مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد؛

شناسایی غار سه هزار ساله در جنگل‌های هیرکانی دیلمان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از شناسایی غار سه هزار ساله درجنگل‌های هیرکانی دیلمان واقع در شرق استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در گفتگو با ایرنا گفت: دسترسی به این غار بسیار سخت است و به نظر می‌رسد در مواقعی از ادوار تاریخ، این غار مورد استفاده بومیان منطقه بوده است.

وی اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های اولیه به نظر می رسد بخشی از غار شناسایی شده دستکند است و بر اساس گزارش‌های واصله از نیروهای یگان حفاظت دیلمان، این غار نمی تواند در زمان حاضر به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری تلقی شود زیرا نیازمند بررسی‌های بیشتر است.

جهانی گفت: در صورت انجام کاوش‌های باستان شناسی یا بررسی‌های فشرده، احتمال اینکه قدمت این غار به دوره‌های نوسنگی برسد دور از انتظار نیست.

حدود یک ماه قبل نیز غاری مربوط به پیش از تاریخ در خانه‌سر اشکور شهرستان رودسر  غار پیش از تاریخ در شرق گیلان شناسایی شد کشف شد.

نزدیک به ۱۱۵ غار در گیلان شناسایی شده است که ۱۵ غار مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی واقع شده است و رشی، آویشو، دربند، دیار جان دیلمان از معروفترین این غارها هستند.

Share