دلایل سازمان خصوصی‌سازی در مورد واگذار نشدن سرخابی‌ها

چرا تامین اجتماعی سرخ‌پوش نشد | استقلال و پرسپولیس در گاوصندوق بانک‌ها؟

واگذاری باشگاه پرسپولیس در شرایطی با مخالف هیات واگذاری به سازمان تامین اجتماعی روبرو شد که صحبت از پیشنهاد بانک‌های غیردولتی به میان آمده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، در راستای خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که طی سال‌های اخیر مطرح شده تاکنون ۱۰ درصد سهام این دو باشگاه در بورس عرضه شده و سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد تا پایان امسال بیش از ۵۰ درصد سهام آن‌ها را واگذار کند که اینگونه مشکل مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس به طور کامل حل و ایرادی که AFC برای مالکیت مشترک وارد کرده به طور کامل حل می‌شود.

در نهایت اما مرحله دوم واگذاری سهام دو باشگاه فوتبال پرسپولیس و استقلال مانند مرحله اول به دلیل تکمیل نشدن فرآیند درخواست و اخذ تضامین از متقاضیان لغو شد. در هر دو مرحله از واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال، متقاضیانی درخواست خود را ارائه دادند اما هر دو بار در مراحل نهایی اعلام کردند که باید بررسی دقیق‌تری نسبت به برخی مفاد واگذاری داشته باشند.

مطابق مقرارت فرابورس، متقاضیان باید درخواست خرید سهام را به شرکت فرابورس تحویل دهند، همچنین بر اساس ضوابط مقرر در «دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان راهبردی (استراتژیک) و احراز و پایش اهلیت مدیریتی در واگذاری‌ها» درخواست بررسی صلاحیت تخصصی و مستندات مربوط به آن را نیز به اداره کل حراست سازمان خصوصی‌سازی ارائه کنند.

در اطلاعیه مربوط به باشگاه استقلال آمده بود: سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد ۵۱ درصد از سهام شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران (سهامی عام) متعلق به وزارت ورزش و جوانان را به طور عمده، نقد و شرایطی از طریق بازار پایه فرابورس ایران به فروش برساند؛ تاریخ عرضه روز سه‌شنبه مورخ ۲۶ دی ۱۴۰۲ تعیین شده است. در اطلاعیه مربوط به پرسپولیس نیز آمده بود: سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد ۵۱ درصد از سهام شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس (سهامی عام) متعلق به وزارت ورزش و جواتنان را به طور عمده، نقد و شرایطی از طریق بازار پایه فرابورس ایران به فروش برساند؛ تاریخ عرضه روز سه‌شنبه مورخ ۲۶ دی ۱۴۰۲ تعیین شده است.

دلایل سازمان خصوصی‌سازی در مورد واگذار نشدن سرخابی‌ها

بر اساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی: طبق اطلاعیه عرضه سهام که توسط شرکت فرابورس ایران منتشر شده بود تاریخ عرضه ۱۲ /۱۰ /۱۴۰۲ تعیین شد. مطابق مقرارت فرابورس متقاضیان باید اولا درخواست خرید سهام را به شرکت فرابورس تحویل می‌دادند و ثانیا مطابق ضوبط مقرر در «دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان راهبردی (استراتژیک) و احراز و پایش اهلیت مدیریتی در واگذاری‌ها» درخواست بررسی صلاحیت تخصصی و مستندات مربوط به آن را نیز به اداره کل حراست سازمان خصوصی‌سازی ارائه می‌کردند. مهلت ارسال هر دو درخواست روز یکشنبه مورخ ۰۳ /۱۰ /۱۴۰۲ تعیین شده بود. حسب اطلاع واصله اگرچه درخواست خرید به شرکت فرابورس ارسال شده بود اما درخواست خرید واصل شده به سازمان خصوصی‌سازی بعد از مهلت مقرر در آگهی عرضه صورت گرفته لذا پذیرش آن بر خلاف ضوابط بود و با توجه به حساسیت این سازمان در اجرای دقیق مقررات و تشریفات عرضه عملا امکان پذیرش هیچ درخواستی بعد از اتمام مهلت وجود نداشت.

مطابق مندرجات دستورالعمل بررسی صلاحیت و مفاد آگهی عرضه، صرفاً اشخاصی اجازه حضور در روز عرضه مورخ دوازدهم دی را داشتند که بعد از تأیید صلاحیت توسط کارگروه از سازمان خصوصی‌سازی به فرابورس معرفی می‌شدند لذا با توجه به‌عدم پذیرش درخواست‌ها کارگروه تشکیل نشده و هیچ شخص قابل معرفی نیز به فرابورس وجود نداشت. در نتیجه عرضه مورخ ۱۲ /۱۰ /۱۴۰۲ منتفی بود.

سازمان خصوصی‌سازی ابراز امیدواری کرد با توجه به شرایط درنظر گرفته شده برای واگذاری این دو شرکت و انواع مشوق‌ها و تخفیفات تعیین شده در آگهی، عرضه سهام با استقبال فعالان اقتصادی مواجه شده و واگذاری آن محقق گردد.

همچنین سخنگوی دولت اعلام کرد که طی دو سال گذشته بارها آگهی صورت گرفت تا بخش خصوصی واگذار کند اما قابلیت حقوقی آن محقق نشد. فرآیند خصوصی‌سازی در این دولت انجام شد و بخشی از سهام در بورس به مردم واگذار شد و در دو سال گذشته برای واگذاری سایر سهام این دو باشگاه بارها آگهی صورت گرفت تا به بخش خصوصی واگذار شود اما موانع حقوقی رفع نشد. در نهایت سازمان خصوصی‌سازی پیشنهادی ارائه کرده بود که هیات وزیران مجوز بدهد تا یکی از این باشگاه‌ها به عنوان بخشی از دیون دولت به تأمین اجتماعی واگذار شود. با این کار مشکل حقوقی دو باشگاه حل می‌شد.

چرا با واگذاری پرسپولیس به تامین اجتماعی مخالفت شد؟

پس از مصوبه هیات دولت و اجبار واگذاری عمده سهام مالکیتی باشگاه دولتی پرسپولیس به سه صندوق بیمه‌گر متعلق به سازمان تامین اجتماعی به ازای بخشی از بدهی و دیون دولت به این سازمان، جلسه هیات عالی واگذاری جهت تعیین تکلیف دقیق، قیمت‌گذاری و تعیین جزییات درصد سهام هر یک از صندوق‌ها برگزار شد اما به دلایلی از جمله به صرفه و صلاح نبودن و مشکلات قانونی با این واگذاری مخالف شد.

به گفته سخنگوی دولت: «پیش از این مقرر شد هیات وزیران به عنوان بخشی از دیون خود به تأمین اجتماعی یکی از این باشگاه‌ها را به تامین اجتماعی واگذار کند و دولت مجوز را صادر کرد. هیات واگذاری روز گذشته به جمع‌بندی نرسید که از مجوز دولت استفاده کند زیرا در این فاصله از دو بانک غیر دولتی پیشنهادهایی رسید و وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی مذاکرات را با اعضای هیات مدیره این بانک‌ها خواهند داشت تا سریع‌تر به توافق برسیم، پیش‌بینی ما این است که تا چند روزه آینده این کار با توافقاتی نهایی با شرکت‌ها انجام شود.»

دولت باید هرچه سریع‌تر شرایط را برای خروج یکی از این دو باشگاه از مالکیت وزارت ورزش انجام دهد تا آن‌ها از تملک مشترک، نجات یابند.

Share