شورای امنیت باز هم قطعنامه آتش‌بس در غزه را رد کرد

وتوی قطعنامه پیشنهادی برزیل از سوی آمریکا / روس و انگلیس رای ممتنع دادند

اعضای شورای امنیت به ریاست برزیل اوضاع خاورمیانه و سرزمین های اشغالی فلسطین را بررسی کردند که قطعنامه پیشنهادی برزیل نیز به تصویب نرسید و آمریکا آن را وتو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی قطعنامه پیشنهادی برزیل را که خواستار توقف درگیری ها میان اسرائیل و نیروهای مقاومت فلسطین می شد تا کمک های بشر دوستانه وارد نوار غزه شوند، وتو کرد.

قطعنامه پیشنهادی برزیل رای ۱۲  کشور آلبانی، برزیل، چین، اکوادور، فرانسه، گابن، غنا، ژاپن، مالت، موزامبیک، سوئیس و امارات متحده عربی را در مقابل یک رای مخالف ایالات متحده آمریکا داشت و دو کشور روسیه و انگلیس نیز رای ممتنع دادند.

آمریکا با رای منفی خود، قطعنامه ای را وتو کرد که خواستار «وقفه های بشردوستانه» برای ارسال کمک های حیاتی به میلیون ها نفر در غزه بود.

در پی رد قطعنامه پیشنهادی روسیه ، کشور برزیل نیز که اکنون ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، قطعنامه ای در ۱۱ بند ارائه کرده است که رایزنی ها بر سر این قطعنامه که از حمایت برخی کشورهای غربی نیز برخوردار بود، همچنان تا امروز ادامه داشت.

رد اصلاحیه های روسیه 

پیش از رای گیری  شورای امنیت سازمان ملل  در مورد پیش نویس قطعنامه برزیل، اصلاحیه های روسیه در خصوص این قطعنامه مطرح شد.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل به پیش نویس قطعنامه که “فقط اندکی تغییر کرده است” اعتراض کرد و گفت زمان «استعاره های دیپلماتیک» مدت هاست گذشته است.

 روسیه همچنین یا لحن این قطعنامه که خواستار «وقفه‌های بشردوستانه» است و خواسته روسیه مبنی بر  آتش‌بس کامل را درنظر نمی گیرد ، اعتراض کرد.

 اصلاحیه روسیه خواستار لغو محاصره غزه و توقف حملات به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی بود.

آمریکا به اصلاحیه اول رای منفی داد. این اصلاحیه رای نیاورد  زیرا تنها شش رای به دست آورد.  اصلاحیه دوم روسیه نیز تنها هفت رای موافق به دست آورد و تصویب نشد.

روسیه  خطاب به نمایندگان کشورهای غربی  گفته که آنها عامل جلوگیری از توقف خون ریزی هستند و تاکید کرد  “شما انتخاب خود را کرده اید.”

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و  نماینده آمریکا در سازمان ملل  ادعا کرد : ما در میدان هستیم و کار سخت دیپلماسی را انجام می دهیم.اقدامات شورا مهم است، اما همچنین باید از شرایط موجود  مطلع شد. ما حق اسرائیل برای دفاع از خود را مجدداً تأیید می کنیم و  پیش نویس قطعنامه چنین حقی را به اسراییل نمی دهد.

 آمریکا همچنین اعلام کرد قطعنامه باید “به صراحت” اعلام کند که اقدامات حماس باعث این درگیری شده است.  حماس باید محکوم شود.  اسرائیل حق دفاع از خود را دارد.  نیاز به “اقدامات برابر” عدالت و آزادی وجود دارد.

ژانگ جون سفیر و  نماینده چین با ابراز  “شوک و ناامیدی” از رای شورای امنیت، ابراز تاسف کرد که شورای امنیت قادر به توافق بر سر راه پیش روی غزه نبود.

سفیر چین در سازمان ملل افزود: مخالفت با پیش نویس برزیل “باور نکردنی” بود.  چین اصلاحیه های جدیدی را پیشنهاد خواهد کرد.

 سفیر چین تاکید کرد: اسرائیل باید به تعهدات حقوق بین‌الملل خود پایبند باشد. آرا نشان‌دهنده تمایل برخی از اعضای شورا برای «عدم اقدام» و اجازه دادن به رنج و مرگ بیشتر غیرنظامیان است.

اکنون در پی وتوی قطعنامه برزیل از سوی آمریکا، واشنگتن باید در نشستی در مجمع عمومی سازمان ملل که به زودی تشکیل خواهد شد درباره دلیل وتوی خود توضیح دهد.

Share