درب و حفاظ فلزی با طرح دلخواه در برش لیزری

یکی از روش‌های هوشمندانه برای ساخت انواع درب‌ها و حفاظ‌های فلزی استفاده از دستگاه برش لیزری است.

یکی از بهترین و سریع‌ترین راه‌ها برای ساخت انواع حفاظ و درب‌های فلزی استفاده از برش لیزری است این دستگاه انواع فلزات را به راحتی برش می‌دهد. همچنین برای افزودن انواع طرح به این نوع از درب‌ها و حفاظ‌ها به راحتی می‌توان با دستگاه برش لیزری صفحه فلزی را حکاکی کرد و نقوش مختلف برجسته را روی آن ایجاد نمود. این دستگاه به راحتی و با صرف زمان کم می‌تواند هر شکلی را که بخواهید برایتان ایجاد کند. همچنین استفاده از آن بسیار مقرون به صرفه بوده و به همین دلیل هم بسیار رایج شده است. دستگاه برش لیزری به راحتی می‌تواند انواع متریال‌هایی مانند چوب، سنگ، آینه، فلز، پلاستیک و پلکسی گلاس را برش داده و رویشان حکاکی کند. تنها کافیست که تنظیمات دستگاه جوری تنظیم شود که با متریال مورد نظر همخوانی داشته باشد و قدرت لازم برای برش آن به وجود آید. در ادامه این مقاله قصد داریم درباره نحوه ساخت و سفارش درب و حفاظ فلزی با طرح دلخواه در برش لیزری و مزایا و معایب این روش صحبت کنیم.

روش ساخت درب و حفاظ فلزی با طرح دلخواه در برش لیزری

برای ساخت انواع درب‌های فلزی و حفاظ‌ها باید ابتدا یک ورق فلز را انتخاب کرد. فلز مورد نظر شما می‌تواند از جنس استیل یا فولاد باشد. معمولاً برای برش دادن ورق‌های فلزی از دستگاه برش لیزری CO2 استفاده می‌شود. از آنجایی که این دستگاه قدرت و دقت بالایی دارد، طرح‌ها به شکل واضح و دقیق و همچنین با سرعت بالا روی فلز ایجاد می‌شوند. برای آن که بتوانید ورق‌های فلزی از جنس آلومینیوم را با دستگاه برش لیزریCO2 به راحتی برش بزنید، ضخامتی این فلز باید چیزی در حدود ۱۵ میلی متر باشد. در مقابل برای برش لیزری استیل ، ضخامت ورق استیل باید حداکثر ۲۵ میلی‌متر در نظر گرفته شود.

مزایای ساخت درب و حفاظ فلزی با دستگاه برش لیزری

استفاده از دستگاه برش لیزری برای ساخت انواع درب‌ها و حفاظ‌های فلزی، مزایای بسیار زیادی دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزیت‌های این دستگاه را معرفی خواهیم کرد.

  • دقت بالا در ایجاد طرح

در گذشته زمانی که می‌خواستند درب‌های فلزی را بسازند، با استفاده از دست به حکاکی نقوش و ایجاد برش روی فلز می‌پرداختند. این مسئله باعث می‌شد که طرح‌ها به شکل منظم و دقیق اجرا نشوند و ایرادات ظاهری زیادی داشته باشند. وجود چنین ایراداتی سبب می‌شد که دوام طرح بسیار پایین بیاید و طرح در بسیاری از نقاط شکننده و ضعیف شود. استفاده از دستگاه برش لیزری چنین ایراداتی را ندارد. با استفاده از این دستگاه طرح‌ها و نقوش با دقت بسیار بالا روی فلز اجرا می‌شوند. همین دقت بالا یکی از مزایای مهم دستگاه برش لیزری است. همچنین اجرای دقیق طرح‌ها، موجب زیباتر شدن درب‌ها و حفاظ‌ها می‌شود.

  • سرعت بالای ساخت درب‌ها و حفاظ‌ها

برش لیزری فلزات بسیار سریع و آسان انجام می‌شود. از زمانی که طرح مورد نظرتان به دستگاه برش لیزری می‌دهید و کار را آغاز می‌کنید& تا زمانی که برش‌ها به درستی ایجاد شده و طرح نهایی آماده شود، تنها چند دقیقه طول می‌کشد.دستگاه برش لیزری با سرعت و قدرت مثال زدنی که دارد، می‌تواند انواع طرح‌ها را روی فلزات ایجاد کند.

