با رهبر گردان‌های «عزالدین قسام» آشنا شوید

«محمد ضیف»، فرمانده نامرئی حماس یا شبح مرگ اسرائیل؟

معروف‌ترین «محمد» غزه و قهرمان فلسطین یکی از هزاران کودک فلسطینی است که سالها قبل در اردوگاه خان یونس چشم به جهان گشوده و اگرچه در شناسنامه‌ای که ده‌ها سال است به کار او نمی‌آید، «محمد دیاب ابراهیم المصری» نام دارد، اما مردم غزه و کرانه باختری به او لقب «محمد ضیف» داده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از نور نیوز، در دنیایی عادی، می‌توانست هنرمندی باشد که عمرش را روی استیج تئاتر مقابل دیدگان مردم سپری می‌کند، اما در قلب خاورمیانه، او شبحی بی‌نشان است که هیچکس او را به چهره نمی‌شناسد، فقط می‌دانند فرشته مرگ اسرائیلی‌هاست؛ معمار تونل‌های زیرزمینی مرموز غزه، فرمانده تیز هوش گردان‌های «عزالدین قسام» و طراح عملیات «طوفان الاقصی».

او، معروف‌ترین «محمد» غزه است و قهرمان فلسطین؛ در شناسنامه‌ای که ده‌ها سال است به کار او نمی‌آید، «محمد دیاب ابراهیم المصری» نام دارد، اما مردم غزه و کرانه باختری به او لقب «محمد ضیف» داده‌اند.

«ضیف» در زبان عربی یعنی «مهمان» و این لقب، استعاره‌ای از چریک گریزپایی است که سال‌هاست رهبری گردان‌های «عزالدین قسام» شاخه نظامی حماس را به عهده دارد. او هیچ وقت یکجا بند نمی‌شود و با این ترفند کلاسیک نظامی، دست‌کم هفت عملیاتی که از سوی رژیم صهیونیستی برای ترور او طراحی شده را ناکام گذاشته است.

بر همین اساس، رژیم صهیونیستی محمد را موجودی با ۹ جان معرفی می‌کند و رسانه‌های عبری و عربی او را «تحت تعقیب‌ترین آدم روی زمین» برای اسرائیل می‌دانند.

از «مغز متفکر حماس» تنها سه عکس قدیمی و بی‌کیفیت وجود دارد که یکی از آنها هم با نقاب است. عکس‌های او در دهه دوم یا سوم زندگی‌اش، آخرین تصاویر فلسطین از فرمانده بی‌تصویری است که دو هفته پیش و در آستانه ۶۰سالگی، نبوغ نظامی‌اش را به رخ جهان کشید. عملیاتی که حداقل از دو سال پیش روی آن برنامه‌ریزی و تمرین شده بود و نه تنها دستگاه عریض و طویل  اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی از آن بویی نبرد، بلکه توان و اشراف دستگاههای اطلاعاتی متحدان و حامیان غربی و منطقه ای تل‌آویو را نیز  به چالش کشید.

«محمد ضیف» در دهه‌های اخیر نشان داد، مبارزی رادارگریز و آشنا به فنون جنگ نابرابری است که در کشاکش آن به دنیا آمده بود. او یکی از هزاران نوزادی است که در اردوگاه آوارگان در «خان یونس» چشم به جهان گشود و اگرچه در سالهای جوانی و دوران دانشجویی کوشید سرش را به زیست‌شناسی و هنر گرم کند، اما ریاست کمیته سرگرمی دانشگاه و کارهای کمدی برای روح تشنه‌ای که تراژیک‌ترین قسمت تاریخ سرزمینش را تماشا می‌کرد، راضی کننده نبود.

او یکی از دوستان و همراهان «یحیی عبدالطیف عیاش»، مبارزی بود که شاخه نظامی حماس یعنی گردانهای شهید عزالدین قسام را پایه‌گذاری کرد و به دلیل عملیاتهای موفقی که در هلاکت اسرائیلی‌ها داشت، به او «مهندس مرگ» لقب داده بودند. رژیم صهیونیستی اما درنهایت به کمک یک خائن و با یک موبایل بمبگذاری شده او را به شهادت م‌رساند و شاید از همین روست که «محمد ضیف» هیچگاه از تلفن همراه استفاده نمی‌کند.

سی سال پیش وقتی تل‌آویو شهادت «مهندس مرگ» را جشن گرفت، نمی‌دانست خلف او سایه‌ای است که از تمام دیوارها چه آهنی و چه امنیتی می‌گذرد، زیرزمین هزارتوی غزه را به اندازه اردوگاه کوچکی که در آن به دنیا آمده، می‌شناسد، به رموز و ترفندهای نابرابرترین جنگ قرن آشناست، همسر جوان و نوزاد چندماهه‌اش را در یکی از حملات اسرائیل از دست داده و می‌داند از دست دادن، چیست. صبرکردن بلد است و  آموخته یک فرمانده باید از عملیات نظامی و عملیات روانی به یک اندازه اطلاع داشته باشد.

به خاطر همین ویژگی‌ها بود که توانست از دو سال پیش، برای عملیات «طوفان الاقصی» برنامه‌ریزی کرده و نیروهایش را آموزش دهد و شطرنجی را شروع کند که زمین، زمان و نتیجه‌اش را هزاران بار بررسی کرده و آزموده بود.

رژیم صهیونیستی بعد از آخرین ترور او در سال ۲۰۲۱، مدعی شد، «محمد ضیف» آسیب جدی دیده و حتی عنوان شد یک چشمش را از دست داده است، اما حتی اگر این ادعا درست باشد، فقط یک چشم برای او کافی بود تا با نگاه به عمق پیکره ضعیف رژیم صهیونیستی، چنین نقشه ماهرانه‌ای را ترسیم و اجرا کند. به گونه‌ای که با گذشت دو هفته بعد از عملیات اخیر ، هنوز دشمن صهیونیستی نتوانسته جمعبندی کاملی از چگونگی انجام و دلایل موفقیت «طوفان الاقصی» ارائه کند؛ از ضربه‌ای که درست است به گیجگاه تل‌آویو  خورده ، اما رژیم صهیونیستی را به این آگاهی رسانده که ممکن است هر اقدام واکنشی‌اش، بخشی از عملیاتی باشد که از سوی فرمانده نامرئی حماس طراحی شده است.

به طور قطع، ترس مفرط از مقهور شدن در برابر هوش سرشار و دانش نظامی خارق العاده «محمد ضیف» است که تل آویو و متحدانش را علی رغم اعلام ضرب الاجل ۲۴ ساعته برای تخلیه شمال غزه به منظور حمله زمینی به این منطقه، آخر الامر به این نتیجه رساند که حداقل در شرایط فعلی دست به این قمار مرگبار نزنند. رژیم صهیونیستی به خوبی می داند «محمد ضیف»به اندازه هزارتوی پر پیچ‌وخمی که زیر غزه ساخته، مرموزوغیرقابل پیش‌بینی است و احتمالا حمله زمینی به این شهر، افتادن در توری است که سالیان سال صرف بافتنش شده است. کسی نمی‌داند «فرمانده زیرزمین» در دل این شهر پنهانی چه تدارکی دیده است؟

Share