تحقیق جدید نشان می دهد؛

کلسترول خوب ممکن است ریسک زوال عقل را افزایش دهد

تحقیقات جدید نشان می دهد در حالی که کلسترول خوب HDL برای سلامت قلب و مغز مفید است، اما مقدار زیاد یا خیلی کم آن ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را در فرد افزایش دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از هلث دی نیوز، «ماریا گلیمور»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه بوستون، خاطرنشان کرد: «این مطالعه به‌ویژه به دلیل تعداد زیاد شرکت‌کنندگان و پیگیری طولانی، آموزنده است و ارتباط با زوال عقل را در طیف وسیعی از سطوح کلسترول، حتی برای افرادی با سطوح کلسترول بسیار بالا یا بسیار پایین بررسی کرد.»

محققان داده‌های بیش از ۱۸۴۰۰۰ نفر با میانگین سنی ۷۰ سال را مورد مطالعه قرار دادند. بیماران در شروع مطالعه دچار زوال عقل نبودند.

شرکت کنندگان یک نظرسنجی در مورد رفتارهای سلامتی خود تکمیل کردند و سطح کلسترول آن‌ها در طول بازدیدهای معمول مراقبت‌های بهداشتی به طور متوسط ۲.۵ بار در دو سال بعد اندازه گیری شد.

این افراد پس از آن به طور متوسط ۹ سال از طریق پرونده الکترونیک سلامت خود پیگیری شدند.

بیش از ۲۵۰۰۰ شرکت کننده در این مطالعه در این مدت دچار زوال عقل شدند.

متوسط سطح کلسترول HDL برای افراد مورد مطالعه ۵۳.۷ میلی گرم در دسی لیتر بود. سطوح سالم بالای ۴۰ میلی گرم در دسی لیتر برای مردان و بالای ۵۰ میلی گرم در دسی لیتر برای زنان است.

تیم تحقیقاتی شرکت کنندگان را بر اساس سطح کلسترول HDL به پنج گروه تقسیم کردند. افرادی که دارای بالاترین سطح کلسترولHDL (۶۵ میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر) بودند، ۱۵ درصد بیشتر از افراد در گروه میانی دچار زوال عقل شدند.

اما آن‌هایی که کمترین سطح را داشتند (۱۱ تا ۴۱ میلی گرم در دسی لیتر) نیز نرخ زوال عقل بالاتری داشتند.

محققان همچنین LDL یا کلسترول «بد» را مورد بررسی قرار دادند، اما تنها ارتباط کمی با خطر زوال عقل یافتند.

گلیمور در این باره گفت: «افزایش خطر زوال عقل با سطوح بالا و پایین کلسترول HDL غیرمنتظره بود، اما این افزایش‌ها اندک است و اهمیت بالینی آن‌ها نامشخص است. در مقابل، ما هیچ ارتباطی بین کلسترول LDL و خطر زوال عقل در گروه مطالعه پیدا نکردیم.»

با این حال، آکادمی مغز و اعصاب آمریکا در مورد این مطالعه هشدار داد که هنوز نمی‌تواند ثابت کند که سطوح بالا یا پایین کلسترول HDL واقعاً باعث زوال عقل می‌شود.

Share