مشاور سازمان تأمین اجتماعی:

افراد با ۱۵ سال سابقه ۵ سال حداکثر به سن بازنشستگی آنها افزوده خواهد شد

سرپرست دبیرخانه هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی از احتمال اجرای مصوبه افزایش سن بازنشستگی از سال ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، محمدصادق غلامی؛ مشاور و سرپرست دبیرخانه هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های تابعه پیش از ظهر امروز در حاشیه برگزاری دوره آموزشی بیمه‌های اجتماعی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مسئله افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه آمده، مجلس آن را مصوب کرده و به شورای نگهبان ارجاع داده شده است و مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی این موضوع است.

وی با اشاره به متناسب‌سازی و سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه گفت: در خصوص این مسائل اختلاف نظر بین ذینفعان مانند بیمه‌شدگان، کارفرمایان، صندوق‌ها، دولت و … وجود دارد و تلاش می‌شود که قانون با کیفیت و با اجماع حداکثری اجرا شود و به نظر می‌رسد که اول ۱۴۰۳ همزمان با اجرای برنامه هفتم توسعه مسئله افزایش سن بازنشستگی اجرا شود البته این مسئله و نهایی شدن آن به بررسی‌های شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت وابسته است و با افزایش سن بازنشستگی افزایش نرخ حق بیمه نخواهیم داشت و ثابت خواهد ماند.

مشاور و سرپرست دبیرخانه هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: در صورتی که افراد بر اساس مصوبه مجلس ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه کاری داشته باشند افزایشی برای موضوع سن بازنشستگی نخواهند داشت ولی افراد با ۱۵ سال سابقه ۵ سال حداکثر به سن بازنشستگی آنها افزوده خواهد شد.

غلامی در ادامه به  ادغام صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرد و گفت: در کشورهایی از جمله ترکیه ۳ صندوق بازنشستگی بیشتر فعالیت ندارد ولی در کشور ما حدود ۱۸ صندوق بازنشستگی فعال است که اغلب آنها ناترازی مالی دارند. البته این مسئله به معنای ورشکستگی نیست بلکه بدان معنا بوده که تعهدات به اعضا نسبت به ورودی منابع ناتراز است و ادغام صندوق‌های بازنشستگی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است هرچند که این کار سختی است.

وی در خصوص بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: اختلاف نظری بین دولت و تأمین اجتماعی در این زمینه وجود دارد و به نظر می‌رسد بیش از ۷۰۰ هزار میزان بدهی دولت به تأمین اجتماعی باشد.

Share