هفته‌های آینده تعادل به بازار داخلی برمی‌گردد

چرا گوجه‌فرنگی کمیاب شد؟

گوجه‌فرنگی به دلیل بارندگی در استان‌های خوزستان و بوشهر در میادین میوه و تره‌بار و در میوه‌فروشی‌ها کم‌یاب شده است، با این حال صادرات آن همچنان برقرار است و گفته شده در هفته‌های آینده تعادل به بازار داخلی هم برمی‌گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا، در روزهای اخیر گوجه پیدا نمی‌شود، اگر هم پیدا شود قیمت آن خیلی گران است. در میادین میوه و تره‌بار که عرضه آن متوقف شده و در مغازه‌های میوه‌فروشی هم دست‌کم ۵۰ هزار تومان قیمت خورده است.

ایوب فصاحت، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران درباره توزیع نشدن این کالای پرمصرف در میادین گفت: تره‌بار وظیفه تنظیم بازار را بر عهده دارد، بنابراین وقتی عرضه کالایی کاهش پیدا می‌کند نمی‌تواند آن را با قیمت بالاتر از نرخ مصوب بفروشد زیرا تجربه نشان داده اگر در شرایط کمبود عرضه کالا با قیمت بالاتر از نرخ مصوب در میادین میوه و تره‌بار توزیع شود، بهای آن در مغازه‌ها سر به فلک می‌کشد.

فصاحت تصریح کرد: کمبود کنونی گوجه برآمده از کاهش تولید آن به دلیل بارندگی‌های جنوب است.

وی همچنین گفت: در این شرایط وزارت جهاد کشاورزی که مدیریت تولید را بر عهده دارد باید پاسخگو باشد، سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار توزیع‌کننده است.

گوجه را نمی‌توان انبار کرد

حسین اصغری، مدیرکل دفتر سبزی‌ها و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسشی درباره کم و کیف تولید گوجه فرنگی در این روزها گفت: وزارت جهاد برای پاییز سال جاری ۴۸۰۰ هکتار زمین را به کاشت گوجه فرنگی اختصاص داده و تولید ۲۱۵ هزار تن از این محصول را در دستور کار قرار داده است. از این ۲۱۵ هزار تن حدود ۱۳۰ هزار تن مربوط به تولید آذر ماه است.

وی افزود: امکان انبار کردن گوجه وجود ندارد و نمی‌توان این محصول را مانند پیاز و سیب زمینی در تابستان تولید و انبار و در فصول سرد عرضه کرد، گوجه باید به طور مستقیم از مزرعه به بازار بیاید.

اصغری ادامه داد: گوجه در پاییز در استان‌های بوشهر و خوزستان تولید می‌شود. در استان بوشهر در مناطق تنگ ارم و دیرودشتی و در استان خوزستان در منطقه بهبهان تولید می‌شود. بارندگی‌های اخیر در این مناطق امکان برداشت را به دلیل خیس بودن زمین از بین برده و حمل آن را توسط ماشین‌های سنگین غیرممکن کرده است. گوجه بر روی بوته هست و به محض اینکه زمین کمی خشک شود امکان برداشت آن فراهم می‌آید.

صادرات با وجود کمبود داخلی ادامه دارد

در شرایطی که تعادل بازار گوجه فرنگی داخل کشور به دلیل اختلالی که در تولید به وجود آمده بر هم ریخته اما عرضه آن در بازارهای فرامرزی برخلاف بازارهای درون‌مرزی برقرار است. اصغری حجم صادرات گوجه فرنگی از ایران را از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان ماه مهر ۳۸۷ هزار تن و ارزش آن را ۱۷۶ میلیون دلار اعلام کرد.

مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران نیز تداوم صادرات گوجه فرنگی را تایید کرد و توضیح داد: صادرات انواع گوجه فرنگی گلخانه‌ای و غیرگلخانه‌ای به مقاصد عراق، پاکستان، امارات، کویت، ارمنستان و روسیه همچنان ادامه دارد و با وجود کمبود داخل جریان صادرات همچنان برقرار است.

وی افزود: با این حال کمبود عرضه گوجه فرنگی تا ۱۵ روز آینده حل می‌شود و تا آن زمان قیمت ۱۰ هزار تومان افت خواهد کرد.

دارایی‌نژاد تصریح کرد: قیمت‌های کنونی به هیچ وجه قابل‌قبول نیست. در حال حاضر هر کیلو گوجه ۲۵۰۰۰ تومان سر زمین به صورت عمده معامله می‌شود. دیشب در میدان میوه و تره‌بار گوجه فرنگی با قیمت‌های ۲۷۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ هزار تومان و گوجه گلخانه‌ای تا ۴۵۰۰۰ تومان به صورت عمده فروخته شد. همچنین گوجه صادراتی در گلخانه کیلویی ۳۷۰۰۰ تومان معامله می‌شود.

Share