کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد:

دولت باید به انضباط مالی برگردد | کسری بودجه از بزرگترین عوامل تورم در اقتصاد ایران است

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در گفتگویی عنوان کرد: کسری بودجه از بزرگترین عوامل تورم در اقتصاد ایران است. ما در شرایط مطلوبی قرار نداریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، هادی حق‌شناس کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگویی با اندیشه تازه در خصوص شرایط اقتصادی کشور، اظهار داشت: ما در شرایط مطلوبی قرار نداریم و بخش عمده‌ی درآمدهای خانوارها صرف پرداخت اجاره مسکن، خوراک و پوشاک می‌شود. معمولا خانوارها درآمدهای خود را در یک شرایط عادی و نرمال اقتصادی در سایر مصارف نظیر بهداشت، آموزش، گردشگری و غیره صرف می‌کنند اما امروز به دلیل شرایط بد اقتصادی و تورم بیش از ۴۰ درصد که طی ۴.۵ سال گذشته این تورم به شدت قدرت خرید مردم را تحت تاثیر قرار داده و عمدتا مردم زمانی که حقوق یا دستمزدها را دریافت می‌کنند صرفا به دنبال تامین مایحتاج روزمره هستند.

وی افزود: این موضوع در خصوص مساله بیکاری نیز صدق می‌کند. اگر چه نرخ بیکاری یک رقمی است اما نرخ مشارکت اقتصادی مناسب نیست. همین موضوع در سطح کلان به سرمایه‌گذاری برمی گردد. نرخ استهلاک در برخی از سال‌های گذشته بیش از نرخ سرمایه‌گذاری شده، به عبارت دیگر در بخش صنعت ما از جیب مصرف کرده‌ایم و متناسب با آن سرمایه‌گذاری نکرده ایم.

حق‌شناس گفت: همین مساله در زمینه مسائل زیست محیطی و همچنین ناترازی انرژی نیز صادق است. اینکه در تابستان کمبود برق و در زمستان مساله گاز مطرح می‌شود ناشی ازعدم سرمایه‌گذاری است. در مجموع وضعیت اقتصادی به هر دلیلی، مطلوب نیست لذا باید به دنبال راهکارههای جدیدی برای احیای اقتصاد ایران و بهبود شرایط فعلی بود.

وی خاطر نشان کرد: دولت باید به انضباط مالی برگردد، در همین روزها که لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دست مجلس است، مرکز پژوهش‌های مجلس و بسیاری از کارشناسان معتقدند که بودجه با کسری در حال بررسی است و مفهوم آن این است که منابع و مصارف در واقع تراز نیست و با ناترازی بودجه مواجه هستیم. این مربوط به سالجاری نیست سال گذشته نیز بوده است. زمانی که دولت قبل بودجه را در سقف ۸۰۰ هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس کرد، مجلس حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به آن اضافه کرد. کسری بودجه از بزرگترین عوامل تورم در اقتصاد ایران است.

حق‌شناس ادامه داد: راهکار نخست این است که بودجه‌ها واقعی توسط دولت به مجلس تقدیم شود و هم مجلس بودجه غیر واقعی را مصوب نکند. بسیاری از مشکلات ما ناشی از غیر واقعی نبودن مصوبات اقتصادی مجلس است در نتیجه آثارش را در قالب شاخص تورم مردم می‌پردازند.
وی تصریح کرد: راه حل دیگر این است که بستر جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی فراهم شود و اگر دو راهکار عنوان شده، اجرایی شود، می تواند گام مهمی در جهت بهبود شرایط اقتصادی فعلی باشد.

حق‌شناس در خصوص شرایط اقتصادی حاکم بر استان گیلان گفت: همه استانهای کشور شرایط خاص خود را دارند، طبیعی است که گیلان نیز شرایط ویژه خود را داراست. وقتی گیلان را با استانهای شمالی و جنوبی مقایسه می‌کنیم چند مزیت دارد، شرایط آب و هوایی برای زندگی در شمال مناسب‌تر است همین امر می‌تواند هزینه زندگی را کم کند. شرایط آب و هوا می‌تواند عامل جذابی برای جذب سرمایه گذار باشد. از سوی دیگر به دریای خزر متصل هستیم و از دریای خزر در سنوات گذشته جز بحث شنا و صیادی به شکل سنتی و بخشی از واردات و صادرات کالا در حد ۲۰ درصد از ظرفیت بنادر استفاده چندانی نکرده‌ایم، ظرفیت‌های خالی فراوانی در بخش گردشگری، استفاده از اقتصاد دریا وجود دارد و همچنین به نظر می‌رسد که ما ظرفیت‌های آموزشی و درمانی استفاده نکرده‌ایم. گیلان جذابیت‌های فراوانی دارد که به دلایل مختلف مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. می‌توان در یک شرایط عادی این ظرفیت‌های بالقوه را تبدیل به ظرفیت بالفعل کرد.

حق‌شناس در پاسخ به سوالی در خصوص فضای انتخابات و آرایش نیروهای سیاسی گفت: در برخی از شهرستانها در گیلان، رقابت‌ها به شکل سیاسی جدی نیست. در شهرستان انزلی موضوع متفاوت است. آنچه که اکنون بسیار حائز اهمیت است بحث مشارکت مردم در انتخابات می‌باشد و باید حال و هوای فضای شهرستان بندر انزلی به گونه‌ای شود که مردم ترغیب به مشارکت شوند.

Share