در پی حمله موشکی سپاه به بلوچستان پاکستان؛

پاکستان سفیر خود را از ایران فراخواند | چین: دو طرف خویشتنداری کنند 

وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که تصمیم خود برای فراخواندن سفیرش از تهران را به دولت ایران اعلام و سفیر تهران در اسلام‌آباد نیز که به ایران سفر کرده، ممکن است در نتیجه این تحولات به پاکستان بازنگردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دولت ایران درباره تصمیم خود مبنی بر فراخواندن سفیر اسلام‌آباد در تهران اطلاع داده است.

در این بیانیه آمده است: «ما این پیام را به دولت ایران منتقل کرده‌ایم. ما همچنین به آن‌ها اطلاع داده‌ایم که پاکستان تصمیم گرفته است سفیر خود از ایران را فرابخواند و سفیر ایران در پاکستان نیز که در حال حاضر به ایران سفر کرده است، ممکن است فعلا به محل ماموریت خود بازنگردد. ما همچنین تصمیم گرفته‌ایم که تمامی دیدارهای عالی‌رتبه را که در حال حاضر در جریان هستند یا میان پاکستان و ایران برای روزهای آتی برنامه‌ریزی‌ شده بودند را لغو کنیم».

وزارت امور خارجه پاکستان حملات موشکی علیه مقر تروریست‌های «جیش‌‎العدل» در منطقه بلوچستان در جنوب غربی پاکستان را منتسب به ایران دانسته و اعلام کرد که این حملات را «بی‌دلیل و نقض آشکار استقلال پاکستان توسط ایران می‌داند» و همچنین این اقدام را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی و اهداف و اصول منشور سازمان ملل می‌داند.»

اسلام‌آباد گفت که این «اقدام غیرقانونی، کاملا غیرقابل قبول است و هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد.»

وزیر خارجه ایران اظهار کرد: پاکستان مورد هدف پهپادهای ما نبوده؛ هدفمان گروه تروریستی در مناطق مرزی بود.

امیرعبداللهیان در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد گفت: هیچ جای کشور دوست،برادر و همسایه ما پاکستان مورد هدف پهپادهای ما نبوده؛ هدف ما گروه تروریستی جیش‌الظلم که در مناطق مرزی پاکستان با ایران پناه گرفته‌اند بود.

واکنش چین به حمله موشکی ایران به بلوچستان پاکستان: دو طرف خویشتنداری کنند 

در پی حملات موشکی و پهپادی ایران به بلوچستان بلوچستان، دولت پکن از ایران و پاکستان خواست خویشتنداری کنند.

دولت اسلام آباد همچنین می گوید در این حملات دو کودک کشته شده اند.

“مائو نینگ”، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه (امروز) در نشست خبری روزانه خود گفت: “ما از هر دو طرف می‌خواهیم خویشتنداری کرده و از اقداماتی که منجر به تشدید تنش می‌شود اجتناب کنند و برای حفظ صلح و ثبات با یکدیگر همکاری کنند.”

وی گفت: ما ایران و پاکستان را همسایگان نزدیک و کشورهای بزرگ اسلامی می دانیم.

خبرگزاری فرانسه نوشت: حمله روز سه شنبه در استان ناآرام بلوچستان در جنوب غربی پاکستان، روابط دیپلماتیک بین دو همسایه را به خطر انداخته است – ایران و پاکستانِ دارای سلاح هسته ای مدت هاست که یکدیگر را نسبت به حملات شبه نظامیان متهم می کنند. با این حال، هر دو طرف در تحریک طرف مقابل محتاط به نظر می رسیدند.

Share