رییس مرکز ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش خبر داد؛

توقف برگزاری آزمون‌های «شبه نهایی» تا اطلاع ثانوی | استانداردسازی مراکز آزمون نهایی تا ۱۴۰۷

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش از توقف برگزاری آزمون‌های «شبه نهایی» تا زمان طراحی و تدوین چارچوب آن از سوی سازمان پژوهش و معاونت متوسطه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایسنا، محسن زارعی، با اشاره به برگزاری چهارمین جلسه ستاد عالی آزمون‌ها که به ریاست وزیر آموزش و پرورش و اعضای این ستاد با موضوع پیگیری مصوبات هیئت وزیران تشکیل شد، ضمن تشریح آخرین مصوبات شورای مذکور و دستورات جدید وزیر آموزش و پرورش در خصوص آزمون‌های نهایی، اظهار کرد: در این جلسه وزیر تاکید کردند تا قبل از تعیین چارچوب طراحی آزمون  که در دستور کار سازمان پژوهش و معاونت متوسطه بوده و بر اساس آن قرار است اهداف برنامه درسی مبتنی بر کتاب‌های درسی تعیین و مشخص شود که هر سوالی با چه هدفی و در چه سطح شناختی دانش آموزان را مورد ارزشیابی قرار دهد، آزمون شبه نهایی متوقف شده و هیچ آزمونی از سوی استان‌ها برگزار نشود. این در حالیست که این چارچوب عمل برای طراحان آزمون و دبیران ملاک عمل خواهد بود و بر اساس آن دانش آموزان نیز تکلیف خودشان را خواهند دانست.

به گفته وی بنابراین پس از تعیین چارچوب و با راهبری دبیرخانه‌های راهبری کشوری، طراحی آزمون‌ها به شکل متمرکز انجام و به تبع آن آزمون شبه نهایی برگزار خواهد شد. از سوی دیگر با توجه به اینکه هدف این آزمون آشنایی دانش آموزان با آزمونهای نهایی است، لذا قرار نیست همه دروس مورد ارزشیابی و طراحی سوال قرار گیرند.

زارعی در ادامه تاکید کرد: بنا شد در جلسه بعدی ستاد، این بسته توسط سازمان پژوهش و معاونت متوسطه ارائه شود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه هشتم بهمن ماه، حمایت از برگزاری آزمون‌های نهایی در دستور کار هیات وزیران قرار گرفته و تصویب شد که تصویب نامه آن در هفدهم بهمن توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد که شامل ۹ بند است، با اشاره به بندهایی از این تصویب‌نامه گفت: یکی از موضوعات مورد اشاره، تقویت ساختار و نیروی مرکز ارزشیابی و ادارات استانی و مناطق و همچنین تعیین بودجه مستقل برای پیگیری آزمون‌هاست.

استانداردسازی مراکز برگزاری آزمونهای نهایی تا سال ۱۴۰۷ / تامین امنیت آزمونها به ریاست وزارت کشور

وی همچنین با بیان اینکه بر اساس این تصویب‌نامه مقرر شد تا سال ۱۴۰۷ مراکز آزمون به منظور برگزاری آزمون‌های تمام الکترونیک استاندارد شوند که البته این امر در دستور کار وزارتخانه بوده است اظهارکرد: هرچند برنامه‌هایی در این راستا هم اکنون در حال اجراست اما برای اجرای کامل آن نیاز به مراکز آزمون استاندارد و مجهز به تجهیزات بود که با تصویب صورت گرفته، با پشتیبانی سازمان برنامه، در دستور کار سازمان نوسازی قرار گرفته لذا تامین مراکز یاد شده تا سال ۱۴۰۷ در دستور کار خواهد بود.

زارعی با بیان اینکه تامین امنیت آزمون‌ها به ریاست وزارت کشور و از طریق شورای تامین استان‌ها و شهرستان‌ها مورد تاکید قرار گرفت  که این کار با همکاری دستگاه‌های متولی و شورای تامین هم در سطح ملی و هم استانی و شهرستانی دنبال می‌شود گفت: تامین تجهیزات، ابزار و  زیرساخت مورد نیاز نیز توسط کارگروه پشتیبانی پیگیری و ابلاغ اعتبار به استان‌ها انجام شده است تا بخشی از تجهیزات را استان‌ها انجام دهند که البته تامین زیرساخت هم در ستاد صورت خواهد گرفت.

تدوین محتواهای آموزش برای همه

وی با بیان اینکه آموزش برای همه از دیگر نکات مورد تاکید وزیر در این جلسه بود خاطرنشان کرد: مقرر شد این موضوع توسط کارگروه استانداردسازی به ریاست معاون متوسطه در دستور کار قرار گیرد. این امر در قالب بهره گیری از فضای مجازی و محتواهایی که توسط دبیران خبره کشوری تدوین خواهد شد، در اختیار دانش آموزان سراسر کشور قرار می‌گیرد.

Share