با حضور جمعی از مسولان استانی و مدیران مراکز علمی؛

دومین جشنواره تجلیل از واحد‌های برتر شهر صنعتی رشت با رویکرد فناورانه برگزار شد

از ۱۴ مجموعه برگزیده مستقر در شهر صنعتی رشت یا شرکتهای ارائه دهنده خدمات فناورانه به واحدهای تولیدی شهر صنعتی، دو نفر از برگزیدگان گیلانی جشنواره خوارزمی امسال و نیز تعدادی از اساتید برتر دانشگاه فنی و حرفه ای استان تقدیر به عمل آمد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دومین جشنواره تجلیل از واحد‌های شهر صنعتی رشت با رویکرد فناورانه با حضور جمعی از مسولان استانی، مدیران مراکز علمی، پژوهشی و واحدهای فناور و مدیران واحد‌های منتخب شهر صنعتی رشت، در سالن همایش شرکت آرپانوش( ایستک) برگزار شد.

رئیس مرکز آموزش بازرگانی گیلان در این مراسم‌ با بیان اینکه شهر صنعتی رشت یکی از قطب های بخش صنایع کشور محسوب می شود اظهار داشت: در شهر صنعتی رشت ۲۴۰ واحد تولیدی شاخص داریم که حجم قابل توجهی از اشتغال استان در حوزه صنعت را دارا می باشند.

دکتر روهام قلیچی در ادامه با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت حوزه دانش بنیان گفت: امر پژوهش مختص دانشگاه ها و موسسات پژوهشی است، ولی حل مسایل و مشکلات کشور در حوزه تکنولوژی وظیفه شرکت های دانش بنیان است.

وی با اشاره به آمارهای موجود تصریح کرد: هم اکنون ۸۸ شرکت دانش بنیان در سطح استان گیلان در حال فعالیت هستند و این در حالی است که حداقل ۲۰۰ شرکت صنعتی در استان قابلیت تبدیل شدن به شرکت های نوپای دانش بنیان را دارند.

مدیرعامل گروه دانش بنیان کاشف با بیان اینکه این شرکت به مدت ۷ سال تنها کارگزار ارزیابی صلاحیت شرکتهای دانش بنیان استان می باشد، ادامه داد: در این راستا ۷۰۰ پرونده در جهت تجاری سازی و مشاوره های رایگان توسط مجموعه ما مورد بررسی قرار گرفت.

قلیچی تصریح کرد: البته افزایش رویکرد به سمت دانش بنیان شدن شرکتهای فعال در گیلان نیازمند ترویج و ارائه مشاوره های لازم در این زمینه است که مرکز آموزش بازرگانی استان و گروه دانش بنیان کاشف آمادگی لازم برای ارائه این مشاوره ها را دارد.

وی عدم آشنایی دستگاه های اجرایی با قوانین ارزیابی صلاحیت شرکتهای دانش بنیان و انواع محصولات و خدمات دانش بنیان، عدم همکاری موثر برخی دستگاه های اجرایی در تعامل با یکدیگر و شناخت محصولات و شرکتهای بین رشته ای، مشکل برخی فناوران استان در حوزه تجاری سازی محصولات، نقش کمرنگ شرکتهای خلاق در ورود به حوزه دانش بنیان، کمرنگ بودن استارتاپ ها در جذب سرمایه گذار و… را از جمله معضلات موجود در این عرصه عنوان نمود.

رئیس مرکز آموزش بازرگانی استان گیلان با بیان اینکه اولین مرکز هم آفرینی هوش مصنوعی کشور در استان گیلان و در شهر رشت افتتاح شد، افزود: در کل کشور تا کنون تعداد محدودی مرکز هم آفرینی افتتاح شده است، لذا تمام تلاش خود را انجام دادیم تا این اتفاق خوب در استان ما رقم خورد.

