سکوبندی آزمایشگاهی، هود و سینک از تجهیزات اصلی آزمایشگاه

در آزمایشگاه‌ها به سبب استفاده از انواع مواد شیمیایی و اسیدی باید از تجهیزات و لوازمی استفاده نمود که در برابر این مواد مقاوم باشند.

سکوبندی آزمایشگاهی یکی از اقدامات اولیه و مهم برای راه اندازی یک آزمایشگاه پیشرفته می‌باشد. درواقع برای احداث یک آزمایشگاه مطلوب باید تجهیزات مهمی از قبیل هود آزمایشگاهی، سینک آزمایشگاهی و … تهیه و نصب گردد. افراد می‌بایست برای میزبندی آزمایشگاه و کابینت بندی آزمایشگاه استانداردهای لازم را مدنظر قرار دهند. در طراحی سکوبندی و کابینت بندی آزمایشگاهی، باید علاوه بر رعایت اصول اساسی از بهترین متریال استفاده گردد. درواقع برای ایجاد فضایی مطلوب و راحتی و ایمنی پرسنل و کاربران نیاز به میزبندی آزمایشگاهی، سینک آزمایشگاهی، کابینت‌ها و هود آزمایشگاهی و دیگر تجهیزات ضروری می‌باشد. این تجهیزات موجب برای افزایش بهره وری و بازدهی بالای پرسنل خواهند شد.

سکوبندی آزمایشگاهی شامل ارکان مختلفی نظیر کابینت بندی آزمایشگاه، شیرآلات آزمایشگاهی، دوش و چشم شوی آزمایشگاه، شلف بندی، سینک آزمایشگاهی و … می‌شود. سینک آزمایشگاهی در ابعاد مختلف برای نصب در یونیتهای شستشو و هود آزمایشگاهی پاتولوژی بکار می‌روند. این تجهیزات در سکوبندی و کابینت بندی آزمایشگاهی بسیار مهم و کاربردی می‌باشند. توجه به ایمنی و بازدهی پرسنل و رفاه کاربران در راه اندازی آزمایشگاه بسیار حائز اهمیت است و باید بدان توجه ویژه ای شود. از این رو ضروری است قبل از ایجاد آزمایشگاه تجهیزات مورد نیاز آن با کیفیت بالا تهیه و نصب گردد.

سکوبندی آزمایشگاهی چیست؟

سکوبندی آزمایشگاهی برای ایجاد فضا و سطوح کاری با ابعاد و ارتفاع مناسب و امکان دسترسی و قرارگیری ملزومات و تجهیزات آزمایشگاهی و مواد شیمیایی انجام می‌شود. درواقع طراحی سکوبندی آزمایشگاهی باید بگونه‌ای باشد که راحتی و ایمنی پرسنل و کاربران در آزمایشگاه مدنظر قرار گیرد. سکوبندی آزمایشگاه در کنار تجهیزات آزمایشگاهی دو رکن مهم و اصلی برای ایجاد هر آزمایشگاهی محسوب می‌شود. آنچه در سکوبندی اهمیت دارد رعایت ملاحظات فنی و ایمنی و همچنین طراحی مدرن و مقاوم است. این سکوبندی باید علاوه بر کاربری عالی، نصب و مونتاژ سریع، براساس تکنولوژی‌های جدید طراحی گردد.

شرکت های سکوبندی آزمایشگاهی، قدم به قدم از مشاوره تا ساخت و طراحی‌های نوین با بهترین قیمت سکوبندی آزمایشگاه شما را در این زمینه همراهی می‌کنند.

اجزای سکوبندی آزمایشگاه

سکوبندی آزمایشگاهی اجزای مختلفی را شامل می‌شود که براساس دستور کارفرما و نوع کاربری آزمایشگاه ممکن است همه و یا تنها برخی از این اجزا انجام گیرد:

  • سکویندی یک طرفه و یا دو طرفه
  • میزبندی آزمایشگاه
  • صفحه رویه آزمایشگاه
  • کابینت بندی آزمایشگاهی
  • شیر آلات آزمایشگاهی
  • شلف آزمایشگاهی
  • دوش و چشم شوی اضطراری
  • فن آزمایشگاهی
  • هود آزمایشگاهی
  • سینک آزمایشگاهی

کابینت بندی آزمایشگاه

یکی از اجزای سکوبندی آزمایشگاهی، کابینت بندی آزمایشگاه است که در مدل‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کابینت‌ها براساس سایز و متریال تنوع زیادی دارند. برخی از انواع کابینت‌ آزمایشگاهی شامل کابینت دیواری، کابینت ایستاده، کابینت زیرمیزی، کابینت سلولی و … هستند. شرکت های سکوبندی آزمایشگاهی براساس سابقه و تجربه خود در این زمینه با بهترین قیمت کابینت آزمایشگاهی، باکیفیت‌ترین کابینت‌ها را برای شما نصب خواهند نمود. کابینت‌‌ها کاربردی مختلفی از قبیل نگهداری مواد شیمیایی، تجهیزات ضروری و ثابت و لوازم آزمایشگاهی دارند.

با استفاده از این کابینت‌ها می‌توان مانع از بهم ریختگی و شلوغی محیط آزمایشگاه شد و از این رو انواع آزمایشگاه‌های بیمارستانی، تشخیص پزشکی، مراکز درمانی، صنایع دارویی، غذایی و … به این کابینت‌ها نیاز دارند. در کاربردی دیگر از کابینت آزمایشگاهی می‌توان به استفاده از آن‌ها به عنوان محلی برای عبور دریچه، لوله و کانال‌های تاسیساتی، سیستم گازرسانی، آب و برق با امکان دسترسی راحت اشاره نمود.از طرفی با توجه به وجود مواد شیمیایی متعدد در محیط آزمایشگاه نیاز از صفحه کابینت ضد اسید و مقاوم در برابر خوردگی و صدمات باشد.

