استراتژی گاو بنفش تنها راه حل نجات تجارت و بیزینس شما!

نکته‌ی اصلی کتاب گاو بنفش و فرض اصلی گودین این است که بازاریابی «عمل ابداع [نوآفرینی] محصول و درواقع تلاشی برای طراحی، هنر تولید و قیمت‌گذاری و تکنیک فروش آن به حساب می‌آید.

 

 

 

گاو بنفش می تواند منجر به تحول بزرگی در بازاریابی شما شود.

در شرایطی که بازار در دست یک قدرت پیشتاز است

یا زمانی که بازار با رقیبان زیادی اشباع شده‌است،

شرکت‌ها چگونه پیشرفت می‌کنند؟ ممکن است در میان صاحبان کسب‌وکار، تعداد زیادی از آن‌ها تصور کنند

بازاریابی و تبلیغات عالی می‌تواند جریان را به نفع آن‌ها تغییر دهد.

سث گودین (Seth Godin) نویسنده کتاب پرفروش گاو بنفش است.

او در کتاب گاو بنفش می‌گوید که استراتژی 5P، یعنی محصول (Product)، قیمت (Price)، تبلیغ (Promotion)، مکان (Place) و افراد (People) که یک استراتژی بازاریابی ابدی است، دیگر کافی نیست.

برای این که یک شرکت پیشتاز باشید، باید محصولات و خدمات قابل ‌توجهی ارائه دهید.

اما چگونه یک کسب‌وکار در خور توجه می‌شود؟

چگونه یک گاو بنفش (که به‌ندرت دیده‌ می‌شود) ایجاد می‌شود؟

در مطلب پیش‌رو می‌آموزید یک محصول را به گونه‌ای توسعه دهید

و به بازار عرضه کنید که توجه و خواست مشتریان را بلافاصله جلب کند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله کامل استراتژی گاو بنفش چیست؟ را با کلیک بر روی لینک کامل بخوانید.

تشبیه گاو بنفش

تشبیه گاو بنفش

ابتدا پیش از هرچیز دیگری باید بدانیم تشبیه گاو بنفش چگونه به ذهن نویسنده رسیده‌است.

گودین و خانواده‌اش در حین رانندگی متوجه صدها گاو قهوه‌ای شدند که در مزارع اطراف، در حال چرا بودند.

پس از کیلومترها رانندگی کردن و دیدن صدها گاو، دیگر گاوها جذابیت ابتدایی خود را نداشتند؛

در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم هدف نویسنده از انتخاب نام گاو بنفش چیست.

زمانی که یک کسب‌وکار نتواند بازاریابی مؤثری انجام دهد، مشابه گاوهای قهوه‌ای است.

مصرف‌کنندگان از قبل با خدمات ارائه‌شده توسط این کسب‌وکار آشنایی دارند

چراکه کسب‌وکارهای بسیار دیگری نیز همین خدمات را عرضه می‌کنند.

وقتی این اتفاق رخ دهد، زمان خاتمه‌ی آن کسب و کار نزدیک است.

زمانی که خرید کردن بر اساس پایین‌ترین قیمت باشد،

هیچ دلیلی برای تعهد و وفاداری مشتری‌ها برای ادامه‌ی خرید وجود ندارد.

یک شرکت برای کسب موفقیت، باید ممتاز و برجسته باشد؛ به عبارت دیگر باید یک گاو بنفش در حیطه‌ی بازاریابی باشد.

مواردی که برای تبدیل شدن به یک گاو بنفش لازم است

به عقیده گودین، ویژگی‌های خاصی برای برجسته شدن در میان سایر شرکت‌ها وجود دارد که اکثر شرکت‌ها فاقد آن هستند.

اولین خصوصیت یک گاو بنفش که به چشم می‌خورد، تفاوت ظاهری آن با گاوهای قهوه‌ای است.

شرکت‌هایی که مثل یک گاو بنفش هستند به چند علت توجهات را به خود جلب می‌کنند:

منحصر به فرد بودن، اشتیاق و جسارت معمولی نبودن.

گاو بنفش در بازاریابی مایل است با نوآوری و اجرای ایده‌های جدید در صنعت خود از سایرین سبقت بگیرد.

به بیان گودین اکثر شرکت‌ها به تقلید کردن از فعالیت‌های رقیبان برتر مشغول‌اند.

اما این کار زمانی مشکل‌ساز می‌شود که آن کسب‌وکار شکست بخورد یا بازار آن دچار رکود شود.

به نظر گودین: «امنیت خطرناک است».

او توضیح می‌دهد «شما نمی‌توانید با پیروی از شخص دیگری که موردتوجه و چشم‌گیر است، در خور توجه شوید». شرکت‌هایی که این استراتژی را اجرا می‌کنند

فقط در حال نشان دادن خود به عنوان یک گاو قهوه‌ای دیگر هستند.

به جای آن، گودین پیشنهاد می‌کند سازمان‌ها از تقلید از پیشتازان بازار خود دست بردارند و کاری متفاوت انجام دهند

تا تبدیل به یک گاو بنفش شوند.

به پیشنهاد گودین «شما با یکسان بودن، هرگز از دیگران جلو نمی‌زنید،

فهرستی از راه‌های متفاوت تهیه کنید که می‌توانید با آن‌ها از دیگران جلو بزنید.

سوال مهم : آیا وب سایت بدرد ما می خورد؟ کلیک کن و پاسخ را ببین.!

