در دیدار مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر با سیاهکارزاده مطرح شد؛

توسعه اقتصاد دریا محور در قالب بهره برداری از ظرفیت‌های ترانزیتی و ایجاد مجموعه‌های کشتی‌سازی

سیاهکارزاده گفت: به صورت معمول نهادهای دولتی مدل رفتار دولتی در بازار، معطوف به تقاضا بوده یعنی برنامه ریزی‌ها براساس پیش بینی صورت نمی‌گیرد بلکه وابسته به نیازهای کنونی بازار است، اما این مهم در دستور کار بخش‌های مختلف سازمان منطقه آزاد انزلی قرار داشته و خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، کامبیز جهانبانی، مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با محمد سجاد سیاهکارزاده، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی دیدار کرده و دو طرف در خصوص سازوکارهای بهره برداری از توسعه دریا محور جمهوری اسلامی ایران در معادلات دریای کاسپین و کریدورهای بین المللی به بحث و گفتگو پرداختند.

سیاهکارزاده در این نشست با بیان اینکه هم افزایی میان نهادهای دولتی و بخش خصوصی فعال در حوزه‌های دریایی، یکی از اصلی‌ترین راهبردهای سازمان متبوع خود عنوان کرد و با تأکید بر لزوم برنامه ریزی و مهیا شدن منطقه آزاد انزلی برای دوران پس از اتصال به شبکه ریلی، اظهار داشت: به صورت معمول نهادهای دولتی مدل رفتار دولتی در بازار، معطوف به تقاضا بوده یعنی برنامه ریزی‌ها براساس پیش بینی صورت نمی‌گیرد بلکه وابسته به نیازهای کنونی بازار است، اما این مهم در دستور کار بخش‌های مختلف سازمان منطقه آزاد انزلی قرار داشته و خواهد داشت.

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با تصریح براینکه تمام قطعات مورد نیاز جهت بهره برداری حداکثری از اتصال ریل به مجتمع بندری کاسپین در مولفه‌هایی چون زیرساخت‌های لجستیک-بندری-انبارداری، تأمین بار، افزایش خطوط کشتیرانی منظم و افزایش میزان کالاهای در حال عبور از مسیرهای ترانزیتی باید آماده و مهیا گردد، اضافه کرد: توسعه همکاری‌های حمل و نقل ترکیبی با بنادر کشورهای حاشیه دریای کاسپین، خلیج فارس و دریای عمان؛ بهمراه تقویت مسیرهای کریدوری به ویژه گذرگاه شمال جنوب و کریدور چین-قزاقستان-ایران یکی از مهمترین اولویت‌های منطقه آزاد انزلی در راستای تحقق سیاست‌های توسعه دریا محور محسوب می‌شود.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در این دیدار با ارائه تحلیلی از توانمندی‌های بنادر مختلف دریای کاسپین در جهت توسعه همکاری‌های دریایی با کشورمان، گزارشی از ظرفیت‌های ناوگان دریایی در بزرگترین دریاچه جهان ارائه کرد و افزود: مجتمع بندری کاسپین را به دلیل دارا بودن پسکرانه و آبخور مناسب و اتصال قریب الوقوع به شبکه ریل سراسری از بنادر متمایز و آینده دار کشورمان در شمال کشور محسوب می‌شود که با وصل شدن به خط ریل داخلی عملاً منطقه آزاد انزلی و کریدورهای عبوری از آن به شبکه ریلی داخلی و خارجی نیز وصل می‌گردد.

وی به بیان سازوکارها و راهکارهای هم افزایی میان بخش‌های مختلف حوزه حمل و نقلی و ترانزیتی داخلی جهت بهره برداری حداکثری از ظرفیت‌ها و مزیت‌های کریدورهای بین المللی عبوری از کشورمان، پرداخته و گفت: یکی از فرصت‌ها و مزیت‌های مغفول مانده و مجتمع بندری کاسپین یکی از بهترین نقاط برای ایجاد و فعالیت‌های شرکت‌های کشتی‌سازی و تعمیرات ادواری کشتی است که می‌تواند افق‌های جدید درآمدزایی و ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد دریا محور کشورمان را خلق نماید چراکه بسیاری از صنایع دیگر را متحول می‌کند، بازار آن تا سی سال بعد وجود دارد.

گفتنی است در این دیدار طرفین در خصوص بهره برداری از ظرفیت‌های جدید بعد از اتصال به شبکه ریلی، فرصت‌های ترانزیت بین المللی و همکاری در ایجاد مجموعه‌های کشتی‌سازی با حضور شرکت‌های بین المللی به توافق رسیدند.

Share