دستیار رئیسی در پیگیری آزادی‌های اجتماعی:

در ماجرای درمانگاه قم به مواجهه دو طرف نقد دارم | چرا وقتی این روحانی طلبه‌ می‌خواهد امر به معروف کند فیلم می‌گیرد؟

ماجرای اتفاقی که در درمانگاه قم افتاد، تغییرات جدید لایحه حجاب و البته فیلترینگ ازجمله موضوعاتی بود که در نشست خبری دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری آزادی‌های اجتماعی مطرح شدند. سیکنه‌سادات پاد که روز گذشته به بهانه گذشت یک سال از تعریف این ‌شان مسئولیتی از جانب رئیس‌جمهور، نشست خبری برگزار کرد، به موضوعات و مسائلی که در یک سال گذشته مطرح شده بود و پیگیری آن پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به قنل از فرهیختگان، ماجرای اتفاقی که در درمانگاه قم افتاد، تغییرات جدید لایحه حجاب و البته فیلترینگ ازجمله موضوعاتی بود که در نشست خبری دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری آزادی‌های اجتماعی مطرح شدند. سیکنه‌سادات پاد که روز گذشته به بهانه گذشت یک سال از تعریف این ‌شان مسئولیتی از جانب رئیس‌جمهور، نشست خبری برگزار کرد، به موضوعات و مسائلی که در یک سال گذشته مطرح شده بود و پیگیری آن پرداخت. دستیار رئیس‌جمهور در آزادی‌های اجتماعی، ضمن اشاره به اینکه موضوع فیلترینگ ازجمله دغدغه‌ها در یک سال گذشته بوده از ارسال نامه و گفت‌وگوی تلفنی با دبیر شورای عالی فضای مجازی برای پیگیری فیلترینگ و پیشرفت آن خبر داد که البته دبیر شورای عالی فضای مجازی پاسخی در این‌باره نداده است.

حضور یا عدم حضور دستیار رئیس‌جمهور در جلسات هیات دولت موضوع دیگری بود که سکینه‌سادات پاد در نشست خبری به آن واکنش نشان داد و گفت: «در خصوص حضور در جلسات از محضر رئیس‌جمهور سوال کردم که باید در جلسه باشم که نسبت به تصمیم‌ها مراقبت کنم. اما تاکنون این امر محقق نشده، با این حال من به استناد بند ج وصیتنامه سیاسی‌الهی امام، اقدام کردم و تک‌تک به دنبال آقایان وزرا در وزارتخانه‌ها می‌روم.» پاد درباره اینکه اختلافاتی در‌مورد حضور ایشان وجود دارد یا خیر نیز گفت: «چون جایگاه جدید است و رویکرد متفاوت است ممکن است برخی نتوانند تمکین کنند و فرد سلیقه‌اش این نباشد.‌.. اما می‌دانم که شخص رئیس‌جمهور به این موضوع اهتمام دارد بیشتر از این هم نمی‌دانم، از خودشان بپرسید.» می‌توان گفت با وجود گذشت یک سال از توجه برای پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی و تعریف سمتی برای پیگیری این موضوع همچنان جای خالی برای توجه بیشتر دولت به این مسئولیت احساس می‌شود. از طرفی سمت دستیار رئیس‌جمهور اختیارات محدودی دارد که درحقیقت در حد ارسال نامه و توصیه و درخواست از وزرا محدود می‌ماند؛ امری که در بیشتر مواقع نیز با بی‌توجهی برخی از وزرا و دستگاه‌های تحت امر رئیس‌جمهور همراه می‌شود.

سکینه‌سادات پاد در صحبت‌های خود به موضوع لایحه عفاف و حجاب هم اشاره کرد و گفت: «اگر لایحه عفاف و حجاب این امکان را دارد که تصویب شود اتفاقا لایحه ارتقای امنیت که با رویکرد جمهوری اسلامی است هم باید زودتر تصویب شود.» دستیار ویژه رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در پاسخ به سوال «فرهیختگان» در‌مورد موضع دولت به تغییرات اخیر لایحه عفاف و حجاب و اظهارات بانکی‌‌پور گفت: «لایحه‌ای که از قوه قضائیه به دولت رسید ۹ ماده بوده و بعد ۶ ماده به آن اضافه شد و ۱۵ ماده به مجلس ارسال شده است.

بیشتر این لایحه شبیه به طرح شد. اما ببینیم سرانجام آن چه می‌شود و تبدیل به قانون می‌شود؟ من مواضعم را از ابتدا گفتم، به شدت موافق بودم که اصل ۸۵ نشود که بازخوردهای اجتماعی سریع‌تر به دست مردم برسد… اظهارات آقای بانکی‌پور اظهارات آقای بانکی‌پور است نه مجلس. موضع دولت را من نمی‌دانم، من دولت نیستم، موضع دولت را از آقای بهادری جهرمی بپرسید. بنده خودم به عنوان یک فرد حقوقی می‌توانم درمورد تک‌به‌تک لایحه نظر بدهم.» دستیار رئیس‌جمهور البته درباره اینکه نظرش درباره این تغییرات لایحه عفاف و حجاب چیست‌ نیز اظهار داشت که نمی‌خواهم در مورد این موضوع اظهار نظر کنم.

پاد در واکنش به ماجرای اتفاقی که در درمانگاه قم افتاد نیز گفت: «از دوقطبی ایجادشده متاسفم. اینکه خشونت کلامی باهم داریم؛ این مواجهات نازیبایی است که با هم داریم. از این دست کلیپ‌ها منتشر می‌شود، اما این اتفاق بدی بود و دوطرف با هم با خشونت صحبت می‌کردند و برمبنای مبادی عقلانی و شرعی و حقوقی نباید به سمت یک نفر غش کنیم. طرفین با یکدیگر مواجهه نازیبایی داشتند.‌ چرا وقتی این روحانی طلبه‌ می‌خواهد امر به معروف کند فیلم می‌گیرد و چه مواجهه‌ای داشته که مرجعیت خود را از دست داده و پرخاشگری در مقابلش انجام شده، نیاز به آسیب‌شناسی جدی دارد؛ این موضوعات مهم است. آن ریشه‌ها باعث شده این فیلم ماجرا بیرون بیاید. من به مواجهه دو طرف نقد دارم و تلاش دارم گفت‌وگوها را به گفت‌وگوهای آرام برسانم و خواسته‌ام فصل مشترک همه ما قانون باشد.»

Share