اردوغان در دیدار با رئیسی:

ترکیه آماده ایفای نقش ضامن در غزه است

شبکه دولتی «تی‌آرتی» ترکیه از دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور با همتای ایرانی در تاشکند و گفت‌وگو درباره مسائل دوجانبه و اوضاع غزه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شبکه دولتی «تی‌آرتی» ترکیه از دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور با سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران در تاشکند ازبکستان خبر داد.

طبق این گزارش، دو رئیس‌جمهور در این دیدار درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای و تحولات غزه گفت‌وگو کردند.

اردوغان در خصوص غزه گفت: «جهان اسلام باید موضع مشترک اتخاذ کند، وارد عمل شود و فشار بر اسرائیل را افزایش دهد». او همچنین گفت ترکیه آماده ایفای نقش ضامن در غزه است.

رئیس‌جمهور ترکیه پیش‌تر در نشست سازمان همکاری اقتصادی در پایتخت ازبکستان اعلام کرد نشست بین‌المللی درباره اوضاع نوار غزه برای ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان ماه) در «استانبول» ترکیه برنامه‌ریزی شده است.

رئیس جمهور در این دیدار روابط ایران و ترکیه را رو به گسترش توصیف کرد و بر فراهم بودن زمینه برای توسعه بیشتر روابط به‌ویژه در بخش تجاری و اقتصادی و ارتقای آن به سطوح بالاتر تاکید کرد.

رئیسی بخش نفت و گاز را از جمله حوزه‌های همکاری مورد علاقه دو کشور دانست و با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ابراز امیدواری کرد در مقطع فعلی دو کشور گام‌های موثرتری در این زمینه بردارند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از این دیدار مسئله فلسطین و جنایات هولناک رژیم غاصب صهیونیستی در غزه را مهمترین دغدغه امروز دو کشور و بلکه جهان اسلام و بشریت دانست و ضمن تقدیر از مواضع حمایتگرانه رئیس جمهور ترکیه از مردم غزه تصریح کرد: معتقدیم در شرایط فعلی باید فراتر از اعلام مواضع، گام‌های عملی برای آتش‌بس فوری، رفع محاصره غزه و امدادرسانی به مردم مظلوم این منطقه صورت گیرد.

Share