با بررسی در صحن علنی مجلس:

تقویم آموزشی مدارس تغییر می کند / انعطاف در برابر حوادث پیش بینی نشده‌

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: اگر طرح تغییر تقویم آموزشی مدارس به تصویب برسد، انعطاف زیادی را با تصمیم گیری در سطوح ملی، استانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای در تنظیم زمان آموزش و متناسب سازی با شرایط محیطی، محلی و برنامه‌های منطقه‌ای شاهد خواهیم بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، محمود امانی دراین خصوص اظهار کرد: این طرح در مجلس شورای اسلامی تهیه، در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و نسخه اصلاح شده آن به کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ارسال و در این کمیسیون به تصویب رسیده و هم اکنون در نوبت مطرح شدن در صحن علنی مجلس است.

وی درباره فواید تصویب این طرح گفت: اگر این طرح به تصویب برسد، انعطاف زیادی را با تصمیم گیری در سطوح ملی، استانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای در تنظیم زمان آموزش و متناسب‌سازی با شرایط محیطی، محلی و برنامه‌های منطقه‌ای شاهد خواهیم بود.

 معاونت مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، شهریورماه سال ۱۴۰۰ در گزارش تحقیقاتی مفصلی به موضوع «ضرورت‌های بازنگری در تقویم آموزشی مدارس» پرداخت و علت اصلاح تقویم آموزشی را حوادث پیش بینی نشده‌ای همچون آلودگی هوا در کلانشهرها، بارش سنگین برف، یخبندان، وقوع سیل، زلزله و نظایر آن عنوان کرد.

تقویم آموزشی مدارس از جمله مؤلفه‌های مهم برنامه‌ریزی آموزشی و تربیتی است که تأثیر زیادی بر کیفیت نظام تعلیم و تربیت می‌گذارد.

در تشریح دلایل توجیهی این پیش‌نویس بیان شده که تقویم آموزشی مدارس دارای مولفه‌های مختلفی از جمله شروع و پایان فعالیت مدارس در روزهای سال، شروع و پایان فعالیت مدارس، ساعات شبانه روز و تعطیلات پیش بینی نشده است که اتخاذ تصمیمات متمرکز یکسان در مورد آن ها، مشکلات و مسائل متعددی را ایجاد می‌کند.

Share