علی لاریجانی در هفدهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران؛

خطر تحجر از کفر بیشتر است‌ | اگر تکثر آراء را از کشور بگیرید تبدیل به دهکده می‌شود!

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: در جامعه ما برخی فکر می‌کنند انقلابی بودن صفت خود بسنده‌ای است و نیازی به توجیه عقلانی ندارند حال آن که انقلاب اسلامی که پدیده تحول‌آفرین در عصر ما بوده خروشی علیه بیگانگی حکام دیکتاتوری از عقلانیت بود و امام خمینی و طبقه اول حواریون ایشان همگی فیلسوف و عقل‌گرا بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از جماران، علی لاریجانی در هفدهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران، گفت: ارسطو به افلاطون می‌گوید اینقدر که بر وحدت مصر هستید، دو اشکال دارد؛ اول اینکه این ارزش را به ضد خود تبدیل می‌کند و دوم شهر را به دهکده تبدیل می‌کنید. تکثر آراء در زمینه سیاست زیاد است و اتفاقا خوب هم هست؛ اگر این خصوصیت را از کشور بگیرید تبدیل به دهکده می‌شود. چون تکثر آراء باعث پیشرفت می‌شود.

مشاور مقام معظم رهبری با بیان اینکه ما آنقدر مشکلات در کشور داریم که خیلی تفاوت زیادی ندارد که جهان را چند قطبی ببینیم، افزود: برخی می‌گویند جایگاه آمریکا از نظر تعیین‌کنندگی نظم جهانی در حال افول است اما همچنان نقش تخریب‌کنندگی و توان درگیر کردن رقبایش را دارد. شاید علت این دیدگاه به برخی ویژگی‌های ذاتی مدرنیته برگردد و برخی هم به نتیجه تجربی تحولات و اقدامات برمی‌گردد که سیاست‌مداران در علل رفتار آمریکا با آن مواجه شدند.

وی تأکید کرد: گاهی سیاستمداران منطقه به صورت خصوصی به ما می‌گفتند بخشی از کشور را در اختیار چین قرار می‌دهیم چون نمی‌توانیم کشور را تک قطبی اداره کنیم. از این رو دیگر اتکا به یک قدرت را نمی‌بینیم. قطب‌ها نقش بازیگران هوشمندی را دارند که هدفشان برتری اقتصادی و تقویت توان دفاعی است اما از تقابل نظامی پرهیز می‌کنند. باید به این توجه داشته باشیم که رقابت‌ها بیشتر به سمت تکنولوژی و مسائل اقتصادی رفته است.

لاریجانی یادآور شد: مقولاتی از جمله ناسیوناسیم و پوپولیسم در دنیا نمود و بروز دارد و این مسأله را در رفتار ترامپ و رییس‌جمهور آرژانتین می‌بینیم. در رابطه با مقوله انرژی، انرژی‌های فسیلی هم چنان مورد توجه است و نگاه ریب‌آمیز شرق و غرب به خاورمیانه در این رابطه هم ادامه دارد، البته با نگاه‌ها و رویکردهای جدید برای تسلط بر این منابع.

وی تأکید کرد: مواجهه ما بر مدار منافع ملی و نتیجه همه مراودات دیپلماتیک تسهیل توسعه ملی ایران باشد و شئون دیگر در اولویت‌های بعدی قرار گیرد. حفظ و سامان‌بخشی مزیت‌های منطقه‌ای را باید مورد توجه قرار داد و توجه به جریان «مقاومت» مزیت سرنوشت ساز برای ما دارد و لازم است ساحت سیاسی ما هم همپای ساحت امنیتی گسترش پیدا کند.

رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عقلا محبوب خداوند هستند؛ هرچند ممکن است مغضوب یک عده باشند، تصریح کرد: امام صادق (ع) می‌فرماید پاداش خداوند به آدمیان به اندازه استفاده آن‌ها از عقل‌شان است. اما اگر عقل اینقدر جایگاه دارد چرا امروز در غربت است؟ یک عده عقل حسابگر را دنبال می‌کنند که عقل اصیل نیست و برخی قرائت منفی از عقل دارند که یک قسم آن‌ها تروریست‌ها در دنیا هستند و یک عده هم فکر می‌کنند منفعت‌شان در بی‌توجهی به عقل است.

وی گفت: پس از فروپاشی مارکسیسم بحث قدرت گرفتن آمریکا مطرح شد، اما جنگ روسیه در اوکراین صحنه را به مقابله جدید بین روسیه و غرب کشاند البته امروز شکافش جدی است و حتی اگر این جنگ پایان یابد این منازعه و کشمکش بین روسیه و غرب پایان می‌گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: در جامعه ما برخی فکر می‌کنند انقلابی بودن صفت خود بسنده‌ای است و نیازی به توجیه عقلانی ندارند حال آن که انقلاب اسلامی که پدیده تحول‌آفرین در عصر ما بوده خروشی علیه بیگانگی حکام دیکتاتوری از عقلانیت بود و امام خمینی و طبقه اول حواریون ایشان همگی فیلسوف و عقل‌گرا بودند.

رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی درباره اینکه چرا عبور از عقلانیت برای انقلاب اسلامی خطرناک است؟ گفت با این نگرش حرکت مترقی انقلاب دچار عقب‌افتادگی و تحجر می‌شود و شهید مطهری می‌گویند خطر تحجر از کفر و نفاق بیشتر است چون متحجران پیروان را فراری می‌دهند. بنابریان حکومت‌ها هم به اندازه بهره‌ای که از عقلانیت دارند از پایداری برخوردارند.

لاریجانی یادآور شد: ابن سینا دو اصل را عامل پایداری حکومت می‌داند؛ اول داشتن عقل اصیل و دیگری سیاست ورزی حکومت گران. عقل اصیل توسل به علوم و دانش بشری است. بسیاری از کشورهایی که وضع بدتری از ما داشتند با به کارگیری علم به پیشرفت رسیدند و با به کارگیری روش‌های علمی به یکی از کشورهای نوظهور تبدیل شدند. مشکل اینجا است که عده‌ای تصور می‌کنند این علوم غربی و غیر دینی هستند. شهید مطهری یکی از علل پیشرفت علوم انسانی را تمسک به علوم دیگران می‌دانند.

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی حکومت رفاه و آسایش مردم همراه با رشد معنوی است، تأکید کرد: جامعیت اسلام اقتضا می‌کند هر علم مفیدی را به کار بگیریم و یکی از علل پیشرفت تمدن اسلامی را در تمسک به علوم دیگران می‌دانند که در اخذ علوم تعصب نکردند و علم و ایمان نباید از هم جدا باشد و حکومت باید کسب دانش را به صورت جهاد مقدس تعریف کند.

مشاور مقام معظم رهبری در پایان اظهار داشت: جدای از اینکه باید از تجربه دیگران باید استفاده کنیم، حتی از مخالفان هم در کسب علوم باید استفاده کنیم. اگر امروز صحنه بین‌المللی حالت ژله‌ای پیدا کرده است باید بدانیم رشد شتابان توسعه ملی جایگاه ایران در آینده را مشخص می‌کند.

Share