امیرعبداللهیان در بدو ورود به نیویورک:

شرایط در منطقه به نقطه نگران‌کننده‌ رسیده | حماس یک جنبش آزادی‌بخش است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: شرایط منطقه غرب آسیا با توجه به قتل عام و نسل کشی مردم غزه و حمایت های آمریکا و معدودی از کشورهای اروپایی از رژیم صهیونیستی، به نقطه نگران کننده ای رسیده است و هر آن احتمال خارج شدن کنترل از دست همه طرف ها وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، حسین امیر عبداللهیان در هنگام ورود به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص فلسطین در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: شرایط منطقه غرب آسیا با توجه به قتل عام و نسل کشی که درباره مردم غیر نظامی غزه در جریان است و حمایت‌هایی که آمریکا و تعداد معدودی از کشورهای اروپایی بطور کورکورانه اما تمام عیار از رژیم صهیونیستی انجام می‌دهند، به نقطه نگران کننده‌ای برای همه کشورهای منطقه رسیده و هر آن احتمال خارج شدن کنترل از دست همه طرف‌ها وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: سه شنبه این هفته نشست شورای امنیت به موضوع فلسطین پرداخت و وزیر امور خارجه برزیل (بعنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت) دعوتی بعمل آورده بود که در این نشست حضور پیدا کنم، اما به دلیل اینکه روز سه شنبه تا دیروقت نشست ۳+۳ قفقاز جنوبی را در تهران داشتیم، امکان اینکه به موقع برسیم، فراهم نبود.
امیرعبداللهیان ادامه داد: در نتیجه روز پنچ شنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل مواضع جمهوری اسلامی ایران را در موضوع تحولات منطقه بیان خواهیم کرد و در عین حال فرصتی است که با آقای گوترش دبیرکل سازمان ملل از نزدیک درباره این تحولات رایزنی داشته باشیم و همچنین در مدت کوتاه حضورم در نیویورک چند برنامه دیگر تدارک دیده شده است که دنبال خواهم کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره وتوی قطعنامه آمریکا و رای نیاوردن قطعنامه روسیه نیز گفت: در مورد قطعنامه‌های پیشنهادی درباره مساله فلسطین، هم روسیه، هم آمریکا و هم برزیل پیش‌نویس‌هایی ارائه دادند. پیش‌نویس قطعنامه‌های پیشنهادی آمریکا و روسیه در نهایت به تصویب نرسید یا رای نیاورد یا وتو شد. اکنون متن پیشنهادی برزیل بعنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت در دستور کار قرار دارد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: نکته مهم این است در موضوع متن قطعنامه پیشنهادی آمریکا، نمایندگی ما در نیویورک به جهت اینکه اهداف مد نظر ما که تامین کننده ثبات و امنیت و آرامش در منطقه بود، در این قطعنامه دیده نشده بود، بسیار فعالانه عمل کرد.

این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: تحرک نمایندگی ایران در سازمان ملل در مجموع کمک کرد، قطعنامه آمریکا با وتوی چین و روسیه همراه شود. در تهران هم، دو شب پیش با آقای لاوروف در این زمینه رایزنی به عمل آمده بود. با چین هم مشورت‌هایی صورت گرفته بود اما همکاران من و سفیر محترم (امیرسعید ایروانی) در نیویورک تلاش زیادی کردند که این قطعنامه با آن محتوای یکجانبه به نتیجه نرسد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: آنچه برای ما مهم است، توقف فوری جنایات جنگی و نسل کشی علیه مردم غیرنظامی در غزه و کرانه باختری، ارسال فوری و گسترده کمک‌های انساندوستانه و مقابله با کوچاندن اجباری ساکنان غزه است که در دستور کار هر قطعنامه‌ای می‌تواند قرار گیرد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در تاکید کرد: در عین حال ما با صدای بلند همواره اعلام کرده‌ایم که حماس یک جنبش آزادیبخش فلسطینی است که در مقابل پدیده شوم اشغالگری عمل کرده است و این هم بر اساس حقوق بین الملل به هر جریان آزادیبخشی داده می‌شود که کشورش یا بخشی از سرزمینش مورد اشغال قرار می‌گیرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: لذا آنچه مربوط به اقدام گروههای مقاومت و گروههای فلسطینی آزادیبخش در مقابله با اشغالگری است، کاملا ریشه در حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل دارد.

Share