مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان خبر داد:

عملیات موفق آبگیری آزمایشی سد لاستیکی ماسال؛ سد آماده بهره برداری است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از عملیات موفق آبگیری آزمایشی سد لاستیکی ماسال خبر داد و گفت: این سد هم اکنون آماده بهره برداری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وحید خرّمی اظهار کرد: بهره برداری از سدهای لاستیکی پس از تأیید عملکرد اجزای اصلی طرح و همچنین بررسی درستی کارکرد لاستیک و متعلقات آن انجام می گیرد.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان بیان کرد: باتوجه به تأیید تمامی اجزای اصلی طرح سد لاستیکی ماسال توسط دستگاه نظارت جهت بهره برداری از این سد، مرحله کنترل عملکرد لاستیک با آبگیری مخزن(تست تر) با موفقیت انجام گرفت.

وی گفت: هدف از ساخت این سد بالا بردن تراز آب به منظور انتقال آب مازاد به کانال فومنات، تثبیت بستر رودخانه و جلوگیری از پدیده کف‌کنی، پرورش آبزیان و اهداف توریستی و تغذیه آبهای زیرزمینی است.

خرّمی به ارتفاع سه متری سد لاستیکی ماسال اشاره کرد و گفت: طول لاستیک در تاج ۴۴ متر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به تنظیم سالانه ۱۷ میلیون متر مکعب آب توسط سد لاستیکی ماسال یادآور شد: حجم مخزن این سد ۱۲۰ هزار متر مکعب است که باعث بهبود آبیاری ۹۲۵ هکتار از اراضی شالیزارهای پایین‌دست خواهد شد.

سهولت اجرا، طراحی سریع، سهولت نصب و بهره برداری، هزینه اندک اجرای طرح و مدت زمان کوتاه اجرا از ویژگی های مهم سدهای لاستیکی است و با توجه به انعطاف پذیری قابل توجه در مقابل عوامل خارجی، امکان تغییر شکل و سبکی سدهای لاستیکی می توانند جایگزین مناسبی برای سازه های آبی در استان های شمالی کشور محسوب شوند.

این سدها از یک تیوپ بزرگ و حجیم تشکیل شده اند و بر روی یک بستر بتنی نصب و بوسیله هوا پر می شوند و اتصال بدنه لاستیکی به بستر بتنی با استفاده از مهارهای فولادی صورت می پذیرد و از مٶلفه های کاربردی مهم سدهای لاستیکی کنترل ساده آن جهت تنظیم تعادل فشار درون تیوپ، اجرای فرمان تخلیه و یا پر کردن تیوپ است.

Share