وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد

افزایش جمعیت دانش‌آموزی، تراز جذب و بازنشستگی؛ علت کمبود معلم در کشور

وزیر آموزش و پرورش درباره علت کمبود معلم در کشور توضیح داد و در عین حال گفت: بهترین معلمانی که طی دو دهه اخیر جذب شدند معلمان آزمون استخدامی امسال هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رضا مراد صحرایی با اشاره به موضوع کمبود معلم و با بیان اینکه این موضوع را باید برای مردم توضیح داد که چه شد به این وضعیت افتادیم، گفت: یک ماه پیش این موضوع مطرح شد و همه به تکاپو افتادند و نگران شدند و آن را حل کردیم. اما چرا کمبود معلم به وجود آمده است؟

وی درباره چرایی به وجود آمدن مسئله کمبود معلم، افزود: دانشگاه فرهنگیان را در سال ۱۳۹۱ با هدف اینکه هرچه وزارت آموزش و پرورش خروجی دارد، از طریق ورودی این دانشگاه تامین شود، فعالیت کرد؛ یعنی دانشگاه فرهنگیان جایی باشد که نیاز کشور به معلم را تامین کند. چه اتفاقی افتاد؟ آن دوستانی که اکنون ما را نقد می‌کنند، خودشان می‌دانند چه کار کردند. پذیرش دانشگاه فرهنگیان را به زیر ۴۰۰۰ نفر آوردید. ما هم نمی‌خواهیم بگوییم شما چقدر به مردم جفا کردید. لااقل شما دیگر سکوت کنید و این کم‌توجهی به دانشگاه فرهنگیان تا یک زمانی یک ناترازی ایجاد کرد که اکنون معادل منهای ۷۹ هزار معلم است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر ۲۵ تا ۳۵ هزار معلم می‌گرفتیم، اکنون ۲۲۵ تا ۲۵۰ هزار معلم از دانشگاه فرهنگیان داشتیم.

صحرایی موضوع دیگر را تراز کردن جذب و بازنشستگی عنوان کرد و گفت: در سه سال از دولت پیش، جذب نداشتیم و بازنشستگی فراوان داشتیم. به طور مثال در سال ۱۳۹۳ جذب نداشتیم. چرا جذب نداشتیم؟ سیاست دولت قبل این بود که مدارس خصوصی را تقویت کند به همین دلیل به جذب اعتقاد نداشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش، علت سوم را افزایش جمعیت دانش‌آموزی مطرح کرد و یادآور شد: جمعیت دانش‌آموزی کشور از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۳ میلیون نفر بالا رفته است. این رقم هم که به ناگهان بالا نرفته است؛ در همان سال‌ها جمعیت معلمان را اضافه می‌کردید. خودتان هم اعتراف کردید؛ رییس منابع انسانی آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۷ گفت که کمبود معلم شدید در مهر ۹۷ داریم. همان رییس مرکز در ۲۰ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ خبر از کسری ۲۰۰ هزار معلمی در مهر ۱۴۰۰ داشت.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در این دو سال به اندازه‌ای (معلم) جذب کردیم که با کل هشت سال گذشته قابل مقایسه است، تصریح کرد: امسال به دانشگاه فرهنگیان ۳۰ هزار دانشجو سهمیه داده‌اند و به دنبال این هستیم که آن را به ۴۵ هزار دانشجو برسانیم. بنابراین کمبود ایجاد شده، ناشی از خروج معلم بیش از ورود آن است.

وی افزود: این دولت تلاش می‌کند که همه کسری ناشی از کم‌توجهی به مدارس دولتی و به دانشگاه فرهنگیان در دولت پیشین را جبران کند.

صحرایی در این راستا از مدیران دولت پیشین خواست تا غیر واقعی حرف نزنند تا این کسری را جبران کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش سیاسی نیست و گوهر این ملت است، گفت: اهتمام این دولت جدی است. همین که در برنامه هفتم اشاره شده که ظرفیت دانشگاه فرهنگیان تا بالای ۴۵ هزار نفر برود، یعنی می‌خواهیم کاری که سیاست تاسیس دانشگاه فرهنگیان بود را اجرا کنیم. برای اولین بار دو مدرکی را راه‌اندازی کردیم و امسال بیش از ۲۰۰۰ نفر را در دانشگاه‌های دیگر تربیت کردیم تا کمبود معلم را جبران کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امسال برنامه‌هایمان خوب پیش رفت، اما تعداد متقاضیان بازنشستگی بیش از پیش‌بینی ما شد، گفت: همکاران ما تصمیم گرفتند بازنشسته شوند؛ دو سال بعد از اعمال رتبه بندی بود و بیش از پیش بینی ما بازنشست شدند و ما به انتخاب‌شان احترام گذاشتیم و بلافاصله سعی کردیم جبران شود. یک ماه نتایج آزمون‌ها طول کشید اما بهترین معلم‌هایی که طی دو دهه اخیر جذب شدند معلمان آزمون استخدامی امسال هستند.

به گفته وی، میانگین معدل فوق لیسانس‌هایی که جذب شدند بیش از ۱۷.۲۰ است. بیش از ۴۰ درصد از دانشگاه‌های معتبر کشورند.

Share