وعده جدید دولت؛

قیمت گوشت از اواسط آبان به ثبات می‌رسد | ۸۰ درصد صنعت مرغ وابسته به واردات است

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار گفت: با واردات روزانه ۱۵۰ تن گوشت قرمز قیمت آن تا اواسط آبان به ثبات می‌رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  علیرضا پیمان‌پاک امروز در میز اقتصاد شبکه یک در مورد بازار گوشت اعلام کرد: برای تنظیم بازار گوشت قرمز روزانه ۱۵۰ تن گوشت وارداتی عرضه می‌شود که ۹۰ درصد آن از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و حدود ۱۰ درصد آن یعنی ۱۵ تن از طریق میادین میوه و تره‌بار سطح شهر عرضه می‌شود.

وی افزود: با عرضه مداوم گوشت وارداتی پیش‌بینی می‌کنیم تا اواخر مهرماه و یا اواسط آبان بازار گوشت به ثبات و به اندازه قیمت سال گذشته برسد که براساس آن قیمت لاشه عمده‌فروشی کیلویی ۳۳۰ هزار تومان و برای خرده‌فروش ۳۸۰ هزار تومان می‌رسد و در میان‌مدت نیز پراواربندی دام داخلی باید رونق بگیرد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار در مورد تأمین ارز برای واردات نهاده‌های دام گفت: طی یک ماه گذشته ۱۵ کشتی که قبلاً به مدت ۱۱ ماه معطل تخصیص ارز بود از منابع ارز آزاد شده TBI پرداخت کردیم و وارد کشور شد و وزارت جهاد کشاورزی برای تحویل سویا و کنجاله به طور مرتب برنامه‌ریزی کرده است.

پیمان‌پاک این را هم گفت: دولت کنونی نبوده است که دام هل‌اشتاین شیری را برای تأمین گوشت وارد کرده و به جای اینکه دام سمنتال وارد شود در یک جریان و یک تصمیم اشتباهی در گذشته باعث این مشکلات شده و یک استراتژی اشتباه را اتخاذ کرده بودند که به هر حال می‌خواهم کم کم آن را اصلاح کنیم.

وی افزود: در حوزه تولید شیر هم چالش‌هایی وجود داشت که به دستور معاون اول رئیس جمهور عوارض صادرات شیر خشک را حذف کردیم همچنین به برگشت ارز صادراتی کمک کردیم تا حوزه تولید شیر هم لطمه نخورد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار در مورد واردات نهاده‌ها، عنوان کرد: دانه سویا وارد می‌شود که از دانه سویا کارخانه‌های روغن‌کشی باید روغن به دست آوردند و کجاله آن را به دامداران تحویل دهند و تأخیر تحویل کنجاله به دامداران به خاطر عدم انجام تعهدات کارخانه‌های روغن‌کشی بوده است.

پیمان‌پاک همچنین در مورد انتقاد به اینکه چرا به جای حمایت از تولید داخلی دام اقدام به واردات گوشت می‌کنید، اظهار داشت: اگر اعداد را مقایسه کنیم سالانه ۸ میلیارد دلار صرف واردات نهاده می‌شود و کمتر از ۵۰ میلیون دلار یعنی کمتر از ۲ درصد می‌شود و بخشی از عمده ارز برای واردات نهاده انجام می‌شود.

وی افزود: باید تحولاتی ایجاد شود در صنعت مرغ ۸۰ درصد این صنعت وابسته به واردات است انگار یک صنعت مونتاژکاری است و باید تحولی در سبد پروتئین جامعه ایجاد شود که وزارت جهاد کشاورزی کار می‌کند، اما ۹۰ درصد ارز کشور به سمت واردات نهاده‌های تولید می‌رود.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار گفت: چالش ارزی سال گذشته را هم نباید فراموش کنیم. وزارت جهاد از منابعی که کارگروه اوفک برای واردات نهاده‌ها و دارو آزاده کرده بود برای تأمین نهاده استفاده می‌کند. در بحث ارز آزاد شده TBI پول کره که به قطر و عمان وارد شده است هم باید در حوزه نهاده‌ها، غذا و دارو استفاده کنیم.