قلیچی در ادامه در خصوص مراکز هم آفرینی یاد آور شد: این مراکز به اعضای اکوسیستم فناوری و نوآوری خدمات ارائه می‌کنند که از جمله این خدمات به اشتراک‌گذاری ظرفیت‌های منابع انسانی فنی و تخصصی، ظرفیت‌های مشاوره، منتورینگ کسب و کار و بازار و منتورینگ فنی، قابلیت‌های طراحی، برندینگ، قیمت گذاری و بازاریابی است.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت ورود دانشگاه ها در مباحث دانش بنیان خاطر نشان کرد: استان گیلان ظرفیت های خوب و جوانان مستعدی در تمام حوزه ها خصوصا صنعت دارد که بایستی تلاش کنیم با حمایت از ایده های جدید این کارآفرینان با کمک مسولان و مدیران با تجربه واحد‌های تولیدی، همچنین با همدلی و همکاری یکدیگر مثل همیشه در این مسیر پیشتاز بوده تا شاهد نتایج فوق العاده خوبی در حوزه دانش بنیان باشیم.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان در دومین جشنواره “تجلیل از واحدهای برتر شهرصنعتی رشت با رویکرد فناورانه” بر لزوم همکاری متقابل علم و صنعت تاکید کرد و گفت: خدمت علم و نوآوری به صنعت و در قبال آن خدمت صنعت به علم و نوآوری حلقه‌ای مفقوده در حوزه صنعت استان است و چنانچه این ظرفیت ها بهم پیوند داده شود شاهد رشد چشمگیری در ایجاد ارزش افزوده و افزایش درآمد سرانه و رشد اقتصادی خواهیم بود.

دکتر عبدالله حاتم زاده تصریح کرد: هم اکنون شرکت‌های بسیار ارزشمندی در گیلان در حال فعالیت و تولید هستند که بعضا محصولاتی با تکنولوژی بسیار بالا را تولید می کنند.

وی با ابراز خرسندی از توانمندی های شرکت های دانش بنیان در گیلان افزود: رسالت اصلی پارک علم و فناوری به عنوان حلقه واسط دولت و صنعت؛ ایجاد ارتباط بین علم و صنعت است تا از سویی کاستی‌های صنعت را توسط علم و از سویی دیگر نیازمندی‌های عملی و کاربردی علم را با صنعت پوشش داده و بتواند در توسعه صنعت و ایجاد نوآوری در صنعت و خلق ارزش نقش آفرینی کند.

حاتم زاده با بیان اینکه بیش از ۹ هزار و ۲۷۰ شرکت دانش بنیان در سطح کشور وجود دارد، تصریح کرد: وجود ۸۸ شرکت دانش بنیان در گیلان رقم خوبی نیست که امیدواریم با تدابیر مسولین استانی و کشوری و با توجه به پتانسیل های بالقوه ای که در استان گیلان وجود دارد، این تعداد را به بالای ۲۰۰ شرکت ارتقا دهیم.

وی در پایان افزود: اشخاص و شرکت‌های دارای ایده و فکر نو مورد حمایت پارک علم و فناوری قرار خواهند گرفت.

هر واحد صنعتی؛ یک دانشگاه است

دکتر رسول شمشادی رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان گیلان در دومین جشنواره “تجلیل از واحدهای برتر شهرصنعتی رشت با رویکرد فناورانه” با بیان ظرفیت های دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: این دانشگاه با پشتوانه ۱۲۰۰ مدرس و ۱۴۰ کارگاه و آزمایشگاه پراکنده در سراسر استان هم اکنون ۸ هزار دانشجو در ۵۰ رشته کاردانی و ۴۰ رشته کارشناسی و ۲۰ رشته کارشناسی پیوسته تحت آموزش و تعلیم در اختیار دارد.

شمشادی تصریح کرد: سطح آموزش های کاربردی در این دانشگاه به حدی است که از ۲ هزار دانشجوی ساماندهی شده در طرح ساماندهی فارغ التحصیلان فقط ۱۰۰ نفر جویای کار بودند و بقیه یا بصورت مستقل وارد بازار کار شدند و یا برای همکاری‌ جذب صنایع مختلف شدند.

شمشادی در ادامه از انعقاد ۱۰۰ تفاهم نامه همکاری با صنایع مختلف در سطح استان در قالب طرح تاد خبر داد و افزود: طی این تفاهم‌نامه ها نیازهای آموزشی و صنعتی به دانشگاه ارائه می شود و نیروهای آموزش دیده در همان رشته های مورد نیاز به صنایع معرفی می شوند و یا دوره‌های آموزشی لازم به کارکنان، پرسنل و کارگران همان صنعت ارائه می شود.

وی همچنین از طرح حضور هیات علمی در صنعت خبر داد و افزود: در این طرح نیز با حضور اساتید و هیأت علمی دانشگاه به مدت ۶ ماه در واحد صنعتی، مشکلات بخش مورد نظر بررسی و راهکارهای علمی حل معضلات به واحد صنعتی پیشنهاد می شود.

وی افزود: از دیدگاه ما هر واحد صنعتی؛ یک دانشگاه است از این رو ایجاد تعامل قوی و سازنده بین دانشگاه و صنعت از مهم‌ترین رویکردهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای کاربردی کردن آموزش ها و علوم و فنون صنعتی است.