میزبندی آزمایشگاه

باتوجه به استفاده حداکثر از فضای آزمایشگاه، سیستم‌های سکوبندی متنوعی بکار رفته است. این سیستم‌ها همه با هدف بهینه سازی فضای کاربری، ایمنی و سرعت عمل استفاده می شوند. سیستم اصلی میزبندی آزمایشگاهی شامل دو دسته میز یک طرفه و میزبندی جزیره‌ای در وسط می شود. در میزبندی یک طرفه، یک طرف میز به دیوار آزمایشگاه و طرف دیگر برای قرارگیری کاربر استفاده می شود. این سیستم میزبندی آزمایشگاه به عنوان میزکار برای کاربران و قرارگیری تجهیزات آزمایشگاهی بکار می‌رود.
میزبندی دوطرفه و یا جزیره ای نوع دیگر میزبندی آزمایشگاه است که در آن فضای کار بیشتری برای کاربران آزمایشگاه فراهم شده است و امکان نصب سینک آزمایشگاهی و انواع شیرآلات نیز وجود دارد.

انواع هود آزمایشگاهی چیست؟

هود آزمایشگاهی از تجهیزات ضروری و اصلی آزمایشگاه محسوب می‌شود. انواع کلاس هود آزمایشگاهی برای تهویه فضای آزمایشگاه به‌منظور سلامت کاربران نصب می‌شوند. براساس نوع آزمایشگاه انواع هود آزمایشگاهی بکار می‌رود. درواقع هود آزمایشگاه وظیفه دریافت هوای آلوده و بخارات سمی و هدایت آن‌ها به فضای بیرون از آزمایشگاه و فیلتر هوای آلوده و بازگرداندن آن به آزمایشگاه را برعهده دارند.

انواع کلاس هود آزمایشگاهی دارای دیواره خارجی و دیواره داخلی هستند. مشخصات هود آزمایشگاهی و اجزای هود شامل جنس بدنه فولاد مقاوم در برابر مواد شیمیایی، استراکچر فولادی با بدنه MDF، پلی پروپلین و … می‌باشد. براساس نوع آزمایشگاه و محافظت آن می‌توان مناسب ترین هود را با بهترین قیمت هود آزمایشگاهی انتخاب نمود. برای نمونه برای تمیزی کابین ‌ها و مراقبت از کاربران می‌توان از هودهای بیولوژیک و هود آزمایشگاهی شیمیایی استفاده کرد.

انواع هود شیمیایی

براساس نوع و امکانات آزمایشگاه و تهویه مورد نظر می‌توان از انواع هود آزمایشگاهی زیر استفاده نمود:

  • هود لامینار فلو
  • هود توزین
  • هود بازویی
  • هود کانوپی
  • هود آزمایشگاهی شیمیایی
  • هود آزمایشگاهی رومیزی

سینک آزمایشگاهی ضد اسید

سینک آزمایشگاهی یکی دیگر از تجهیزات ضروری سکوبندی آزمایشگاه است که در میز شستشو و یا داخل هود پاتولوژی قرار می‌گیرد. از سینک آزمایشگاهی جهت شستشوی دست‌ها، دفع مواد خطرناک و همچنین شستشوی تجهیزات استفاده می‌شود. این سینک‌ها از تجهیزات ایمنی هر آزمایشگاه هستند که با حفظ سلامت کاربران، به جلوگیری از ایجاد حوادث پرخطر کمک بسیار می‌کنند. سینک آزمایشگاهی باید در برابر آتش و حرارت نیز مقاوم بوده و ماندگاری و دوام طولانی داشته باشد.

از طرفی سینک آزمایشگاهی باید در برابر مواد شیمایی و اسیدها مقاومت بالایی از خود نشان دهند. سینک استیل ضد اسید آزمایشگاهی براساس نوع کاربری میکروبی و یا شیمیایی و همچنین قیمت، ابعاد سینک آزمایشگاهی و صفحه رویه انتخاب می شوند. ابعاد کاپ سینک آزمایشگاهی عموما ۱۵*۱۵ و ۱۵*۳۰ است و برای انواع هود نظیر هود آزمایشگاهی شیمیایی و میز اصلی سکوبندی بکار می‌روند. براساس متریال این تجهیزات به دو نوع سینک آزمایشگاهی پلیمری ضد اسید ، اپوکسی رزین، پلی پروپلین و سینک آزمایشگاهی استیل تقسیم بندی می‌شوند. شما می‌توانید از تولید کننده سینک آزمایشگاهی، انواع کاپ سینک آزمایشگاهی و سینک استیل ضد اسید آزمایشگاهی را با بهترین قیمت سینک سرامیکی آزمایشگاهی تهیه نمایید.

سینک استیل ضد اسید آزمایشگاهی

در آزمایشگاه‌ها به سبب استفاده از انواع مواد شیمیایی و اسیدی باید از تجهیزات و لوازمی استفاده نمود که در برابر این مواد مقاوم باشند. تولید کننده سینک آزمایشگاهی نیز باید با توجه به این مسئله برای جلوگیری از خوردگی این تجهیزات از موادی با مقاومت بالا در مقابل اسید و باز استفاده کند. از این رو سینک آزمایشگاهی استیل باید از جنس ضد اسید باشد تا علاوه‌بر عدم خوردگی، به آسانی بتوان آن را تمیز نمود.

Share