نقاط ضعف دستگاه ایکس ری فرودگاه که نمی دانستید

دستگاه ایکس ری یک قطعه پیشرفته امنیتی است که برای اسکن اشیاء و بسته‌ها با استفاده از پرتوهای ایکس استفاده می‌شود. این دستگاه به‌طور خاص در فرودگاه‌ها قرار دارد.

دستگاه ایکس ‌ری فرودگاه به‌عنوان یک نماینده پیشرفته از فناوری امنیتی در حوزه حمل‌ونقل هوایی ظاهر شده است. این دستگاه نه‌تنها به‌دلیل قابلیت اسکن دقیق اشیا، بلکه به‌خاطر امکان تشخیص بی‌نقص و دقیق تصاویر، به یک ابزار مهم در حفظ امنیت مسافران و فرودگاه‌ها تبدیل شده است. استفاده از پرتوهای ایکس این دستگاه را قادر به تجسم جزئیات حجیم و مختلفی از اشیا می‌کند که این ویژگی به نظرات بررسی و تشخیص مواد خطرناک و ممنوعه کمک خواهد کرد.

دستگاه ایکس ری فرودگاه چه چیزهایی را نشان می‌دهد؟

در دنیای امروز، اسکنرهای چمدان با قابلیت‌های بی‌نظیر خود، توانسته‌اند تصاویر دقیقی از محتویات چمدان‌ها را به‌دست آورند و این امکان را فراهم سازند که اقلام فلزی و غیرفلزی، از جمله موادآلی، تشخیص داده شود. این امکانات پیشرفته باعث ایجاد پرسش‌هایی نظیر ” دستگاه xray چه چیزی را تشخیص می‌دهد؟” شده است.

عملکرد اسکنرهای ایکس ری

اسکنرهای چمدان با استفاده از اشعه ایکس، تصاویر دقیقی از داخل چمدان را به‌دست می‌آورند. این تصاویر به مأموران امنیتی اطلاعات مفیدی در خصوص چگالی و ویژگی‌های اشیا فراهم می‌سازند که در شناسایی کالاهای قاچاق یا اقلام ممنوعه موثر هستند.

توصیه‌ها به مسافران

مسافران باید به قوانین مربوط به هرگونه کالای ممنوعه در چمدان خود توجه داشته باشند. درنظرگرفتن اصول اساسی امنیتی مانند خالی‌کردن چمدان از اقلام مشکوک و اجتناب از استفاده از لباس‌هایی که احتمال دارد اسکنرها را تحریک کنند، ضرورت دارد.

چشم‌انداز امنیت در فرودگاه

با توجه‌به چالش‌های امنیتی جهان امروز، استفاده از دستگاه ایکس ‌ری و دستگاه‌های فلزیاب در فرودگاه‌ها روز به روز در حال افزایش است. این ابزارهای پیشرفته به‌عنوان یک قدرت قابل‌اعتماد در مسیر محافظت از مسافران در برابر تهدیدات امنیتی شناخته می‌شوند.

توانمندی اسکنرهای فرودگاهی:

اسکنرهای فرودگاهی به تشخیص اشیا فلزی و غیرفلزی، حتی اگر این اقلام در زیر لباس یا درون چمدان پنهان شده باشند، می‌پردازند. این دستگاه‌ها از نشانه‌های بصری به‌عنوان شناسایی مواد مشکوک بهره می‌برند. با درنظرگرفتن اینکه امنیت در فرودگاه‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است، استفاده از دستگاه ایکس ری چمدانی به‌عنوان یکی از ابزارهای حیاتی در مسیر تضمین امنیت مسافران امری لازم و اساسی به‌نظر می‌رسد.

این دستگاه‌ها با توانایی تصاویر دقیق و قابل‌اعتماد، به مأموران امنیتی امکان می‌دهند تا با کمال دقت به شناسایی و رفع تهدیدات امنیتی بپردازند.

چگونه اشیا از دید دستگاه ایکس ری پنهان می‌مانند؟

در گذشته، دستگاه‌های غربالگری Backscatter از فناوری پراکندگی پشتی برای اسکن بدن افراد استفاده می‌کردند. این دستگاه‌ها با استفاده از اشعه یونیزان یا اشعه ایکس منحرف‌شده توسط بدن انسان، تصاویر دقیقی از جزئیات بدن افراد ایجاد می‌کردند.

اما به‌دلیل نمای صریح و قابل تشخیص این تصاویر، این دستگاه‌ها در اکثر فرودگاه‌ها جای خود را به اسکنرهای موج میلی‌متری (AIT) دادند. در فرودگاه‌های بزرگ ایالات متحده، بریتانیا و اروپا، هنوز از دستگاه‌های Backscatter استفاده می‌شود، اما با اندکی تغییرات.

