سه میلیون ایرانی NEET هستند | در آینده کشور هزینه گزافی خواهد داد
معاون پژوهش فنی و حرفهای با اشاره به اینکه ۳ میلیون جوان ایرانی نه در حال تحصیل، نه اشتغال و نه مهارت آموزی هستند، گفت: از هر ۵ نفر جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله یک نفر در این وضعیت قرار دارند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، علیحسین شهریور، معاون پژوهش فنی و حرفهای با اشاره به اینکه نهضت ملی مهارت آموزی، نیازمند استفاده از لحظه لحظه فرصتها است گفت: گزارشهای سازمان بین المللی کار تاکید میکنند، پیشرفتهای فن آوری، از جمله هوش مصنوعی، اتوماسیون و رباتیک، شغلهای جدیدی ایجاد خواهد کرد اما افرادی که شغلهای خود را در این گذار از دست میدهند از حداقل امکانات برای به دست آوردن فرصتهای تازه برخوردارند.
وی با بیان اینکه مهارتهای امروز با شغلهای فردا مطابقت ندارد و مهارتهایی که به تازگی کسب میشود ممکن است به سرعت منسوخ و بیفایده شود گفت: بنابراین ظهور این مسیر تازه، مستلزم ایجاد نهضت ملی مهارت آموزی در کشور و عمل متعهدانه و اقدام متحولانه، از طرف دولت و نیز بخش خصوصی است.
معاون پژوهش سازمان فنی و حرفهای درباره اهمیت مهارت آموزی گفت: گزینههای مهارت افزایی را باید برای کارگران و شاغلین بنگاههای اقتصادی گسترش داد تا بتوانند تا زمانی که به انتخاب خود مایل به کار هستند، از نظر اقتصادی فعال بمانند.
شهریور با اشاره به اینکه خطری برای کشور وجود دارد که جدی گرفته نمیشود ادامه داد: از هر ۵ نفر جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله یک نفر، نه در حال تحصیل نه در حال اشتغال و نه در حال مهارت آموزی هستند. حدود ۳ میلیون جوان ایرانی این وضعیت را دارند که اصطلاحا NEET خوانده میشوند. اگر سیاستگذاران همین امروز به فکر مهارت آموزی و اشتغال آنها نباشند در آینده کشور هزینه گزافی خواهد داد.
وی اظهار داشت: اینکه بیکاری و شکاف شغلی نسبت به قبل از همه گیری کرونا کاهش یافته است، با این حال بیکاری جهانی در حال افزایش است. بررسیها نشان میدهد نیروی کار به مهارتهایی متفاوت با مهارت قبلی نیاز دارد. رویکرد برنامه درسی مبتنی بر شایستگی راهبردی مناسبی جهت آموزش نیروی کار ماهر است.
معاون پژوهش سازمان فنی و حرفهای اظهار داشت: کارشایسته کلید پایان دادن به فقر است. قلب دنیای کار مهارت است. سرانجام مجلس و شورای نگهبان صدای مهارت را شنیدند و پس از قریب ۵۰سال اساسنامه سازمان آموزش فنی وحرفهای کشور تصویب شد. این اقدام ارزش، فرصتها و منزلتی که توسعه مهارت آموزی به جامعه میآورد را آشکار میکند.
وی بیان کرد: در جهان ۱۶۰ میلیون کودک به جای مدرسه در حال کار هستند. بیش از ۱ نفر از هر ۵ جوان از تحصیل، آموزش شغلی و فرصت کسب مهارت برای آینده خود محروم هستند. در ایران حدود یک میلیون نفر از تحصیل بازمانده اند. هر کودکی سزاوار یک کلاس درست است نه یک محل کار. ترویج فرهنگ مهارت آموزی در کشور از اهمیت برخوردار است و معتقدیم پولپاشی و مدرک گرایی منجر به ایجاد شغل نمیشود و مسیر اشتغال از مهارت آموزی میگذرد.
NEETها اقشاری از جامعه هستند که در حقیقت نه در حال تحصیل و آموزش هستند، نه اشتغال به کار دارند و نه در حال مهارتآمورزی برای ورد به صحنه اشتغال، یعنی افرادی که شاغل نیستند و به دنبال و در جست و جوی شغل نیز نیستند که به اعتقاد جامعهشناسان سیاسی وجود چنین افرادی در جامعه میتواند بحرانهایی را ایجاد کند.
سرکوب سرمایهگذاری و بخش مولد اقتصاد دلیل سرکوب دستمزدها، سرکوب اشتغالزایی و سرکوب نیروی کار بوده است، وضعیتی که درنهایت موجب دلسردی جمعیت جوان شده و در افزایش نرخ NEETها موثر بوده است؛ درحالحاضر برای کنترل جمعیت NEETها صرفاً به ابزار آموزش و مهارتآموزی نیاز داریم اما ۱۰سال آینده این جمعیت، مسکن، اشتغال، هزینهدرمان و… میخواهد.
در سال ۱۴۰۱ وزارت رفاه شاخص NEET یعنی جوانان ۱۵تا ۲۴سالی که نه آموزش میبینند نه کار میکنند را ۷۷درصد میداند ولی مرکز آمار ۲۹ درصد اعلام کرد. که بعد از هشدار رسانهها نسبت به این موضوع، توضیحاتی ارائه کرد که خیلی شفاف و روشن نبود. در هر صورت این جمعیت همین حالا یک مخاطره بزرگ برای کشور و خانوارها محسوب میشود که ضرورت رسیدگی به آن وجود دارد.
دیدگاه