۴ روش برای برجسته شدن در کاری که انجام می‌دهید

۴ روش برای برجسته شدن در کاری که انجام می‌دهید

برای مسائل موجود راه ‌حل پیدا کنید

یکی از دلایل شایسته بودن گاو بنفش شناخت مسئله‌های مشتریان و حل آن معضلات به صورت مؤثر است.

در نهایت، بازاریابی محصولات یا خدمات در واقع علم فروش راه ‌حل است.

گودین اظهار می‌کند که حل مسئله مختص صنعت نیست؛

به گفته‌ی او « مصرف‌کنندگان با نیازهایی که دارند، افرادی هستند که

با بیش‌ترین احتمال به راه‌ حل‌های شما واکنش نشان می‌دهند.

خواه مشتری مورد انتظارتان یک خریدار بلبرینگ صنعتی در فورد باشد و

خواه شوهری باشد که بیش از ظرفیتش در توسان کار می‌کند؛ وظیفه شما شناخت خریدار و حل کردن مسئله اوست».

برای عالی بودن در یک زمینه، شناخته‌شده باشید

برای عالی بودن در یک زمینه، شناخته‌شده باشید - گاو بنفش

طبق گفته‌ی گودین اکثر شرکت‌ها به یک دلیل شکست می‌خورند: خوب هستند، اما عالی نیستند.

برای شایستگی و برتری برنامه ریزی و آن را دنبال کرده‌اند و برای موفقیت طولانی مدت، قدم‌های ضروری را برداشته‌اند.

آسان به نظر می رسد، درست است؟

بنابراین، چرا شرکت‌های بزرگ بیش‌تری وجود ندارند؟

گودین علت این امر را به سادگی بیان می‌کند: «گاو بنفش بسیار کمیاب است چون مردم می‌ترسند».

مردم از انتقاد، شکست و عدم امنیت می‌ترسند.

تا جایی که چشم کار می‌کند، این ترس باعث کمیاب بودن گاو بنفش و ایجاد گاوهای قهوه‌ای می‌شود.

به بیان گودین، در نهایت، ما فقط دو انتخاب داریم: «نامرئی، ناشناس، نقد نشده، و در امنیت باشیم، یا فرصت شکوه‌مند بودن، بی‌همتایی و گاو بنفش بودن [متمایز بودن] را به دست آوریم.»

ایده‌های تطبیقی و نوآورانه اجرا کنید

همان‌طور که گودین در کتاب گاو بنفش می‌گوید، گاو بنفش خسته‌کننده که نیست هیچ – بلکه بی‌باک است.

گاو بنفش مایل است ریسک‌های حساب شده‌ای را بپذیرد،

ایده‌های حاصل از تفکر خارج از چارچوب را اجرا و با آزمون و خطا روش‌هایی را پیدا کند که مخاطبان خاص‌پسند را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نکته مهم این است: گاو بنفش هرگز بدون حرکت و ساکن نمی‌ماند – گاو بنفش یک بازی پویش‌گرایانه را پیش می‌گیرد و هرگز با پیروزی، متوقف نمی‌شود.

گاو بنفش همیشه به دنبال راه‌هایی‌ست که بتواند برای مشتریان خود تجربه‌های بهتری فراهم کند.

برای این‌که نوآورانه‌تر عمل کنید، می‌توانید روش‌های زیر را به کار بگیرید - گاو بنفش

ذهنیت خود را در مورد معنای بازاریابی گسترش دهید

نکته‌ی اصلی کتاب گاو بنفش و فرض اصلی گودین این است که بازاریابی «عمل ابداع [نوآفرینی] محصول و درواقع تلاشی برای طراحی، هنر تولید و قیمت‌گذاری و تکنیک فروش آن به حساب می‌آید.

اغلب اوقات، شرکت‌ها هنگام عرضه‌ی یک محصول جدید، بازاریابی را در انتهای فرایند قرار می‌دهند.

رفتار شرکت‌ها با بازاریاب‌ها به گونه‌ای است که گویا کار آن‌ها فقط جلب توجه مشتریان پس از عرضه‌ی محصول است. به بیان گودین، این ذهنیت همان چیزی است که باعث ایجاد گاوهای قهوه‌ای می‌شود.

ایجاد یک فرهنگ سازمانی که در آن، متخصصان بازاریابی در ردیف‌های انتهایی قرار می‌گیرند،

مقدمه شکست شرکت‌ها را فراهم می‌کند.

به عقیده گودین « اگر یک بازاریاب هستید که نمی‌دانید چگونه یک محصول را ابداع و طراحی کنید، آن را تغییر و تطبیق دهید و در نهایت آن را کنار بگذارید، درواقع ناکارآمد هستید

و به یک شاخه خشکیده درخت شباهت دارید و نه یک بازاریاب».

متخصصان بازاریابی باید هماهنگ با طراحان و توسعه‌دهندگان محصول کار کنند

تا در وهله اول بتوانند محصولی بسازند که ارزش بازاریابی داشته‌باشد.

خلاصه

در این مطلب توضیح دادیم که گاو بنفش استعاره از چیست و منشأ به وجود آمدن از کجاست. همچنین به بررسی چهار روش برای برجسته کردن کاری که برای بازاریابی انجام می‌دهیم .اگر سؤالی درباره‌ی استراتژی در بازاریابی دارید و می خواهید ۱۰۰% در تجارت خود موفق باشید با ما آژانس خلاقیت و برندسازی برش تماس بگیرید. کلیه مشاوره های ما رایگان خواهد بود.

نویسنده : فراز گلستانه

Share