انتخابات 1402؛

آیا فاطمه شیرزاد میتواند طلسم حضور زنان گیلانی در مجلس را بشکند؟!

شیرزاد گفته است: «اولویت تحقق انتخاباتی با مشارکت حداکثری برای انتخاب اصلح است، برای این هدف که از منویات مقام معظم رهبری است، زنان نقش موثری دارند».

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، طبق آمار نیمی از جمعیت کشورمان را زنان تشکیل می‌دهند اما در مناسبات و جایگاه‌های سیاسی کشور سهم چندانی ندارند.

با وجود نقش مهم و موثری که زنان در پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و عرصه‌های مختلف علمی، ورزشی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی داشته‌اند ولی همچنان حضور پررنگی در عرصه‌های سیاسی مثل مجلس شورای اسلامی ندارند.

در یازده دوره‌ی مجلس شورای اسلامی، زنان سهم کمی از کرسی‌های مجلس داشتند و همچنان ثبت نام درانتخابات دوره دوازدهم، تعداد زنان فقط ۱۴ درصد از کل ثبت نام کنندگان است که نسبت به جمعیت ۴۰ میلیونی این قشر بسیار کم است.

در حال حاضر، ۱۶ زن در مجلس شورای اسلامی حضور دارند که این تعداد معادل ۷.۴ درصد از کل کرسی‌های مجلس است.

استان گیلان نیز پس از انقلاب اسلامی تنها در دوره هفتم مجلس، یک نماینده زن را به خود دید تا هاجر تحریری نیک صفت اولین و آخرین نماینده زنی باشد که از استان گیلان و حوزه انتخابیه رشت وارد بهارستان شود.

در انتخابات پیش رو نیز تعداد کمی از ثبت نام کنندگان انتخابات را زنان تشکیل می‌دهند به طوریکه تا این لحظه از میان ۱۲۷ نامزد تائیدصلاحید شده حوزه انتخابیه رشت و خمام تنها ۱۶ نفر زن هستند و شاید چهره‌های شاخص نیز به تعداد کمتر از انگشتان یک دست برسد.

بدون شک یکی از همین چهره‌های شاخص که از حوزه انتخابیه رشت و خمام کاندیدا شده، فاطمه شیرزاد عضو سابق شورای شهر رشت است.

فاطمه شیرزاد با سابقه ۲۰ سال فعالیت در صداوسیمای مرکز گیلان توانست در انتخابات شورای چهارم رای مردم رشت را به دست آورد و ۴ سال بعد نیز در انتخابات شورای پنجم به دلیل عملکرد قابل قبول در کمیسیون‌های محیط زیست و فرهنگی بار دیگر اعتماد مردم را به دست آورد به طوریکه رای او از ۸ هزار به ۱۷ هزار (حدود ۲ برابر) افزایش یافت.

حضور میدانی او در صحنه یک چهره عملیاتی از شیرزاد ساخت تا جایی که در برف و باران، روز و شب هر جا که مشکلی در شهر رشت به وجود می‌آمد او در صحنه حاضر بود و از نزدیک در جریان امورقرار می‌گرفت و تا انت‌ها و رسیدن به نتیجه مطلوب کار را پیگیری می‌کرد.

حالا اینبار فاطمه شیرزاد برای انتخابات مجلس نام‌نویسی کرده و تلاش دارد تا شانس خود را برای حضور در بهارستان بیازماید.

فاطمه شیرزاد درباره دلایل حضور خود در عرصه انتخابات می‌گوید: «شاهد وجود مشکلات عدیده‌ی اقتصادی، اجتماعی، مدیریتی، فرهنگی و رانتی هستیم که مقابله‌ی جدی با آن نیازمند قاطعیت و بدهکار نبودن به فرد یا جریان خاصی است».

این فعال سیاسی گفته است: «اولویت تحقق انتخاباتی با مشارکت حداکثری برای انتخاب اصلح است، برای این هدف که از منویات مقام معظم رهبری است، زنان نقش موثری دارند».

یازدهم اسفندماه نزدیک است و مردم بار دیگر پای صندوق رای خواهند رفت تا ۳ نماینده خود را برای ۴ سال راهی مجلس کنند.
بدون شک ورود یک زن با کارنامه مشخص و سوابق قابل قبول می‌تواند زمینه مشارکت حداکثری بانوان جامعه را در انتخابات ۱۱ اسفند ماه با همراهی خانواده معزز شهدا مهیا کند.

با توجه به اینکه کمترین دستاورد حضور زنان در مجلس می‌تواند، تصویب قوانین حمایتی، افزایش تعداد زنان در مناصب مدیریتی و دولتی و ایجاد الگوهای موفق برای زنان در عرصه سیاست باشد نیاز است که آگاهی عمومی جامعه نسبت به از اهمیت حضور زنان در عرصه‌های سیاسی تقویت شود.

Share