نکات حقوقی

نظریه مشورتی؛ امکان تحقق جرم «آدم‌ربایی» در روابط بین زن و شوهر

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه، در پاسخ به استعلام انجام شده، تحقق جرم آدم‌ربایی در روابط بین زن و شوهر را ممکن دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به موجب نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه با توجه به عبارت «هر کس» در صدر ماده ۶۲۱ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)، امکان تحقق جرم «آدم‌ربایی» در روابط بین زن و شوهر، وجود دارد.

استعلام
از اداره کل حقوقی قوه قضاییه استعلامی به شرح زیر انجام شده است:

مطابق ماده ۶۲۱ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات مصوب ۱۳۷۵) بزه آدم‌ربایی جرم و قابل مجازات اعلام شده است. حال سؤال اینجاست که در روابط بین زن و شوهر در صورت وجود شرایط قانونی، تحقق چنین بزهی امکان‌پذیر است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه
اداره کل حقوقی قوه قضاییه در پاسخ به استعلام مطرح شده نظریه مشورتی خود را به این صورت صادر کرده است:

منظور از ربایش در ماده ۶۲۱ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) جابجایی فیزیکی اشخاص با قصد ربودن و بدون میل و رضایت آن‌هاست؛ به نحوی که عرفاً عنوان «ربودن» صدق کند و با توجه به واژه «هرکس» در صدر ماده یادشده، مرتکب جرم خصوصیتی ندارد؛ بنابراین وجود روابط سببی یا نسبی میان رباینده و ربوده‌شده، اصولاً مانع تحقق این جرم نیست.

ماده ۶۲۱ قانون مجازات اسلامی [اصلاحی ۱۳۹۹/۰۲/۲۳]مقرر می‌دارد: هر کس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگری به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصا یا توسط دیگری شخصی را برباید یا مخفی کند در صورتی که ارتکاب جرم به عنف یا تهدید باشد به حبس درجه چهار و در غیر این صورت به حبس درجه پنج محکوم خواهد شد در صورتی که سن مجنی علیه کمتر از پانزده سال تمام باشد یا ربودن توسط وسایل نقلیه انجام پذیرد یا به مجنی علیه آسیب جسمی یا حیثیتی وارد شود، مرتکب به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم خواهد شد و در صورت ارتکاب جرایم دیگر به مجازات آن جرم نیز محکوم می‌گردد.

Share