکات آن را با حادثه تروریستی کرمان مقایسه می‌کنیم:

۱. در انتشار عوامل یا علت حادثه نه اوکراین را عامل حادثه دانستند و نه از داعش پذیرفتند که عامل حادثه است، بلکه محتاطانه عمل کردند. ولی در حادثه تروریستی کرمان یکی از ترکیدن کپسول خبر می‌داد، دیگری از انفجار موکب! در تعداد انفجارها هم اتفاق نظر نداشتند. خبرگزاری‌های ایرانی در تلاش برای خبر اول بودن، دچار اشتباهات فاحش زیادی می‌شدند.

۲. تعداد کشته و زخمی‌ها در حادثه تروریستی مسکو فقط از یک مرجع خبری بیرون آمد ولی برعکس آن، تعداد کشته و زخمی در حادثه کرمان چند بار اصلاح خورد. حتی در روایت اول حادثه کرمان کشته‌ها انکار میشد تا تصاویر کشته‌ها بیرون آمد!

۳. در حادثه تروریستی مسکو تا کنون بیش از ۱۵۰ نفر کشته شده‌اند، ولی تصاویر کشته‌ها فقط از نمایی دور و بسیار محدود در فضای مجازی بیرون امد، اما در حادثه کرمان خبرگزاری‌های رسمی کشور تکه پاره شدن هموطنان با جزئیات آن را به تصویر کشیدند!

۴. با نگاهی به خبرگزاری‌های رسمی و غیررسمی روسیه میتوان فهمید که گزارش‌نویسی خبرنگاران همراه با آرامش و به دور از احساسات و هیجانی کردن این حادثه است، آن‌ها از انتشار خبر و تصویر خامی که بدون توضیح باشد اجتناب کردند ولی در حادثه کرمان، فضا کاملا احساسی و هیجانی که خروجی آن، این شد که مردم در مزار کرمان ساعت‌ها در آن محل به آرامش نمی‌رسیدند.

Share