مدیرکل منابع طبیعی گیلان؛

افزایش قیمت چوب و وضعیت نامناسب معیشتی موجب دست درازی به جنگل‌ها شده است

رضوی با بیان اینکه افزایش قیمت چوب و وضعیت نامناسب معیشتی موجب دست درازی به جنگل‌ها شده است، تصریح کرد: بیش از ۱۶۹۷ نفر دستگیر شده اند، ۷۷۵ دستگاه وسیله نقلیه توقیف و ۱۲ فقره درگیری نیز به وقوع پیوسته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان عصر روز پنجشنبه ۱۷ اسفند در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: استان گیلان یک قطعه از بهشت بوده و دارای تنوع گیاهی و منابع است و افتخار استان ما جنگل‌های هیرکانی است.

مازیار رضوی با بیان اینکه امسال علی‎رغم اینکه آب پشت سد زیاد نداشتیم اما به واسطه جنگل‌ها باعث لطافت و بارندگی شدند، بیان کرد: انتطار ما این است که مردم و رسانه‌ها در حفظ و حراست منابع طبیعی کنار ما باشند.

وی افزود: اصحاب رسانه از کوچکترین خدمات زیست بوم اطلاع‌رسانی کنند قادر خواهیم بود که در بحث احیا و حفاظ طبعیت موفق باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به این مطلب که تنوع گیاهی و اقلیمی در کشور زیاد است و استان گیلان جزء ناحیه رویشی جنگل‌های شمال و هیرکانی است، تصریح کرد: گیلان علی رغم مساحت کوچک و تراکم جمعیت، ۷۰ درصد خاکش اراضی ملی و جنگلی است و از استان‌هایی است که حفظ زیست بوم و فرهنگ حفظ منابع طبیعی باید در آن ترویج و نهادینه شود.

رضوی عنوان کرد: حافظان انفال و منابع طبیعی در حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری منابع تلاش می‌کنند و این تلاش‌ها با همکاری سمن‌ها و همه مردم استان مثمرثمر واقع خواهد شد.

رضوی گفت: توسعه مالی و ارتقای معیشت مردم با کمک مردم در حفاظت از منابع طبیعی و اکوسیستم، پایدار خواهد بود.

وی خواستار اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی رسانه‌ها در حوزه خدمات زیست بوم شد و تاکید کرد: همکاری و مشارکت مردم در حفظ انفال و منابع طبیعی، احیاء و توسعه طبیعت را به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی استان خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ طبیعت دوستی در بین مردم و افزایش مشارکت مردم جهت حفظ منابع طبیعی در توسعه و پایداری معیشت تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه درخت منشاء خدمات زیادی در جامعه است، تصریح کرد: فرهنگ درختکاری، درختداری و حفظ منابع طبیعی باید نهادینه شود.

رضوی با بیان اینکه کاشت درخت از تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری و همچنین از باورهای مذهبی مردم است، تصریح کرد: باید طی ۴ سال در کل کشور یک میلیارد درخت با توجه به شرایط رویشی کاشته شود.

وی یادآور شد: کاشت نهال علاوه بر حفظ فضای سبز تامین مواد اولیه صنعت چوب را نیز به دنبال خواهد داست.

رضوی گفت: استان گیلان و شهرستان صومعه سرا در حجم تولید چوب مقام اول را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

وی وقوع طوفان‌ها، سیل‌ها و آتش سوزی‌ها را به دلیل برهم خوردن اقلیم عنوان کرد و در خصوص آمار کشفیات این اداره کل طی ۱۱ ماهه سال جاری خاطرنشان کرد: تعداد عملیات کشفیات حدود ۱۹۳۹ فقره طی ۱۱ ماهه سال جاری بوده که در این راستا بیش از ۸ نفر از همکاران در درگیری‌ها مجروح شده اند.

رضوی با بیان اینکه افزایش قیمت چوب و وضعیت نامناسب معیشتی موجب دست درازی به جنگل‌ها شده است، تصریح کرد: مقابله و پیشگیری‌ها در حال انجام است، بیش از ۱۶۹۷ نفر دستگیر شده اند، ۷۷۵ دستگاه وسیله نقلیه توقیف و ۱۲ فقره درگیری نیز به وقوع پیوسته است.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان گفت: بیش از ۱۸۶۴ فقره عملیات رفع تصرف طی ۱۱ ماهه سال جاری صورت گرفته و بالغ بر ۵۸۱ هکتار اراضی ملی که تصرف شده بود آزاد شده است.

رضویر خصوص نگهداری از نهال‌های کاشته شده گفت: هرساله متناسب با وضعیت عرصه‌ها برنامه‌های درختکاری توسط مجریان طرح صورت می‌گیرد کشت، توسعه، احیاء و حفاطت از منایع طبیعی و انفال از وظایف این اداره کل است و مجریان طرح نیز وظیفه نگهداری از نهال‌های غرس شده را دارند.

وی با بیان این مطلب که در راستای توسعه فضای سبز در قالب تفاهمنامه با دستگاه‌های مختلف برنامه‌هایی اجرا می‌شود گفت: تامین نهال با اداره کل منابع طبیعی است و حفاظت از آن بر عهده دستگاه‌ها می‌باشد.

رضوی افزود: در خصوص توسعه زراعت چوب که ۸ هزار هکتار تعهد جنگل کاری بر عهده منابع طبیعی است و ۶ هزار از مستثنیات مردم می‌باشد.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان از سهمیه این اداره کل که یک میلیون نهال بوده تاکنون حدود ۸۰۰ هزار نهال در استان غرس شده است گفت: در حال حاضر ۸ نهالستان در استان وجود دارد که از این تعداد ۳ نهالستان با مشکلاتی مواجه هستند.

Share