شمشادی متذکر شد: بایستی صنعت به دانشگاه کمک نماید، لذا همه ما دنبال مشوق هایی برای دانشجویان برتر و نخبگان خود هستیم و دادن بورسیه های صنعتی به دانشجویان و دانش آموختگان و فارغ التحصیلان یقینا منتج به افزایش اشتغال‌زایی خواهد شد.

ارتباط بین دانشگاه، مراکز رشد و فناوری با واحد‌های صنعتی نیاز جدی دنیای امروز ماست

رئیس دانشگاه پیام نور گیلان در دومین جشنواره “تجلیل از واحدهای برتر شهرصنعتی رشت با رویکرد فناورانه” اظهار داشت: فاصله بین جامعه، صنعت و دانشگاه متاسفانه منجر به انباشت بسیاری از مشکلات شده است.

دکتر مهرداد توکلی راد با بیان اینکه نسل امروز صاحب ایده و خلاقیت هستند، یادآور شد: ارتباط بین دانشگاه، مراکز رشد و فناوری با واحد‌های صنعتی نیاز جدی دنیای امروز ماست.

وی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور گیلان تمام توان و تلاش خود را در این خصوص انجام خواهد داد، تاکید کرد: در دانشگاه ما فضای جدید برای تحولات نوین ایجاد شده و ما دست یاری به همه عزیزانی که می خواهند در این خصوص فعالیت کنند می دهیم و بستر های لازم را فراهم می آوریم.

توکلی راد بیان داشت: ما از سرمایه های ناب دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دهه ۸۰ و ۹۰ استفاده خواهیم کرد و امیدواریم واحد‌های صنعتی هم از استعدادهای این عزیزان در جهت پیشرفت استان و کشور عزیزمان ایران بهره مند شوند.

بهره گیری از هوش مصنوعی موجب افزایش راندمان مجموعه ها می شود

مدیر عامل شرکت هوش سیستم گیل و مدیر اولین مرکز هم آفرینی هوش مصنوعی در کشور در “دومین جشنواره تجلیل از واحد‌های برتر شهر صنعتی رشت با رویکرد فناورانه” با بیان اینکه بسیاری از مدیران و کار آفرینان با توکل به خدای مهربان توانستند بسیاری از سختی های مسیر خود را تحمل کنند، بیان داشت: بر اساس بررسی های صورت گرفته، استفاده از هوش مصنوعی در دنیا، باعث رشد ۳۰ الی ۴۰ درصدی راندمان مجموعه ها شده است.

مهندس پیمان دادگر ادامه داد: مدیری می تواند موفق باشد که از آینده جلوتر باشد، یعنی بتواند گزارش، دیتا و تحلیل برای مجموعه خود داشته باشد و در این خصوص نرم افزارها حرف زیادی برای گفتن دارند، چرا که هوش مصنوعی فراتر از اطلاعات کارکنان، به کمک سازمان ها می آید.

وی در ادامه تصریح کرد: شرکت هوش سیستم گیل با تکیه بر تجربه ای که در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد، به طور مداوم در جهت بهبود کیفیت و ارتقای عملکرد دوربین های مدار بسته و محصولات خود تلاش می نماید.
وی افزود: این شرکت برای تحقق این هدف، از تکنولوژی های پیشرفته ای مانند تشخیص چهره، ضبط تصاویر با رزولوشن بالا و تکنولوژی های شبکه استفاده می نماید.

مدیر عامل شرکت هوش سیستم گیل با اشاره به این مطلب که اگر امروز مدیران به صورت سنتی کار کنند، حتی با تمام تجاربی هم که دارند، حذف می شوند، گفت: ما تلاش می کنیم تا تکنولوژی را به دست مدیران و صاحبان کسب و کار برسانیم، یعنی در واقع در دپارتمان تجاری سازی برنامه ریزی می کنیم تا خروجی کار مدیران مجموعه راندمان اقتصادی داشته باشد، و بتواند در کشور و استان حرفی برای گفتن داشته باشد.

در این مراسم همچنین از ۱۴ مجموعه برگزیده مستقر در شهر صنعتی رشت یا شرکتهای ارائه دهنده خدمات فناورانه به واحدهای تولیدی شهر صنعتی، دو نفر از برگزیدگان گیلانی جشنواره خوارزمی امسال و نیز تعدادی از اساتید برتر دانشگاه فنی و حرفه ای استان تقدیر به عمل آمد.

Share