یک کارشناس مسکن بیان کرد:

کوچ سرمایه گذاران حوزه مسکن اصفهان به شمال / اصفهانی ها شمال را گرفته اند

شیخ سجادیه درباره گران شدن مسکن در کلانشهر‌ها در اثر کوچ سرمایه بیان کرد: کوچ سرمایه گذاری مسکن در اصفهان کاملا مشهود است؛ شما در مازندران و گیلان که بروید اکثرا اصفهانی‌ها ساخت و ساز می‌کنند و محله‌هایی به اصفهانی‌ها متعلق است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مجید شیخ سجادیه، انبوه ساز و کارشناس مسکن، درباره کوچ سرمایه مسکن از اصفهان به شمال کشور به «انتخاب» گفت: کوچ سرمایه گذارها و سازندگان مسکن به استان‌های شمالی فقط به مازندران و گیلان خلاصه نمی‌شود. الان به تهران هم که مراجعه کنید وضعیت همین است، حتی نیم نگاهی به یزد و شیراز هم وجود دارد. اگر بخواهیم آمارها را دقیق‌تر تنظیم کنیم، سرمایه خیلی به آب جاری شباهت دارد و سرمایه جایی می‌رود که حرکت در آن راحت‌تر اتفاق بیوفتد.

وی افزود: در اصفهان به خاطر مسئله مقررات شهرداری‌ها که در هیچکدام از کلانشهرها نمی‌بینیم و همچنین دشواری‌هایی که در مسیر صدور پروانه ایجاد کرده اند، در کنار مباحث زیست محیطی، آب و هوا، فرونشست و مباحثی که هر روز هم در رسانه‌ها تکرار می‌شود، خود اصفهانی هم برای خرید در اصفهان تمایل ندارند.

وی اضافه کرد: در اصفهان چندان تمایلی برای خرید وجود ندارد. ما یک زمانی از سوی شهرهای دیگر هم جذب سرمایه در اصفهان داشتیم از جمله در دهه ۷۰ و ۸۰ که افراد متمول شیراز و تهران و مشهد در اصفهان خرید می‌کردند، اما الان برعکس شده است. واقعیت این است که در بحث مجوزها و سیاست‌های کشور، اصفهان بیشتر از دیگر استان‌ها درگیر سخت گیری است. همین مسئله باعث شده کسانیکه می‌خواهند کسب و کاری در صنعت ساختمان داشته باشند، به سمت استان‌های دیگر بروند.

این انبوه ساز در ادامه افزود: اماری وجود دارد که نشان می‌دهد از سال ۱۴۰۰ به بعد صدور پروانه‌ها ۳۰ درصد نسبت به سال‌های قبل در اصفهان کاهش یافته است. ما در کشور سالانه یک میلیون مسکن نیاز داریم تا در طی ده سال مشکل حل شود، اما در بهترین حالت ۶۰۰ هزار مسکن در دهه هشتاد ساختیم و اکنون ۳۰۰ هزار تولید داریم.

شیخ سجادیه درباره گران شدن مسکن در کلانشهرها در اثر کوچ سرمایه بیان کرد: کوچ سرمایه‌گذاری مسکن در اصفهان کاملا مشهود است؛ شما در مازندران و گیلان که بروید اکثرا اصفهانی‌ها ساخت و ساز می‌کنند و محله‌هایی به اصفهانی‌ها متعلق است.

وی ادامه داد: حتی اگر جستجوی شهری در شمال بکنید، مردم می‌گویند که اصفهانی‌ها شمال را گرفته اند.

شیخ سجادیه درمورد شرایط بازار اصفهان بیان کرد: افزایش قیمتی که در اصفهان رخ داده نسبت به دیگر کلانشهرها زیاد نبوده است. الان یک قشر برای سرمایه‌گذاری می‌خواهند خانه بخرند که سرمایه گذارها یکبار خانه‌هایشان را خریده‌اند و برای خانه دوم دیگر اصفهان را انتخاب نمی‌کنند. قشر ضعیف جامعه و دهک‌های پایین‌تر شرایط قیمت مسکن به گونه‌ای است که نمی‌توانند خانه دار شوند و با حقوق اداره کار آمارهای ۸۰ و ۱۰۰ساله برای خرید مسکن این وضعیت را به خوبی بیان می‌کند. نتیجتا این قشر تکلیف مشخصی دارد و هیچ امیدی به خرید خانه در هیچ شهری نمی‌تواند داشته باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من در بحث سرمایه‌گذاری مسکن در اصفهان یک همگرایی و هم جهت شدن کلیه دستگاه‌ها را می‌توان مشاهده کرد که در جهت سرمایه گریزی تلاش دارند. من با یکی از دوستان کارخانه دار در حوزه طلا صحبت می‌کردم، به مسئولین گفته بود که با این شرایط کسی کار نمی‌کند، ولی پاسخ داده بودند که عیبی ندارد، مهم این است که نظر دولت اجرا شود. یعنی اصلا برای دولت مهم نیست سرمایه گذار چه سرنوشتی پیدا می‌کند و کسانیکه پروزه‌های فعلی‌شان را تمام کنند دیگر پروژه دست نمی‌گیرند. در اصفهان هم خانه‌های اندکی ساخته می‌شود و در ۴ سال آینده با پایان پروژه‌های فعلی کسی انگیزه کار ندارد.

Share