  • تکرار و تکثیر یک طرح

زمانی که یک طرح اصلی را به دستگاه برش لیزری می‌دهید، این دستگاه می‌تواند از آن طرح نمونه‌های متعددی برایتان بسازد. بدون آنکه کوچک‌ترین تغییری در آن‌ها ایجاد شود. همگی این طرح‌ها به شکلی دقیق با اندازه گذاری‌های معین روی فلزات اجرا می‌شوند. در نتیجه شما می‌توانید چندین درب یا حفاظ مشابه را در کمترین زمان ممکن با این دستگاه بسازید.

  • صرف انرژی و هزینه کمتر

تصور کنید که برای ایجاد نقوش و برش روی سطح فلز کارگرانی را استخدام کرده‌اید . اگر هر یک از این کارگران، وظیفه خود را درست انجام ندهند و کوچک‌ترین ایرادی داشته باشند، باید دوباره ورق فلزی جدیدی تهیه کرده و کارگران دیگری را استخدام کنید تا کار را برایتان به انتها برسانند. این امر باعث صرف هزینه و زمان زیادی می‌شود که برای هیچ کسی مطلوب نیست. اما با استفاده از دستگاه برش لیزری بدون هیچ ایرادی، درب فلزی یا حفاظ مورد نظر خود را تحویل خواهید گرفت. همچنین احتیاجی به استخدام چند کارگر نخواهید داشت و هزینه اجرای کار برایتان مقرون به صرفه خواهد بود.

کدام نوع از فلزات را می‌توان با دستگاه برش لیزری شکل داد؟

این‌که دستگاه برش لیزری بتواند کدام یک از فلزات را برش دهد، بستگی به ضخامت ورق فلزی دارد. با این حال با کمک این دستگاه می‌توانید فلزاتی مانند برنج، مس، فولاد ضد زنگ، استیل، آلومینیوم و تیتانیوم را به خوبی برش دهید.

حداکثر سرعت دستگاه برش لیزری برای برش فلزات چقدر است؟

مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک ورق فلزی را با استفاده از دستگاه برش لیزری، بریده شود، بستگی به عوامل مختلفی مانند قدرت دستگاه و ضخامت ورق دارد. مثلا اگر یک ورق فولادی به ضخامت ۳ میلی متر داشته باشید و قدرت دستگاه لیزر شما حدود ۱۰۰۰ وات باشد، می‌توان تخمین زد که دستگاه برش لیزری با سرعت ۳ متر در دقیقه برش را انجام دهد.

ساخت نرده‌های فلزی با برش لیزری برای کجا کاربرد دارد؟

نرده‌های فلزی یا حفاظ‌ها معمولاً برای جداسازی فضاهای خصوصی مانند حیاط منزل از فضای عمومی و خیابان استفاده می‌شوند. همچنین برای ایجاد ایمنی در بالکن‌ها و تراس‌ها هم از این نوع نرده‌ها استفاده می‌شود. وجود این حفاظ‌ها در بالکن سبب می‌شود که افراد و به ویژه کودکان، از ارتفاع پایین نیافتند. به طور کلی این نرده‌ها و حفاظ‌ها خاصیت جداسازی فضاهای مختلف را دارند. مثلاً برای جدا کردن فضای استخر از ‌بخش‌های دیگر، یا جدا کردن باغچه از بقیه قسمت‌های حیاط‌، می‌توان از نرده‌ها یا حفاظ‌های فلزی استفاده کرد. همچنین برای حفظ ایمنی در هنگام بالا رفتن از پله‌ها، باید نرده‌های فلزی یا چوبی در کنار پله تعبیه شده باشد.

نتیجه‌گیری

یکی از روش‌های هوشمندانه برای ساخت انواع درب‌ها و حفاظ‌های فلزی استفاده از دستگاه برش لیزری است. همانطور که در ابتدای این مقاله هم اشاره کردیم استفاده از دستگاه برش لیزری برای ساخت بسیاری از وسایل فلزی، مزایای زیادی دارد. بنابراین اگر به دنبال یک تیم حرفه‌ای و ماهر برای انجام انواع برش لیزری و حکاکی روی فلز می‌گردید، می‌توانید وظیفه ساخت درب و حفاظ فلزی با طرح دلخواه را به نانولیزر بسپارید.

Share