فرماندار رشت در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران سیما:

۱۴۹ روستای شهرستان رشت سبز و بدون زباله هستند

فرماندار شهرستان رشت گفت: حدود ۱۴۹ روستای شهرستان رشت سبز هستند و هیچ زباله‌ای از آنجا به جز زباله مسافران برای دفن خارج نمی‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، کیا عاشوری در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه استانی باران با بیان اینکه یکی از مشکلات مشترک استان‌های شمالی مدیریت پسماند است، اظهار کرد: همواره مدیریت زباله در شهر و روستا از تأکیدات مهم استاندار بوده و در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی مبنی بر تفکیک زباله از مبدا انجام گرفت.

فرماندار شهرستان رشت افزود: ۲۴۶ روستا در شهرستان رشت داریم که تفکیک زباله در آن‌ها با اقدامات آموزشی انجام شده در حال انجام است، پیش از این سطل‌های زباله در روستاها وجود داشت که جمع آوری زباله را برای دهیاران مشکل‌ساز کرده بود اما با آموزش‌هایی که ارائه شد و با تفکیک زباله‌تر و خشک به نوعی کسب درآمد هم از طریق فروش زباله خشک صورت می‌گیرد و زباله‌تر هم در محیط پیرامون دفن شده که پس از مدتی تبدیل به کود و کمپوست می‌شود.

وی با بیان اینکه در روستاها جایگاهی برای زباله مسافران در نظر گرفته شده که اقدامات امحای آن‌ها توسط دهیاری‌ها انجام می‌گیرد، گفت: حدود ۱۴۹ روستای شهرستان رشت سبز هستند و هیچ زباله‌ای از آنجا به جز زباله مسافران برای دفن خارج نمی‌شود.

عاشوری با بیان اینکه تفکیک زباله و آموزش صحیح آن در سطح مدارس رونق گرفته، تصریح کرد: طی ۲ سال اخیر اهتمام و عزم جدی در حوزه مدیریت پسماند رخ داده که نتایج آن مشهود است.

فرماندار شهرستان رشت در خصوص کارخانه زباله سوز، تصریح کرد: کارخانه زباله سوز از سال ۱۳۹۲ استارت خورد و کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت داشته، دولت‌های قبلی آمدند و این ظرفیت مغفول ماند اگر زباله سوز ۶۰۰ تنی تاسیس می‌شد مشکلی در مدیریت پسماند نداشتیم، در حال حاضر استاندار با جدیت در حال پیگیری این موضوع است.

وی در خصوص تعریض و بهسازی جاده خمام به خشکبیجار تصریح کرد: جاده خمام به خشکبیجار به طول ۸ کیلومتر از جاده‌های پر خطر استان بوده که تعریض و بهسازی آن از سال ۹۸ استارت خورده و عملیات تعریض و بهسازی آن به ۳ قسمت تقسیم شد، مرحله به مرحله در حال پیشرفت است؛ علاوه بر این جاده رشت به سنگر هم در حال تعریض و بهسازی است.

عاشوری در خصوص احیای رودخانه‌های گوهررود و زرجوب، بیان کرد: بیش از ۱۰۰ نقطه آلوده در شهرستان داریم که به نوعی منشا آلودگی این دو رودخانه هستند، براساس گزارش کارشناسان محیط زیست شهرصنعتی عامل اصلی آلودگی گوهررود است که با دستور استاندار ۱۴۶ میلیارد تومان تسهیلات به شهرصنعتی جهت تسریع احداث تصفیه خانه پرداخت شد، ۲۰ درصد عملیات هم با منابع داخلی انجام گرفت. تصفیه خانه شهرک سپیدرود هم از نقاط آلوده است که ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، تصفیه خانه مسکن مهر هم ۸۰ درصد پیشرفت دارد، در واقع تمام تلاش این است که تمام نقاط آلوده و مراکزی که باعث آلودگی این دو رودخانه می‌شوند، مدیریت شوند.

فرماندار شهرستان رشت گفت: یکی دیگر از اقدامات انجام شده در شهرستان ایجاد شبکه جمع آوری و احداث پمپاژ رشت که از بزرگترین قراردادهای آبفاست و حدود ۱۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار دارد. فاضلاب از دیگر عوامل آلودگی رودخانه‌های رشت است که اگر به درستی مدیریت شود بخش زیادی از چالش‌های مدیریت آلودگی این دو رودخانه حل می‌شود.

وی تصریح کرد: در حوزه آب قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت نیرو منعقد کرده و ۱۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار به استان گیلان تخصیص داده شد که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به شهرستان رشت اختصاص دارد، در حال حاضر پیشرفتی در حوزه لوله‌گذاری و تقویت ایستگاه‌های پمپاژ و مخازن اقداماتی انجام گرفته که منجربه ارائه عملکرد خوب در آبرسانی شده است.

عاشوری افزود: در حوزه برق شهرستان هم ۶۰۰ هزار مشترک برق داریم که برای تقویت برق و احداث پست برق اقداماتی انجام شده و بخشی اقدامات هم در دستورکار است، در طول یک‌سال اخیر حدود ۲۰۰ کیلومتر کابل خودنگهدار استفاده کردیم، میزان سرقت کابل در شهرستان زیاد بوده و منجربه خسارت ۵۰ میلیارد تومانی به این حوزه شده است.

رئیس ستاد انتخابات شهرستان رشت با اشاره به آمادگی شهرستان برای برگزاری انتخاباتی باشکوه گفت: تعداد ۲۰۶ داوطلب ثبت‌نامی برای حوزه انتخابیه رشت و خمام داشتیم که حدود ۱۱۴ نفر تایید صلاحیت شدند، پس از انصراف یک نفر و همچنین تغییر حوزه یک نفر دیگر، مجموع داوطلبین به ۱۱۲ نفر رسید، از آن‌ها ۱۳ نفر خانم و ۹۹ نفر آقا هستند.

وی بیان کرد: تاکنون ۵۹۰ شعبه اخذ رای برای شهرستان رشت برنامه ریزی کردیم که ۲۹۷ شعبه شهری و ۲۹۳ شعبه روستایی هستند، تمام تلاش‌ها بر این است که انتخاباتی سالم داشته باشیم و زمینه مشارکت حداکثری مردم را فراهم کنیم.

Share