درخواست روسیه برای تشکیل جلسه فوری شورای امنیت درباره یمن

حملات آمریکا و انگلیس به شهرهای یمن | صنعا: بهای سنگینی می‌پردازند

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس بامداد جمعه از حملات مشترک هوایی-دریایی به اهدافی در یمن خبر دادند. بایدن گفته هلند، استرالیا، کانادا و بحرین هم در حملات به یمن، به آمریکا و انگلیس کمک کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  رسانه‌های بین‌المللی بامداد جمعه از حملات مشترکی آمریکا و انگلیس علیه اهدافی در چند استان یمن خبر دادند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع محلی گزارش داد که پایگاه‌هایی در شهر الحدیده یمن هدف حملات هوایی قرار گرفتند. منابع خبری از وقوع انفجارهایی در الحدیده و صنعا یمن نیز خبر دادند.

دقایقی بعد، شبکه الحدث به نقل از منابع خود گزارش داد که عملیات نظامی آمریکا و انگلیس علیه انصارالله یمن آغاز شده است.

یک مسئول در پنتاگون به اسکای نیوز عربی گفت: تقریبا ۱۰ هدف حوثی‌ها(انصارالله) را مورد اصابت قرار دادیم.

شبکه الجزیره نیز به نقل از یک مقام ارشد انصارلله گزارش داد که چهار شهر صنعا، الحدیده، صعده و ذمار مورد هدف قرار گرفتند.

خبرگزاری رسمی سباء در صنعا هم حمله هوایی به چهار شهر یمنی را تایید کرد.

یک مسئول دفاعی آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد: با استفاده از کشتی، جنگنده و زیردریایی حمله علیه پایگاه‌های حوثی‌ها(انصارالله یمن) را آغاز کردیم.

یک مسئول آمریکایی دیگر در گفت‌وگو با شبکه سی ان‌ان اعلام کرد که ارتش آمریکا در حمله به پایگاه‌های انصارالله علاوه بر جنگنده از موشک‌های تاماهاوک نیز استفاده کرد.

دقایقی بعد نیز یک مسئول آمریکایی به الجزیره گفت حملات علیه اهداف انصارالله پایان یافت اما «اگر تهدیدات ادامه داشت باشد، حق پاسخ محفوظ است».

روزنامه وال استریت ژورنال اما به نقل از مسئول آمریکایی گزارش داد: ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا بیش از ۱۲ حمله علیه اهداف حوثی‌های یمن انجام داده است.

یک مقام پنتاگون به پالتیکو گفت آمریکا و انگلیس با حمایت استرالیا، هلند، کانادا و بحرین حملات مشترکی را علیه اهدافی در یمن انجام دادند.

اولین واکنش بایدن و ریشی سوناک به حمله آمریکایی-انگلیسی علیه انصارالله

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای گفت که با دستور من و همکاری انگلیس و حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند «حملات موفقیت آمیزی علیه اهداف حوثی‌ها در یمن انجام دادیم».

بایدن گفت: این حملات پاسخ مستقیم به حملات بی‌سابقه حوثی‌ها (انصارالله) علیه کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ است.

وی گفت که حملات انصارالله آمریکایی‌ها و خدمه‌های غیرنظامی کشتی‌ها و شرکای ما را در معرض خطر قرار داد.

رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد که انصارالله یمن با ۲۷ حمله علیه کشتیرانی تجاری، ۵۰ کشور را تحت تاثیر قرار داد و خدمه کشتی‌های بیش از ۲۰ کشور را تهدید و یا به عنوان گروگان گرفت.

بایدن گفت: این حملات پیامی داشت مبنی بر اینکه با هدف قرار دادن نیروهای ما و کشتیرانی بین‌المللی مماشات نمی‌کنیم. در صورت لزوم برای حمایت از مردم خود و تجارت بین‌المللی در دادن دستورات بیشتر تردید نمی‌کنم.

وی تاکید کرد: پاسخ بین‌المللی به حملات حوثی‌ها قاطع و یکپارچه بود. ما به همراه ۱۳ هم پیمان خود هشدار داده بودیم که حوثی‌های سرکش (انصارالله یمن) اگر حملات خود را متوقف نکنند، عواقب آن را خواهند دید.

از سوی دیگر، ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس نیز در اظهاراتی گفت که نیروی هوایی ما اهداف نظامی انصارالله یمن را مورد اصابت قرار دادند.

