پس از رفع محاصره ۱۰ ماهه

نیمی از ساکنان قره باغ به ارمنستان فرار کردند | خوشحالی در باکو با برافراشتن پرچم روسیه و ترکیه

رسانه آمریکایی به سرنوشت شهروندان ارمنی قره باغ پس از حمله جمهوری آذربایجان پرداخت و نوشت: بسیاری ترجیح می‌دهند خانه‌های خود را ترک کنند و به ارمنستان بروند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به دنبال برتری نظامی جمهوری آذربایجان در قره باغ صدها ارامنه ساکن منطقه به ارمنستان گریخته‌اند. اینک نگرانی‌ها در مورد سرنوشت باقی ساکنان این منطقه وجود دارد.

وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» روز چهارشنبه در گزارشی نوشت، حدود نیمی از جمعیت قره باغ به ارمنستان گریخته‌اند و هزاران نفر دیگر هنوز در تلاش برای تخلیه منطقه هستند.

به گفته مقامات ارمنستان، پس از رفع محاصره ۱۰ ماهه، جمهوری آذربایجان در تنها جاده‌ای که این منطقه را به ارمنستان متصل می‌کرد، بیش از ۵۰۰۰۰ نفر از جمله ۱۷۰۰۰ کودک تا صبح چهارشنبه فرار کردند.

جمهوری آذربایجان هفته گذشته اعلام کرد کنترل کامل قره باغ را که در داخل مرزهای جمهوری آذربایجان قرار دارد، به دست گرفته است. در بیانیه باکو آمده است که ارامنه قره باغ در صورت پذیرش تابعیت جمهوری آذربایجان می‌توانند در منطقه بمانند، اما بسیاری از آنها ترجیح می‌دهند خانه‌های خود را ترک  و به ارمنستان کوچ کنند.

یکی از ساکنان قره باغ گفت که هیچ ارمنی در در ۲ هفته آینده اینجا باقی نخواهد ماند. هزاران نفر از ساکنان  قره باغ با وسایل نقلیه خود به ارمنستان گریخته‌اند. ارتش جمهوری آذربایجان هفته گذشته پیروزی نظامی قاطع به دست آورد و نیروهای مسلح قره باغ را مجبور کرد در کمتر از ۲۴ ساعت تسلیم شود.

پس از حمله موشکی و پهپادی به قره باغ، بسیاری در پایتخت « استپانکرات» (خانکندی) شب را در پناهگاه‌های موقت سپری کردند. سرعت تسلیم قره باغ معیاری ازضعف نظامی بود. جمهوری آذربایجان با استفاده از پهپادهای ترکیه در سال ۲۰۲۰ با حمله نه تنها به قره باغ کوهستانی بلکه به خود ارمنستان نیز به پیروزی بزرگی دست یافت. برخلاف سال ۲۰۲۰، نیروهای مسلح ارمنستان در حمله اخیر تا حدی به دلیل ترس از تجاوز بیشتر جمهوری آذربایجان  تلاشی برای دفاع نکردند.

«فرید شفیف» رئیس مرکز تحلیل روابط بین‌الملل در باکو گفت: «کسانی که نمی‌خواهند حاکمیت جمهوری آذربایجان را بپذیرند، باید آنجا را ترک کنند. کسانی که دوست دارند بمانند و گذرنامه بگیرند.»

«الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان ادعا کرده حقوق ارامنه قره باغ تضمین خواهد شد، اما «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان و کارشناسان بین‌المللی بارها در مورد خطر پاکسازی قومی هشدار داده‌اند.

«نونا پوگوسیان» از ارامنه ساکن آمریکا گفت که خانواده او آخر هفته متوجه شدند که رفتن امن‌تر از ماندن است. پاشینیان روز یکشنبه در سخنرانی گفت: «دولت با تمام دقت از خواهران و برادران ما در قره باغ در جمهوری استقبال خواهد کرد.»

هنوز مشخص نیست که ارمنستان تا چه اندازه برای اقامت ۱۲۰۰۰۰ مهاجر از قره باغ کوهستانی آماده است. حدود ۵۰۰۰۰ نفر تا صبح چهارشنبه از مرز عبور کرده و به اردوگاه‌های موقت پناهندگان که در شهرهای مرزی «گوریس» و «کورنیدزور» رسیدند. روز چهارشنبه، «روبن واردانیان» سیاستمدار و تاجر برجسته قره باغ در یک ایست بازرسی مرزی در کریدور لاچین دستگیر و به باکو منتقل شد. آذربایجان بدون پرداختن به جزئیات بیشتر مدعی شد واردانیان به طورغیرقانونی وارد کشور شده است.

«خبرگزاری فرانسه» نیز در گزارشی نوشت، در شهرک‌های جمهوری آذربایجان مردم محلی پیروزی بر ارامنه در قره باغ جشن گرفتند. شهروندان «باکو» پایتخت جمهوری آذربایجان بابرافراشتن پرچم روسیه و ترکیه سوار بر خودروها «پیروزی» در قره باغ را جشن گرفتند.

 

Share