در تماس تلفنی

پوتین و اردوغان خواستار آتش‌بس فوری حماس و تل‌آویو شدند

رئیس‌جمهور روسیه و همتای ترکیه‌ای طی تماس تلفنی ضمن ابراز نگرانی درباره درگیری‌ها بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی، آتش‌بس فوری را خواستار شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وزارت خارجه روسیه با انتشار یک بیانیه از رایزنی تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای او خبر داد.

به روایت این وزارتخانه، رایزنی روسای جمهور روسیه و ترکیه روی «اوضاع به سرعت رو به وخامت در منطقه» در نتیجه درگیری‌های فلسطینیان و رژیم صهیونیستی تمرکز کردند.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، پوتین و اردوغان «نگرانی عمیق خود را از ادامه تشدید خشونت و افزایش فاجعه بار تعداد تلفات غیرنظامیان ابراز کردند».

سران روسیه و ترکیه در این تماس تلفنی «بر ضرورت آتش بس فوری دو طرف و از سرگیری مذاکرات تاکید و آمادگی متقابل را برای مشارکت فعال در این امر ابراز کردند. دو طرف تاکید کردند که حل و فصل صلح آمیز درازمدت بحران خاورمیانه تنها بر اساس راهکار “دو دولتی” مصوب شورای امنیت سازمان ملل امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ را فراهم می‌کند».

رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین همچنین موضوعات مختلف همکاری روسیه و ترکیه در زمینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادند.

وزارت خارجه روسیه در پایان بیانیه خود تصریح کرد: «تماس بین سران دو کشور ادامه خواهد داشت».

این رایزنی تلفنی در شرایطی مطرح شده که رئیس‌جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) درباره عملیات طوفان الاقصی و درگیری‌های نیروهای مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی اعلام کرد که آنکارا آمادگی دارد هر اقدامی از جمله میانجیگری و «داوری منصفانه» را انجام دهد تا به سرعت منطقه را از این گرداب فعلی خارج کند.

اردوغان در پارلمان این کشور گفت: «ترکیه نمی‌خواهد که کودکان، غیرنظامیان و بی‌گناهان بیشتری جان خود را از دست بدهند و ترکیه نمی‌خواهد خونریزی بیشتری نه در غزه، نه اسرائیل، نه سوریه و نه اوکراین رخ دهد».

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم بی‌پناه غزه افزود: «استفاده نامتناسب از زور علیه بخش غزه، بدون هرگونه توجیه اخلاقی، می‌تواند اسرائیل را در موقعیتی کاملاً نامطلوب در صحنه جهانی قرار دهد. این درگیری که با روش‌های شرم‌آور انجام می‌شود، یک جنگ نیست، بلکه یک کشتار جمعی است».

رایزنی تلفنی سران ترکیه و روسیه در شرایطی انجام شده که وزارت بهداشت فلسطین آخرین آمار از شهدا و مجروحان حملات رژیم صهیونیستی را منتشر کرد. طبق اعلام این وزارتخانه در نوار غزه ۱۰۵۵ نفر شهید و ۵۱۸۴ فلسطینی زخمی شده‌اند‌. تعداد شهدای کرانه باختری هم به ۲۳ نفر رسیده و ۱۳۰ تن دیگر هم در شمار مجروحان هستند.

Share