راشا تودی گزارش داد

تجلیل از سرباز نازی در کانادا واقعاً «سهوی» بود؟

خبرگزاری راشاتودی گزارش داد که تجلیل از یک سرباز سابق نازی در پارلمان کانادا با حضور رئیس‌جمهوری اوکراین، بر خلاف ادعای مقامات کانادایی نه از روی ناآگاهی، بلکه ممکن است عامدانه صورت گرفته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، جمعه گذشته به مناسبت سفر ولودیمیر زلنسکی به کانادا، «یاروسلاو هونکا» به جلسه پارلمان این کشور دعوت شد و به‌عنوان «یک جنگجوی ضد روس اوکراینی و یک قهرمان کانادایی» با تشویق ایستاده حضار مواجه شد؛ «قهرمانی که برای استقلال اوکراین در طول جنگ جهانی دوم» مبارزه کرده است.

اما در واقع، معلوم شد که هونکا یکی از اعضای سابق بخش داوطلب نیروهای اس اس نازی بوده و در کنار دیگر ملی‌گرایان اوکراینی در آن خدمت کرده است. او نه‌تنها علیه ارتش سرخ شوروی جنگیده، بلکه جنایات گروهی که او در آن فعالیت داشته علیه یهودیان، لهستانی‌ها، بلاروس‌ها و مردم اسلواکی شناخته شده است.

بعد از انتقاد سازمان‌های یهودی، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا گفت که از تصمیم آنتونی روتا، رئیس مجلس عوام این کشور برای دعوت از هونکا بی‌اطلاع بوده است. آنتونی روتا هم گفت که بعداً به اطلاعات بیشتری دست یافته و مسئولیت اشتباهش را می‌پذیرد و عذرخواهی کرد. او اصرار داشت که بگوید خودش شخصاً تصمیم گرفته بود هونکا را به پارلمان دعوت کند و هیچکس، از جمله اعضای هیئت اوکراینی، نمی‌دانستند که چه کسی مورد تجلیل قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری راشاتودی به این نکته اشاره کرد که امکان ندارد دولت و رهبران پارلمان کانادا در روزی تا این حد مهم که قرار بوده زلنسکی در پارلمان این کشور سخنرانی کند، تاریخچه تمامی حاضران در مراسم را به‌خوبی بررسی نکرده باشند.

این رسانه روس همچنین به گزارش رادیو کانادا در آوریل ۲۰۲۲ اشاره کرد که در آن آمده است: «نیروهای مسلح کانادا به آموزش سربازان گردان آزوف در اوکراین کمک کرده است.» این در حالی است که کارگروه مشترک کانادا در اوکراین در ۲۰۱۷ گزارش داد که بسیاری از سربازان این گردان «خود را نازی می‌دانند.»

همچنین به گزارش راشا تودی، در نوامبر ۲۰۲۱ روزنامه «اوتاوا سیتیزن» درباره دیدار مقامات کانادایی با رهبران گردان آزوف در ۲۰۱۸ نوشت. بر اساس این گزارش، افسران و دیپلمات‌های کانادایی نه‌تنها با این دیدار مخالفتی نداشتند، بلکه با علم به اینکه این گردان طرف‌دار نازیسم است، در کنار مقامات این گردان عکس گرفتند.

با درنظرگرفتن این موارد، و توجه به اینکه کانادا (به همراه آمریکا و اوکراین) مکرراً از پذیرش قطعنامه‌های سازمان ملل علیه تجلیل از نازیسم و نئونازیسم سر باز زده، می‌توان گفت که تجلیل از یک سرباز سابق نازی در پارلمان کانادا چندان هم عجیب به نظر نمی‌رسد.

Share