پیمان‌پاک‌‌ گفت: شرکت پشتیبانی امور دام هفت کشتی نهاده‌ از محل منابع آزاد شده خریداری کرده و ماهانه سه کشتی به سمت کشور حمل می‌شود. مازاد بر نیاز دامداران برای ذخایر استراتژیک استفاده می‌شود تا کمبود ۲-۳ ماه قبل جبران شود.

وی در مورد توزیع گوشت وارداتی گفت: علاوه بر تهران در استان‌های البرز، قم و خراسان رضوی هم توزیع گوشت وارداتی انجام می‌شود البته خود استان تهران خودش تولیدکننده نیست و واردکننده دام از استان‌های مجاور است که اگر نیاز استان از واردات تأمین شود فشاری به تقاضای مازاد سایر استان‌ها وارد نمی‌شود بنابراین گوشت وارداتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا سازمان میادین عرضه می‌شود.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار اظهار داشت:‌ در تیرماه کمتر از ۵ هزار تن بارگیری کنجاله سویا انجام می‌شود، در شهریور به بالای ۱۰ هزار تن کنجاله رسید و وقتی شرکت پشتیبانی امور دام کمبودها را احساس کرد در واردات کنجاله خشک ورود کرد و ماهانه سه کشتی کنجاله تا دی‌ماه امسال وارد کشور می‌شود تا بخشی از عقب‌ماندگی‌ها حذف شود.

پیمان‌پاک گفت: در کنار سه کشتی به ظرفیت ۱۸۰ هزار تن که شرکت پشتیبانی امور دام کنجاله خشک وارد می‌کند ما از واردکنندگان هم تعهد گرفتیم که مانده بدهی‌شان را از نظر کنجاله خشک بدهند و در حال حاضر کنجاله سویا به اندازه نیاز واحدهای تولیدی بین روزانه ۱۰ تا ۱۲ هزار تن تأمین می‌شود.

وی خبر داد: از فردا دوشنبه ۱۲ هزار تن کنجاله سویا روی سامانه بازارگاه بارگذاری می‌کنیم تا نیاز دامداران شیری برطرف شود و کمبود و عدم ایفای تعهد واردکنندگان هم تا آخر مهر یا اوایل آبان برطرف می‌شود. چون از آنها تعهد گرفته‌ایم، حدود ۵۰۰ هزار تن کنجاله خشک وارد کنند و به دامداران تحویل دهند.

در این برنامه سیداحمد مقدسی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران هم گفت:‌دولت برای واردات گوشت ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان می‌دهد و برای هر دلار ۲۰ هزار تومان هم یارانه می‌دهد اما برای خرید دام مازاد دامدار منابع ریالی اختصاص نمی‌دهد.

وی افزود: اگر سال قبل سازمان برنامه بودجه را داده بود دامدار با مشکل مواجه نمی‌شود و ا مسال با کمبود گوشت روبه‌رو نمی شدیم.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران تأکیدکرد: دامداران کشور توان تأمین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تن گوشت وارداتی را در داخل دارند به شرط اینکه منابع واردات گوشت صرف حمایت از تولید داخل شود تا هم اشتغال و هم امنیت غذایی حفظ شود.

مقدسی عنوان کرد: اگر دولت امسال ۱۰۰ هزار تن گوشت وارد کند سال آینده مجبور است ۳۰۰ هزار تن گوشت وارد کند چون به ازای واردات هر دام خارجی دو رأس دام داخلی از بین می‌رود.

وی افزود: دولت به تعهد خود عمل نکرد و حالا تقصیر آن را به گردن کارخانه‌های روغن‌کشی می‌اندازد و ما می‌خواهیم یک جلسه مشترک بین دامداران، تأمین‌کنندگان و واردکنندگان گوشت بگذاریم و از تصمیمات خلق‌الساعه جلوگیری کنیم تا به نفع تولید داخل تصمیم‌گیری شود.

همچنین ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری هم گفت:‌وزارت جهاد تلاش می‌کند ذخایر استراتژیک را ترمیم کند و ماهانه حداقل ۱۰ هزار تن گوشت قرمز و ۱۰ هزار تن مرغ باید برای ذخایر فراهم شود تا بازار به تعادل برسد.

وی افزود: در کنجاله سویا باید روزانه ۱۲ هزار تن کنجاله وارد شود تا نیاز دامداران به کنجاله تأمین شود.

Share