با وجود قیمت زیاد گوشت؛

قشر ضعیف در یکسال چند کیلو گوشت می‌خورند؟

ملکی درباره نیاز به واردات گوشت گفت: درخواست ما از دولت این است که با توجه به سردی هوا و مشکلات در گوشت، واردات بیشتر شود. با توجه به اینکه ژانویه نزدیک است، تعطیلی در خارج از کشور هم در پیش داریم که مصرف آن طرف را هم بیشتر می‌کند و ما باید زودتر واردات گوشت را افزایش دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از انتخاب، افزایش قیمت گوشت طی یکسال اخیر باعث فشار اقتصادی و معیشتی به طبقات متوسط و فرودست شده است، اما مشخص نیست به یکباره چه اتفاقی در کشور افتاد چه قیمت گوشت به شدت افزایش یافت. برخی معقتدند کمبود دام و گرانی نهاده باعث این مشکل است که باید با واردات گوشت آن را جبران کرد.

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، درباره گرانی گوشت به علت کمبود دام گفت: این گزاره کاملا درست است. علت کمبود دام هم کمبود نهاده و خشکسالی است. بیشتر دام‌های مولد راهی کشتارگاه شده و نهاده نیز گران شده که دامدار نتوانسته دام را نگه دارد. دام‌های مولد ما ذبح شده اند و دامی نداریم که زاد و ولد کند تا دام زیاد شود. الان تنها کاری که وزارت جهاد باید انجام دهد و در حال انجام است، واردات گوشت است تا تنش بازار را بگیرند، اما کافی نیست.

وی در ادامه درباره میزان استاندارد مصرف گوشت و مصرف فعلی بیان کرد: مصرف سرانه ما باید سالانه ۱۲ کیلو باشد، اما با توجه به شرایطی که الان وجود دارد در ایران به خاطر گرانی و کمبود امکانات ۸.۵ کیلو قشر مرفه و قشر ضعیف هم نزدیک ۵ کیلو است. اگر گوشت‌های وارداتی وارد بازار نمی‌شد یقینا مشکل خاص داشتیم. الان مقداری با تلاش دولت وضعیت بهتر شده است، اما متاسفانه این مقدار کم است و دام داخلی خودمان هم کفاف نمی‌دهد و مقداری هم قاچاق می‌شود.

او افزود: برای افزایش دام باید دام مولد اضافه شود، دامدار هم تشویق شود تا نهاده را تامین کند. این اتفاق به امسال نمی‌رسد و این پیش بینی باید شود تا سال بعد دام مولد ماده وارد کشتارگاه نشود و زاد و ولد را زیاد کنند تا سر جای اول برگردیم.

ملکی درباره نیاز به واردات گوشت گفت: درخواست ما از دولت این است که با توجه به سردی هوا و مشکلات در گوشت، واردات بیشتر شود. با توجه به اینکه ژانویه نزدیک است، تعطیلی در خارج از کشور هم در پیش داریم که مصرف آن طرف را هم بیشتر می‌کند و ما باید زودتر واردات گوشت را افزایش دهیم تا دپو ما بیشتر شود تا با کسری مواجه نشویم.

Share