اقدام قابل تحسین دانش‎آموز گیلانی:

رهاسازی یک بهله پرنده شکاری بعد از تیمار و درمان به آغوش طبیعت+ فیلم

رحمان پورحسین، رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودسر از اقدام بسیار ارزشمند و قابل تحسین «بردیا قربانی» دانش آموز مقطع ابتدایی دبستان پویش کلاچای، در تیمار و رهاسازی یک بهله پرنده شکاری و حمایت شده قرقی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودسر از اقدام بسیار ارزشمند و قابل تحسین «بردیا قربانی» دانش آموز مقطع ابتدایی دبستان پویش کلاچای، در تیمار و رهاسازی یک بهله پرنده شکاری و حمایت شده قرقی خبر داد.

رحمان پورحسین با اعلام این خبر گفت: «بردیا قربانی» دانش آموزش کلاس پنجم ابتدایی مدرسه پویش ساکن شهرکلاچای، بدنبال مشاهده یک بهله قرقی که در اثر برخورد به پنجره اتاقش مصدوم شده بود، پس از تیمار و مراقبت از آن، با مراجعه به اداره حفاظت محیط زیست رودسر نسبت به رهاسازی این پرنده اقدام کرد.

وی در ادامه این خبر تصریح کرد: لازمه حفاظت همه جانبه از محیط زیست، آگاهی بخشی به مردم و خصوصا دانش آموزان است و ارتقاء حس دوستی و احترام به محیط زیست در این زمینه بسیار مهم و ضروری می‌باشد.

در پایان نیز رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر از زحمات این دانش‌آموز کلاچایی تشکر و قدردانی کرد.

قرقی یا واشک یا باز گنجشک‌خوار (نام علمی: Accipiter nisus) پرنده شکاری کوچکی از تیره‌ی بازان است. قرقی‌ها در میان درختان آشیانه ساخته و برای شکار پرندگان کوچک مثل گنجشک در لابه‌لای درختان و بوته‌ها سازگاری پیدا می‌کنند.

رهاسازی سه قطعه خوتکا در پناهگاه حیات وحش سلکه صومعه‌سرا+ فیلم

همچنین سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان صومعه سرا از کشف و ضبط دو اسلحه شکاری از متخلفین و رهاسازی سه قطعه خوتکا در پناهگاه حیات وحش سلکه صومعه سرا خبر داد.

امین آقایی اعلام کرد: با توجه به آغازفصل پاییز و مهاجرت پرندگان به تالاب‌ها وعرصه‌های طبیعی پایش و رصد مناطق تحت حفاظت این شهرستان و جلوگیری از شکار غیر مجاز، همچون گذشته یکی از دغدغه‌های مهم محیط بانان است. از این رو یگان حفاظت محیط زیست با افزایش عملیات گشت و پایش و حضور در عرصه‌های طبیعی زمینه را برای امنیت این پرندگان زیبا و منحصر بفرد فراهم می‌کنند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست صومعه سرا خاطرنشان کرد: محیط بانان پناهگاه حیات وحش سلکه در گشت و پایش خود موفق به کشف و ضبط دو اسلحه شکاری و دستگیری متخلف شکار سه قطعه پرنده خوتکا با هکش نما شدند که پس از بررسی و اطمینان از توانایی پرواز و سلامت پرندگان، توسط محیط بانان رهاسازی شدند.

آقایی در پایان تصریح کرد: مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق به تالاب‌های گیلان از اواخر شهریورماه آغاز می‌شود و این پرندگان تا نیمه یا اواخر فروردین ماه متناسب با درجه دمای هوا در تالاب‌های استان می‌مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می‌کنند. شرایط مساعد آب و هوایی، فراوانی مواد غذایی مورد نیاز و امنیت از دلایل فرود هزاران پرنده مهاجر شامل انواع مرغابی سانان، قو، غاز، پرستوهای دریایی و چنگرها و سایر پرندگان از ۸۱ گونه مختلف به تالاب‌ها و آبگیرهای گیلان است.

وی در پایان از شهروندان دوستدار حیات وحش درخواست کرد تا میزبانان مهربانی برای پرندگان مهاجر بوده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با مراتب را در اسرع وقت به ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان اطلاع‌رسانی کنند.

Share