نشست «کوروش هخامنشی؛ از افسانه تا واقعیت»

توضیحاتی درباره «روز کوروش»؛ سالروز ورود به بابل بدون هرگونه جنگ و خونریزی

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درباره نسبتِ هفتم آبان‌ماه با روز کوروش توضیح داد و گفت: هفتم آبان‌ماه، به گواه اسناد تاریخی سال‌روز ورود کوروش، نخستین شهریار هخامنشی بدون هرگونه جنگ و خونریزی به بابل است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقلز از ایسنا، مصطفی ده‌پهلوان در نشست «کوروش هخامنشی؛ از افسانه تا واقعیت»، که از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری (زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) و موزه ملی ایران، یکشنبه هفتم آبان‌ماه برگزار شد، اظهار کرد: ایرانِ فرهنگی محدود به حدود سرزمین کنونی ایران نیست و پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی و گردشگری در تلاش است فرصت بهتری برای پرداختن به حوزه‌های فرهنگی و تمدنی فراهم آورد. همچنین، بر آن است بر اساس ماموریت و رسالت خود منطبق بر اهداف و برنامه‌ها، سلسله نشست‌های تخصصی برای پرداختن به امور تاریخی و فرهنگی کشور برگزار کند. نشست «کوروش هخامنشی؛ از افسانه تا واقعیت» هم در راستای این رویکرد تازه برگزار شده است.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در ادامه با استناد به مدارک و اسناد تاریخی و پژوهش‌های باستان‌شناسی، گفت: هفتم آبان‌ماه، به گواه اسناد تاریخی سال‌روز ورود کوروش، نخستین شهریار هخامنشی بدون هرگونه جنگ و خونریزی به بابل است.

این باستان‌شناس بیان کرد: در حالیکه کوروش خدای یکتا را پرستش می‌کرد، به باورهای دینی ساکنان بابل احترام گذاشت و بویژه یکتاپرستانی را که بر دین و سنت پیامیر اولوالعزم، موسی کلیم‌الله (ع) بودند، رهایی بخشید.

ده‌پهلوان گفت: اینان سالها بود در چنگال ظلم و ستم شاهان خونریز آشور به اسارت و بردگی رفته بودند، چه خوش‌تر از این که اجازه یافتند به بیت‌الحم برگردند و در بیت‌المقدس خدای سبحان را آزادنه پرستش کنند؟ نقوش برجسته کاخ‌های نینوا را بنگرید تا ببینید پهنه ظلم، ستم، غارت و تاراج شاهان آشور تا به کجا بود.

رییس پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: به سبب وارد نشدن صاحب‌نظران و متخصصان باستان‌شناس، مورخ، زبان‌شناس و دیگر اندیشمندان حوزه علوم‌انسانی به این موضوع و پرهیز نهادهای مسئول از پذیرش مسئولیت خود، افراد ناآگاه و بی‌اطلاع فرصت یافتند تا با پرده‌دری، دروغ‌گویی و باطل‌گویی موضوع را به گونه‌ای دیگر معرفی کنند.

ده‌پهلوان در ادامه گفت: تنها لازم است سخنان استادان محترم و صاحبِ آگاهی و دانش را شنوا باشید تا متوجه موضوع شوید. بر اثر نبود همین آگاهی‌های تاریخی است که برای کوروش وصیت‌نامه‌ها نوشتند و از زبان او سخن‌ها گفته‌اند. از این‌گونه دروغ‌ها زیاد گفته‌اند و به خورد جامعه داده‌اند.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری همچنین با اشاره به وقایع غزه، اظهار کرد: اتفاقات تلخ امروز در سرزمین فلسطین را محکوم می‌کنم؛ اتفاقاتی به‌غایت تلخ، زشت و شرم‌آور در روزگار ما. زنان و کودکان قربانی حضور رژیمی خودکامه و جعلی هستند که تنها برای برآورده کردن منویات اربابان غربی شکل گرفته تا منافع آنان در دهلیز جهان، کانال سوئز و دریای سرخ را تأمین کند. اسرائیل نه رژیمی مشروع که سربازی برای تامین مطامع کشورهای غربی در سرزمین فلسطین است.

در ادامه نشست «کوروش هخامنشی از افسانه تا واقعیت؛ در پرتو اسناد و مدارک تاریخی و پژوهش‌های باستان‌شناسی»، جبرئیل نوکنده ـ‌ رییس موزه ملی ایران ـ گفت: اینجا خانه فرهنگ و تمدنی بزرگ به نام ایران است که سالهای سال آثارش مورد پژوهش و استناد پژوهشگران فرهیخته داخلی و خارجی بوده است که گوش جان به روایت صادقانه این آثار سپرده‌اند و آنها را برای ما بازگو کرده‌اند. این محققان همچنین بزرگ‌زنان و مردان ارزشمند و والامقام این سرزمین را برای ما معرفی کرده‌اند که هریک در برهه‌ای از تاریخ شکوفایی آفریدند، چنانچه شهرت برخی از آنها چنان در جهان فراگیر شده که به اعتراف بسیاری از صاحبنظران خارجی منشاء تفکر و حتی تغییر نگرش آنها شده است.

رییس موزه ملی ایران افزود: به دلیل غنای فرهنگی شاید اغراق نباشد اگر بگوییم هر روز می‌تواند روز پرداختن به یکی از شخصیت‌های تاریخ کهن و حتی معاصر ایران باشد. ۷ آبان بهانه‌ای زیبا برای پرداختن به شخصیت کوروش بزرگ است، دور هم جمع شده‌ایم تا درباره او مستند و محققانه سخن بگوییم و این تریبون در اختیار پژوهشگرانی قرار دارد که ما شاهد سالها تلاش و تحقیق آنها درباره دوره طلایی تاریخ ایران، هخامنشی و شخصیت کوروش بوده‌ایم.

در ادامه این مراسم هفت سخنرانی در قالب دو نشست تخصصی با عناوین «کوروش در بستر زمان و مکان، ژاله آموزگار»، «کوروش هخامنشی در اسناد و نوشته‌های بابلی، شاهرخ رزمجو»، «کوروش پارسی از نگاه عبرانیان، کامیار عبدی»، «کوروش، پاسارگاد و اکتشافات باستان‌شناسی، علی موسوی»، «از چشم غربی: کوروش، دوستان و دشمنان یونانی او، مهرداد ملک‌زاده»، «کوروش، نقطه عطف تاریخ مدنی و شهریاری یک ملت، حکمت‌الله ملاصالحی» و «ضرورت ضبط شکل اصلی نام‌های هخامنشیان در پژوهش‌های تاریخی، احمدرضا قائم‌مقامی» ارائه شد.

Share