تلاش نتیجه بخش فدراسیون فوتبال

ورود دستگاه‌های VAR به ایران | ۲ مانع برای استفاده از کمک‌داور ویدیویی در لیگ برتر

با پیگیری‌های فدراسیون فوتبال چند دستگاه VAR برای استفاده در لیگ برتر وارد ایران شده است اما ۲ مانع برای استفاده از کمک‌داور ویدیویی در لیگ برتر چیست؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، داربی ۱۰۲ به اولین دیدار لیگ برتر ایران تبدیل شد که در آن سیستم کمک‌داور ویدیویی مورد استفاده قرار گرفت. البته استفاده از VAR در این دیدار به‌سادگی انجام نشد و در نهایت یک روز قبل از برگزاری بازی، تکلیف استفاده از VAR مشخص شد؛ موردی که نیازمند تایید AFC و فیفا بود.

با اینکه تصور می‌شود فقط یک دستگاه از سیستم VAR وارد ایران شده اما پیگیری‌های خبرنگار ایسنا مشخص کرده است که فدراسیون فوتبال چند دستگاه VAR دیگر را هم به ایران وارد کرده است.

با این حال موانعی برای استفاده از VAR در ورزشگاه‌های لیگ برتر وجود دارد؛ از جمله آموزش داوران و مالکیت سیستم‌های VAR.

هدایت‌الله ممبینی، دبیر کل فدراسیون فوتبال، دیروز (پنجشنبه) اعلام کرد که قرار است آموزش داوران از یکی، دو ماه آینده در ایران انجام شود تا این مساله حل و فصل شود.

از سوی دیگر اما، موضوع مالکیت سیستم‌های VAR بحث مهم‌تری است که باید به آن پرداخته شود. پول دستگاه‌های خریداری‌شده از سوی فدراسیون فوتبال از منابع ایران در فیفا پرداخت شده است و در حال حاضر این دستگاه‌ها در مالکیت فدراسیون فوتبال قرار دارند. با این همه فدراسیون فوتبال قصد دارد این دستگاه‌ها را به مالک هر ورزشگاه لیگ برتری بفروشد تا هر ورزشگاه، خودش مسئولیت نگهداری از VAR را بر عهده بگیرد.

در چنین شرایطی، تکلیف باشگاه‌هایی مانند فولاد، مس رفسنجان و سپاهان که ورزشگاه اختصاصی دارند مشخص است و خودشان باید اقدام به خرید دستگاه‌های VAR بکنند اما این موضوع در مورد ورزشگاه‌های تحت مالکیت شرکت توسعه و تجهیز پیچیده‌تر است. به همین دلیل این شرکت باید سیاست خودش را در قبال استفاده از VAR در ورزشگاه‌هایش مشخص کند.

یکی از راهکارهایی که برای شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی وجود دارد این است که از VAR به صورت پورتابل استفاده کند و این دستگاه را به صورت موقت به هر ورزشگاهی که قرار است بازی لیگ برتری در آن برگزار شود، منتقل کند.

Share