درخلال بازدید رئیس کمیسیون توسعه پایدار از پروژه سنگفرش گذرخوراک مطرح شد؛

درخواست ایجاد پیاده راه از سوی کسبه بازارچه سبزه میدان

در جریان بازدید رئیس کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر رشت از روند پروژه سنگفرش گذر خوراک، کسبه بازارچه سبزه میدان خواستار جلوگیری از تردد خودرو و ایجاد پیاده راه از این محور قدیمی شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، عصر روز دوشنبه ۱۴ بهمن ماه، رئیس کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر رشت از پروژه سنگفرش بازارچه سبزه میدان بازدید کرد و کسبه بازارچه‌ای که بنام گذر خوراک درحال مناسب‌سازی است، از عضو شورا خواستند تا این محور پیاده راه شده و از تردد خودروها جلوگیری شود.

در خلال این بازدید امید اکبری، رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری رشت نیز از پیشرفت فیزیکی ۳۰درصدی این پروژه خبر داد.

پروژه سنگفرش و مناسب‌سازی کوچه جمشید جمراد واقع در بازارچه قدیمی سبزه میدان رشت، از گذشته محل فعالیت چندواحد پخت و پز و عرضه خوراک واویشکا بوده است و این محور به عنوان «گذر خوراک» نامگذاری گردید و سنگ فرش و مناسب‌سازی فضای این بازارچه در دستور کار حوزه بازآفرینی سازمان عمران قرار گرفته است.

روز گذشته و پس از یک ماه از روند اجرای پروژه که با نظارت سازمان عمران در حال اجراست، سید حسین رضویان، رئیس کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر رشت، از روند مطلوب اجرای این پروژه قدردانی نمود.

رضویان، ضمن گفتگو با کسبه این محور، از نزدیک، با مشکلات ایجاد شده از یک سو و میزان رضایت مندی کسبه به جهت مناسب‌سازی این گذر مطلع گشت.

رضویان، با اشاره به عنوان رشت بعنوان شهر خلاق خوراک، خاطرنشان کرد: فعالیت‌هایی از این دست می‌تواند به برند رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در شبکه شهرهای خلاق کمک کند.

وی، ضمن تشکر از سازمان عمران برای اجرای صحیح این پروژه، اظهار کرد: حوزه بازآفرینی سازمان عمران توانسته پروژه‌های خوبی همچون مرمت عمارت بلدیه، اجرای سردرب بقعه خواهر امام و سنگ فرش گذر خوراک را اجرایی کند.

کسبه فعال در این بازارچه، اگرچه برای کسب و کار خود مدتی دچار چالش شده‌اند، اما در مجموع از اجرای این پرژه رضایت دارند. برخی از کسبه از عضو شورای شهر خواستند تا با تصویب شورای شهر این محور برای همیشه پیاده راه شود و از تردد خودرو در بازارچه جلوگیری شود.

این درخواست موجب می‌شود خوارک پزی‌های بازارچه قدیمی سبزه میدان بتوانند از فضای پیاده‌راه نیز برای توسعه کسب و کار خود استفاده کنند و گردشگران نیز اقبال بیشتری برای رفتن به گذر خوراک نشان دهند.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری رشت، نیز که در این بازدید عضو شورای شهر را همراهی می‌کرد، با اشاره به اجرای این پروژه از سوی سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری، گفت: کوچه جمشید جمراد در پیاده راه اعلم‌الهدی، باقیمانده بازارچه قدیم سبزه میدان است و از گذشته، محل فعالیت واویشکاپزی‌های (نوعی غذای محلی) رشت بوده است. بر همین اساس، با مطالعات انجام شده در حوزه بازآفرینی سازمان عمران، کف سازی، سنگفرش و مناسب‌سازی این محور را در دستور کار قرار گرفته است و برای سهولت در اجرای کار وعدم مزاحمت برای کسبه این محور، پیمانکار شبانه عملیات سنگفرش را انجام می‌دهد.

امید اکبری، با اشاره به آغاز این پروژه از ابتدای بهمن ماه، تصریح کرد: اجرای این پروژه تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تاکنون جبهه شمالی کوچه جمشید جمراد با سنگ کیوبیک دورنگ (طوسی و قرمز) کفپوش شده و سنگفرش جبهه مرکزی نیز از روز گذشته آغاز شده است.

وی، با بیان اینکه شهرداری رشت ملزم به ایجاد محوری به‌عنوان «گذر خوراک» برای باقی ماندن رشت در شبکه شهرهای خلاق خوراک است، اظهار کرد: باتوجه به تردد زیاد شهروندان در محور مذکور از یک سو و برودت ناگهانی هوا، عملیات عمرانی با مشکل موجه می‌شود و با گام نهادن شهروندان بر بستر تازه اجرا شده، سنگ‌های کیوبیک به خوبی تراز نمی‌شود.

اکبری، ضمن درخواست شکیبایی از شهروندان و کسبه این محور، تا اتمام پروژه اظهار کرد: از شب دوشنبه شب، ۱۴ اسفند ماه، پیمانکار پروژه به ناچار شب هنگام و در زمان اجرای عملیات، محور را مسدود می‌کند تا سنگ‌های کیوبیک اجرا شده در بستر به درستی تراز و منسجم گردد.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی، ضمن تقدیر از عوامل سازمان آتش نشانی شهرداری رشت، در روند اجرای پروژه گفت: سازمان آتش نشانی، امکان استفاده از شیر فلکه مرکزی محور علم الهدی را برای پیمانکار پروژه فرآهم کرد تا پیمانکار برای آماده‌سازی مصالح دچار مشکل نگردد.

 حذف بولاردهای بتنی ورودی، تخریب و برداشت آسفالت و بتن‌های کف و ورودی محور، تخلیه نخاله‌های ساختمانی، جابجایی کابل‌های برق به منظور برداشتن تیرهای برق و تعیین حریم فاضلاب از سوی شرکت آبفا و… از جمله اقدامات پروژه سنگفرش و مناسب‌سازی گذر خوراک در مرکز شهر رشت است.

Share