افرادی که تصاویر را مشاهده می‌کنند، در یک منطقه جداگانه قرار دارند تا تماس مستقیم با افراد اسکن‌شده نداشته باشند. این دستگاه‌ها قادر هستند انواع اشیا از اسلحه گرفته تا غذا و دارو را بشناسند. با ورود اسکنرهای بدن جدید که از فرکانس‌های رادیویی استفاده می‌کنند، گزارشات نشان می‌دهند که برخی موارد بی‌تهدید نیز علامت‌گذاری می‌شوند.

این اسکنرها، با اختلاف چشمگیر انرژی، نقاطی را که تهدیدی امنیتی ندارند، به‌عنوان ناقض علائم، نشان می‌دهند. تفاوت مهم بین این دستگاه‌ها و اسکنرهای موج میلی‌متری این است که اسکنر اشعه ایکس پشت پراکنده به دو عکس نیاز دارد، درحالی‌که اسکنرهای موج میلی‌متری یک تصویر واحد تولید می‌کنند و از انرژی کمتری برخوردار هستند که آنها را ایمن‌تر می‌سازد.

نقاط ضعف دستگاه ایکس ری

آیا تاکنون پیش آمده است که درباره این سوال تعجب کنید که دستگاه ایکس ری فرودگاه چه چیزهایی را نشان می‌دهد و چه چیزهایی را نمی‌تواند مشخص کند؟ پاسخ به این سوالات را در این بخش بررسی می‌کنیم. دستگاه‌های ایکس ری فرودگاه به‌منظور نمایش اشیا مختلفی که در چمدان‌ها مخفی شده‌اند طراحی شده‌اند.

این دستگاه‌ها با استفاده از اشعه یونیزان یا اشعه ایکس منحرف‌شده توسط بدن انسان، به خوبی اشیا فلزی و غیرفلزی را نشان می‌دهند. هرچند که اسکنرهای فرودگاهی قادر به شناسایی مواد مخدر نیستند، اما این‌کار با استفاده از دستگاه‌هایی به نام XRay قابل انجام است.

با این‌حال، موادی نظیر طلا، پلاتین و سایر عناصر مشابه از دیدگاه این دستگاه‌ها قابل تشخیص نیستند. فویل‌های آلومینیومی، مواد سربی و کریستالی نیز توسط این دستگاه نمایش داده نمی‌شوند. از دیگر محدودیت‌ها، بررسی حفره‌های بدن است که توسط این دستگاه‌ها امکان‌پذیر نیست.

قیمت دستگاه ایکس ری به چه عواملی وابسته است؟

در مکان‌هایی همچون فرودگاه‌ها، موزه‌ها و مکان‌های نظامی، نیازمند دستگاه‌های X-Ray با کیفیت و قابل‌اعتماد هستیم. این دستگاه‌ها با توجه‌به اطلاعات ارائه‌شده، جزئیات دقیق اشیا را نمایان می‌کنند و مسئولیت‌های حیاتی را بر عهده دارند. از این‌رو، انتخاب بهترین شرکت‌ها و تولیدکنندگان این دستگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

قیمت دستگاه X-Ray به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل کشور و شرکت سازنده، اندازه و حساسیت دستگاه، کاربری، خدمات پس‌ازفروش و قابلیت ارتباط با سایر سخت‌افزارهای کنترل تردد و بازرسی می‌شود. برای اطمینان از بهره‌وری و کیفیت، باید به دقت شرکت‌های فعال در این زمینه را بررسی کرد.

شرکت فناوری هوشمند پارسیان با تجربه طولانی و بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی‌ها، دستگاه‌های X-Ray با کیفیت و عملکرد برتر را به بازار عرضه کرده است. این دستگاه‌ها، با سرعت و دقت بالا، توانسته‌اند فرآیند بازرسی را به بهترین شکل انجام دهند و از آخرین پیشرفت‌های علم و فناوری بهره‌مند باشند.

جمع‌بندی

دستگاه‌ ایکس ری در انواع مختلف برای مکان‌های مختلف مانند فرودگاه‌ها تولید می‌شوند. این دستگاه‌ها می‌توانند مواد مختلف را شناسایی کنند و از طیف‌های رنگی برای تشخیص اجسام بهره ببرند. با این‌حال، برخی مواد مانند مواد سربی، کریستالی، طلا و… قابل شناسایی نیستند. قبل از خرید دستگاه X-Ray، قیمت را مورد بررسی قرار دهید و با نیازهای سازمان خود هماهنگ کنید. شرکت فناوری هوشمند پارسیان آماده است به شما در این زمینه کمک‌های لازم را ارائه دهد.

Share