وی تاکید کرد: برای دفاع از خود اقدامات محدود، ضروری و متناسب اتخاذ کردیم. اقدامات ما در راستای تضعیف قدرت نظامی حوثی‌ها و محافظت از کشتیرانی بین‌المللی است. حوثی‌ها را به توقف حملات و کاهش تنش تشویق می‌کنیم.

نخست وزیر انگلیس خاطرنشان کرد: علیرغم هشدارهای مکرر از سوی جامعه بین‌المللی حوثی‌ها به حملات خود در دریای سرخ ادامه دادند. حوثی‌ها کشتی‌های جنگی انگلیس و آمریکا را هدف قرار دادند. حملات انصارالله منجر به بستن راه حیاتی تجارت وافزایش قیمت کالاهای اساسی شد. نیروی دریایی انگلیس به عملیات گشت خود در دریای سرخ برای بازدارندگی حوثی‌ها ادامه می‌دهد.

صنعا: آمریکا و انگلیس بهای سنگینی می‌پردازند

در پی حملات آمریکا و انگلیس علیه اهداف یمنی، «علی القحوم» از رهبران انصارالله یمن اعلام کرد که نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های جنگی آمریکایی و انگلیسی در دریای سرخ پاسخ داد.

وی تاکید کرد که جنگ در دریای سرخ شعله‌ور است و پایگاه ‌های نظامی آمریکایی و انگلیسی را هدف قرار دادیم.

العربیه خبر داد همزمان با تجاوز آمریکا و انگلیس چند فروند موشک بالستیک از داخل یمن به سمت اهدافی در دریای سرخ شلیک شدند.

«حسین العزی» معاون وزیر خارجه یمن نیز گفت: کشور ما تحت تجاوز نظامی گسترده کشتی‌ها، زیردریایی‌ها و جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفت. بدون شک، لندن و واشنگتن باید آماده پرداخت بهای سنگینی شوند.

درخواست روسیه برای تشکیل جلسه فوری شورای امنیت درباره یمن

در پی حملات تجاوزکارانه آمریکا و متحدانش به نقاطی در یمن، روسیه خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی این موضوع شد.

واکنش عربستان به حملات آمریکا و متحدانش به یمن

در پی حملات تجاوزکارانه آمریکا و انگلیس علیه مواضعی در یمن، وزارت خارجه عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای درباره افزایش تنش‌ها در منطقه دریای سرخ هشدار داد.

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای که بامداد جمعه منتشر کرده، آورده است: «با نگرانی عملیات‌های نظامی در دریای سرخ و حملات به مکان‌هایی در یمن را دنبال می‌کنیم.»

ریاض در ادامه گفته «بر حفظ امنیت و ثبات در منطقه دریای سرخ تاکید می‌کنیم و خواستار خویشتن‌داری و پرهیز از افزایش تنش هستیم.»

ایران حملات آمریکا و انگلیس به شهرهای یمن را به شدت محکوم کرد

ناصر کنعانی صبح روز جمعه ۲۲ دی ماه در یک موضع گیری رسانه‌ای در این ارتباط اظهار کرد: این حملات نظامی در راستای استمرار حمایت کامل آمریکا و انگلیس در حدود صد روز گذشته از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و شهروندان مظلوم و تحت محاصره کاملِ نوار غزه صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه این حملات خودسرانه نتیجه‌ای جز دامن زدن به ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه نخواهد داشت، افزود: در حالی‌که رژیم صهیونیستی همچنان به حملات و جنایات جنگی خود در نوار غزه و کرانه باختری در فلسطین ادامه می‌دهد، آمریکا و انگلیس درصدد هستند با گسترش چتر حمایتی خود از رژیم صهیونیستی، توجه مردم جهان را از جنایات این رژیم جعلی، جنایتکار و متجاوز علیه مردم فلسطین منحرف سازند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی نسبت به پیامدهای تکرار این گونه حملات خودسرانه برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، از جامعه جهانی خواست با واکنش‌ها و اقدامات مسئولانه، از گسترش دامنه‌های جنگ، بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه جلوگیری کنند.

قاط بمباران شده در یمن در تجاوز هوایی آمریکایی-انگلیسی

🔹شبکه المسیره یمن اهداف حملات اولیه هوایی نیروهای آمریکایی و انگلیسی را به شرح زیر اعلام ‌کرد:
🔽پایگاه هوایی الدیلمی در شمال صنعا
🔽حومه فرودگاه حدیده
🔽مناطقی در منطقه زبید
🔽پایگاه کهلان در شرق شهر صعده
🔽فرودگاه عبس
🔽فرودگاه تعز
🔽اردوگاه تیپ ۲۲ در منطقه التعزیه

Share