مهدی فلاح: با دخالتهای بیجا مطالبات فرهنگیان سالهاست که خاک می‌خورد

از معلمان مدارس غیرانتفاعی بیگاری می‌کشند | نمایندگان نسبت به مشکلات فرهنگیان اشراف ندارند

دبیر انجمن اسلامی پزشکان گفت: دخالتهای بیجا در آموزش و پرورش گیلان و عدم اشرافیت نمایندگان نسبت به مشکلات فرهنگیان موجب شده که مطالبات فرهنگیان خاک بخورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مهدی فلاح دبیر انجمن اسلامی پزشکان شهرستان رشت با بیان اینکه فرهنگیان و معلمان در هر جامعه، به عنوان شاهرگهای حیاتی پرورش نسل‌ها در جوامع شناخته می‌شوند، اظهار کرد: نگاهی که باید توسط همگان به خصوص مسئولان در اولویت فراهم کردن الزامات خدمتی آنان قرار گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه نسبت به فرهنگیان عنوان کرد: نباید شرایط به گونه‌ای پیش رود که وقتی خودشان برای گرفتن حقوق اولیه خود اعتراض میکنند، مسئولان به جای پیگیری مطالباتشان از آن‌ها به عنوان قشر همیشه معترض یاد کنند؛ هرچند برخی واکنشهای مسئولان در برابر مطالبات آنان ناشی از ناتوانی آنان در پیگیری‎هاست.

فلاح افزود: مشکلاتی نظیر پرداخت دیرهنگام مطالبات فرهنگیان از جمله حق پاداش و بازنشستگی سبب شده که دیگر این قشر فرهیخته حسابی برای استفاده از آن باز نکنند.

مدیر فرهنگی سابق دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه دخالتهای گاه و بیگاه، ربط و بی‌ربط برخی رجال سیاسی در چیدمان مدیریتی آموزش و پرورش حتی در سطح مدیران مدارس شرایطی را برای فضای آموزشی در استان گیلان به خصوص شهرستان رشت محدودتر کرده است، متذکر شد: در کنار این دخالتهای بیجا، عدم توازن در تخصیص نیروهای متخصص و باتجربه در مدارس را نیز باید اضافه کرد.

فلاح با گلایه از بی‌توجهی نسبت به حوزه پرورش اظهار کرد: شاهد هستیم که در برخی مدارس حاشیه شهر خبری از معاونت پرورشی نیست و این یعنی عدالت و توازنی در تقسیم نیرو وجود ندارد و از طرف دیگر کمبود معلم برای کلاسهای درس در برخی مدارس، وضعیت آموزشی را به سمت تدریس معاونین مدارس و مدیران مدارس برده که در چنین شرایطی انتظار داشتن کلاس و مدرسه پویا برای تربیت نسل چابک آموزشی بعید بنظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هزاران معلم مدارس غیرانتفاعی با حداقل دستمزد (چیزی شبیه به بیگاری) با تحصیلات عالیه در حال تدریس هستند، افزود: علی رغم سال‌ها وعده و وعید، هنوز تکلیف این قشر زحمتکش مشخص نیست؛ در حالیکه می‌شد در این شرایط تدبیری عملی برای استفاده از این ظرفیت عظیم بهره جست.

فلاح با اشاره به گلایه معلمان از رتبه‌بندی بیان کرد: همچنین از مشکلات قانون رتبه‌بندی معلمان از جمله‌عدم شفافیت در روش‌های رتبه‌بندی وعدم آگاهی معلمان از معیارهای دقیق رتبه‌بندی، عدم توجه به تجربه و سابقه، ناکافی بودن پاداش‌ها، تفاوت‌های منطقه‌ای و همچنین‌عدم توجه به توانمندی‌های خلاقانه، نمیتوان به سادگی گذشت.

دبیر انجمن اسلامی پزشکان شهرستان رشت در پایان گفت: دخالتهای بیجا در آموزش و پرورش گیلان و عدم اشرافیت نمایندگان نسبت به مشکلات فرهنگیان موجب شده که انتظارات آنان در استانی که پیشتاز فرهیختگی در کشور است یا در دلهای آن حبس شود یا روی میزهای مسئولان به عنوان مطالبات فرهنگیان خاک بخورد.

Share