امام جمعه رشت؛

جوانان امروز باید درس میرزا شناسی را آموزش ببینند | میرزا کوچک مبارز اهل تدین بود

میرزا کوچک خان جنگلی از معدود قهرمانان انقلاب مشروطیت و نهضت جنگل است که با رشادت و شجاعت و جوانمردی به جنگ استبداد و استعمار رفت و در راه کسب آزادی و استقلال ایران عزیز و حفظ و حراست مرزهای وطن بزرگمان به شهادت رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیت الله رسول فلاحتی پیش از ظهر شنبه در همایش سالروز شهادت شهید میرزا کوچک خان جنگلی در تالار مرکزی رشت اظهار کرد: نقش بی بدیل عالمان دین در نهضت جنگل و تاریخ پرطمطراق ایران و گیلان برجسته است.

وی با اشاره به اثرگذاری و نقش آفرینی مرجعیت و عالمان دینی در آوردگاه‌های مختلف تاریخ افزود: خیزش‌های مردمی و سیاسی در ادوار مختلف بر اساس مبانی دینی و قرآنی استوار بوده است.

نماینده ولی فقیه در گیلان به تشریح نقش روحانیون و عالمان دینی در تاریخ ایران پرداخت و بیان کرد: روحانیون و عالمان دینی در کشورهای مختلف جهان منشأ اثر و تحول بوده‌اند.

فلاحتی با اشاره به زورآزمایی دو قطب انگلیس و روسیه در یک قرن پیش اضافه کرد: میرزا کوچک خان جنگلی در مقابل دو قدرت بزرگ انگلیس و روسیه ایستاد.

وی با بیان اینکه شهید مدرس و میرزا کوچک هیبت دو قدرت آن زمان را شکست، افزود: نقش روحانیت در همه آوردگاه‌های حساس و تاریخی برجسته است.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه میرزا کوچک عالم و روحانی بود، گفت: برخی‌ها در طلبه معرفی کردن میرزا کوچک خان کوتاهی کردند و در شخصیت پردازی وجهه روحانیت میرزا کوتاهی شده است.

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه میرزا متعهد به اخلاق اسلامی بود، اضافه کرد: تبیین شخصیت مردمی، اهل تقوا و انقلابی میرزا کوچک خان جنگلی مورد تاکید است.

وی با تاکید بر لزوم معرفی درست و آگاهانه شخصیت میرزا افزود: جوانان امروز باید درس میرزا شناسی را آموزش ببینند.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه عده‌ای نمی‌خواهند میرزا را روحانی معرفی کنند، گفت: میرزا کوچک مبارز اهل تدین، تقواپیشه و معمم بود و لباس روحانیت را در آورد و علیه استبداد به پا خواستند.

فلاحتی با بیان اینکه شخصیت میرزا اعجاز انگیز بود، اضافه کرد: میرزا به قدری بزرگ و اسوه بودند که رهبری انقلاب ایشان را مینیاتوری در گیلان معرفی کردند.

Share